مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

‌ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در ۶۹۳ مرکز مشاوره آموزش‌وپرورش/ خط ۱۵۷۰؛ پل ارتباطی دانش‌آموزان با مشاوران آموزش‌دیده در سراسر کشور

آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت همسالان؛ از همیار مشاور تا یاریگران زندگی

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح ساختار خدمات فرهنگی، تربیتی و مشاوره‌ای مدارس، از فعالیت بیش از ۴ هزار نیروی متخصص مشاوره و ۶۹۳ مرکز رایگان در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۹۱۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
‌ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در ۶۹۳ مرکز مشاوره آموزش‌وپرورش/ خط ۱۵۷۰؛ پل ارتباطی دانش‌آموزان با مشاوران آموزش‌دیده در سراسر کشور

به گزارش خبرنگار پانا؛ سمیه سادات ابراهیمی با حضور در برنامه «هیچ‌وقت دیر نیست» ‌از شبکه آموزش سیما، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش ابتدا به معرفی این اداره کل پرداخت و گفت: ‌‌همه مربیان پرورشی سراسر کشور، تمامی معاونان پرورشی کشور ذیل این مجموعه آموزش می‌بینند و توانمند می‌شوند تا بتوانند در مدارس، خدمات فرهنگی و پرورشی را به دانش‌آموزان عزیزمان ارائه دهند. توانمندسازی، به‌روزرسانی دانش و نظارت بر عملکرد این دسته از همکاران عزیز در مدارس در اداره‌کل ما انجام می‌شود.‌

وی ادامه داد: در حوزه مشاوره، مشاوران ما در سراسر کشور، در مدارس، در حوزه توانمندسازی و نظارت فعالیت می‌کنند. خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، خدماتی پیشگیرانه است. همچنین همکاران ما در حوزه مشاوره‌های تربیتی، مشاوره‌های فردی و گروهی ارائه می‌دهند. طراحی حوزه مهم هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان نیز در حوزه مشاوره انجام می‌شود.‌

خط ۱۵۷۰؛ پل ارتباطی دانش‌آموزان با مشاوران آموزش‌دیده در سراسر کشور

ابراهیمی بر خدمات مشاوره تلفنی و خط ۱۵۷۰ در این اداره کل اشاره کرد و افزود: در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش حوزه مشاوره‌های تلفنی نیز وجود دارد. ۱۵۷۰ خط ملی مشاوره است که البته تماس‌های زیادی دارد. ما در سراسر کشور با بیش از ۴۰۰ پاسخ‌گوی متخصص آموزش‌دیده، در خدمت خانواده‌ها، دانش‌آموزان و همکاران عزیزمان هستیم.

مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه نهم ذیل این اداره گفت: ‌در هدایت تحصیلی و شغلی نیز نگاه‌ ما در وزارت آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کافی به خانواده‌ها برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های فنی و مهارتی و ایجاد آمادگی لازم برای آنان است.‌

وی در ادامه به فعالیت‌های مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در این اداره کل اشاره کرد و افزود:‌ در حوزه مراقبت و پیشگیری در برابر آسیب‌های اجتماعی، خدمات مشاوره‌ای ویژه‌ای در مدارس ارائه می‌شود. ما در مدارس سه مخاطب داریم؛ دانش‌آموز، همکاران‌مان و اولیای محترم که هر سه گروه در مدارس از این خدمات مشاوره‌ای ویژه بهره‌مند می‌شوند.‌

ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان در ۶۹۳ مرکز مشاوره آموزش‌وپرورش سراسر کشور

مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از ارائه ‌خدمات مشاوره‌ای رایگان در ۶۹۳ مرکز سراسر کشور خبر داد و گفت: ‌در کل کشور ۶۹۳ مرکز مشاوره وجود دارد. این تعداد مرکز مشاوره تقریبا برابر با هر منطقه آموزش‌وپرورش به حساب می‌آید. اگر دانش‌آموزی از سوی مدرسه به این مراکز معرفی شود، می‌تواند به‌صورت رایگان خدمات دریافت کند.‌

«نماد»؛ چتر حمایت آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

ابراهیمی به برنامه نماد در آموزش و پرورش برای پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ‌در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش‌وپرورش یک برنامه کلی و اصلی به نام «نماد» یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان دارد. نماد یعنی اینکه اگر دانش‌آموزی در معرض خطر است، او را تنها نگذاریم و خدمات مشاوره‌ای در هر سطحی و در هر نقطه‌ای از کشور به او ارائه دهیم.‌ در برنامه نماد، پنج بخش داریم که مهم‌ترین بخش آن آموزش مهارت‌های پیشگیرانه است. ما به‌صورت کارگاهی این مهارت‌ها را آموزش می‌دهیم؛ مانند خودآگاهی، ارتباط مؤثر و سایر مهارت‌هایی که به خودمراقبتی دانش‌آموز کمک می‌کند.

ابراهیمی از رصد لحظه‌ای وضعیت روانی دانش‌آموزان با سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: ‌ما سامانه‌ای برای رصد دانش‌آموزان داریم که آسیب‌های اجتماعی و روانی‌ای که دانش‌آموزان دچارش هستند را شناسایی می‌کند. به‌موقع به آن‌ها خدمات داده می‌شود تا در مراحل بعدی برایشان مشکلی پیش نیاید.‌

چگونگی فرآیند رصد در مدارس

وی با تاکید بر ارجاع گام‌به‌گام دانش‌آموزان آسیب‌دیده از مدرسه  به مراکز تخصصی مشاوره گفت: ‌مدیران، مشاوران و معلمان ما در مدرسه با دانش‌آموز در ارتباط هستند. اگر احساس کنند دانش‌آموزی دچار آسیب اجتماعی شده، در مرحله اول او را به مشاور مدرسه ارجاع می‌دهند. اگر موضوع در مدرسه حل نشود، به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شود. بیش از ۴ هزار نیروی متخصص در این مراکز فعالیت می‌کنند.‌

۱۲ هزار تماس در ۱۲ روز جنگ تحمیلی

مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از ثبت ۱۲ هزار تماس در ۱۲ روز جنگ خبر داد و گفت: ‌در ایام تابستان نیز فعالیت ما بیشتر می‌شود، به‌ویژه پس از شرایط بحرانی مانند جنگ. در ایام جنگ، ما حدود دوازده‌ هزار تماس در همان دوازده روز دریافت کردیم؛ تماس‌هایی که از سوی دانش‌آموزان و والدین آن‌ها صورت گرفته بود.‌

ابراهیمی با اشاره به استفاده از ابزارهای نوین در پایش سلامت روان دانش‌آموزان گفت: ‌بخشی از پایش هم از طریق پرسش‌نامه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. سال گذشته برای حدود ۸.۵ میلیون دانش‌آموز این پایش انجام شد. بر اساس این پایش به دانش‌آموز و خانواده اعلام می‌شود که برای مثال لازم است مهارت عزت‌نفس، ارتباط مؤثر یا جرات‌ورزی را تقویت کند.‌

وی خط تلفنی مشاوره‌ای آموزش‌وپرورش را راهی برای تحقق عدالت تربیتی در سراسر کشور دانست و افزود: ‌در هر استان و شهرستانی، بدون نیاز به کد، می‌توان با خط ۱۵۷۰ تماس گرفت. از ساعت ۸ تا ۱۲ همکاران ما پاسخ‌گو هستند. این کارشناسان پاسخ‌گو در خط نماد آموزش‌دیده و متخصص هستند. حتی اگر دانش‌آموزی در دورترین نقطه کشور باشد و به مشاور دسترسی نداشته باشد، خط ۱۵۷۰ پاسخ‌گوی کامل مشاوره‌ای است و عدالت تربیتی و آموزشی محقق شده است.‌

مدیر‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از آموزش از طریق همسالان خبر داد و گفت: ‌روش دیگر آموزش مراقبت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق همسالان است. ما دو برنامه داریم: برنامه اول طرح همیار مشاوران در زیر مجموعه نماد است. در هر کلاس، یک دانش‌آموز آموزش‌دیده به عنوان همیار مشاور فعالیت می‌کند و نقش حمایتی برای هم‌کلاسی‌های خود دارد.

ابراهیمی افزود: ‌برنامه بعدی طرح یاریگران زندگی است که در آن گروهی از دانش‌آموزان که مسائل و مشکلات موجود در مدرسه را شناسایی کرده، راه‌حل‌هایی برای آن‌ها ارائه می‌دهند و با مشاور و مدیر مدرسه همکاری می‌کنند.‌

وی در پایان گفت: «اجرای این برنامه‌ها به تقویت عزت نفس، روحیه همکاری تیمی و جرات‌ورزی در دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند و آن‌ها را در مقابل آسیب‌های اجتماعی مقاوم‌تر می‌سازد. ما باور داریم وقتی دانش‌آموز در حل مسائل واقعی مدرسه و جامعه مشارکت کند، از آسیب‌های اجتماعی دور می‌ماند.‌

حجم فایل ویدیویی : ۳۰.۰۱M مدت زمان فایل ویدیویی : ۰۰:۱۴:۱۰ دانلود فایل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار