مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در نشست هماندیشی مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور عنوان کرد::
سازمان دانشآموزی؛ بازوی قدرتمند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی/ خبرنگاران پانا باید مطالبهگران حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشند
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معتقدیم سازمان دانشآموزی یکی از بازوهای مهم ما در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در استانها است، گفت: نگاه ما به سازمان دانشآموزی، نگاهی ویژه و عمیقتر است

به گزارش خبرنگار پانا؛ دومین روز از نشست هماندیشی مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور امروز چهارشنبه ۸ مرداد ماه با حضور قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور، مدیران سازمان دانشآموزی استانها و مسئولان مربوطه در سالن جلسات شهید قاسم سلیمانی سازمان دانشآموزی کشور برگزار شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: نگاه ما به سازمان دانشآموزی، نگاهی ویژه و عمیقتر است. باید با شناخت آسیبهای این سازمان، چشمانداز آن و نقشآفرینیاش در وزارتخانه، با دقت و ظرافت بیشتری به آن بنگریم تا بتوانیم نقشآفرینی لازم را داشته باشیم. از یک سو، ارتباط خوبی که بین سازمان دانشآموزی و اداره کل تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی برقرار شده، پنجره فرصت بسیار مناسبی است برای تعامل و همافزایی که بهمراتب بهتر و باکیفیتتر از گذشته اتفاق افتاده است. انشاءالله این بستر، هم رشد سازمان دانشآموزی و هم فعالیتهای باکیفیت دانشآموزی را فراهم خواهد کرد.
سمیه سادات ابراهیمی با بیان اینکه ما معتقدیم سازمان دانشآموزی یکی از بازوهای مهم ما در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در استانها است، گفت: حقیقت این است که من بیشتر بهعنوان فردی در حوزه آسیبهای اجتماعی شناخته میشوم تا در امور تربیتی و مشاوره. با این حال، معتقدم نام اداره کل ما بسیار گویا است، زیرا اعتقاد داریم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از امور تربیتی آغاز میشود و مدخل آن، همان تربیت است. اگر تربیت بهمعنای واقعی و در همه ساحتهای آن محقق شود، اساساً مسئلهای به نام آسیبهای اجتماعی وجود نخواهد داشت. ضعف در تربیت است که ما را به سمت مشاوره و سپس مواجهه با آسیبهای اجتماعی سوق داده است.
ابراهیمی افزود: بنابراین، نگاه اداره امور تربیتی این است که همه چیز باید از تربیت آغاز شود. حتی در حوزه مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، نگاه ما مبتنی بر پیشگیری است و این پیشگیری در بستر تشکلهای دانشآموزی اتفاق میافتد. ما با نگاه پیشگیرانه به حوزه آسیبهای اجتماعی وارد شدهایم، نگاهی که در سالهای اخیر مغفول مانده بود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در گذشته، بیشتر نگاه ما مداخلهمحور، درمانی و مشاورهای بود، اما امروز نگاهمان تغییر کرده است. حضور وزیر محترم و جناب دکتر ملکی، فرصت بینظیری را فراهم کرده تا بهتر از گذشته به این حوزه بپردازیم.
وی با بیان اینکه نقش پیشگیرانه ما در آسیبهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حالی که بسیاری با نگاه سلبی به این حوزه مینگرند، ما معتقدیم باید نگاه ایجابی داشت. سازمان دانشآموزی و ظرفیتهای پانا را فرصتی مغتنم برای فعالیت در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در استانها میدانیم.
ابراهیمی افزود: دانشآموز زمانی از آسیبهای اجتماعی دور میماند که خودش کنشگری فعال داشته باشد. این همان نقشآفرینی دانشآموزان است که هم وزیر محترم و هم دکتر ملکی بر آن تأکید دارند.
وی همچنین اظهار کرد: ما سازمان دانشآموزی را بستری برای توسعه فعالیتها و نوآوریهای اجتماعی میدانیم. این نگاه ایجابی به ما میگوید که دانشآموزان باید در حل مسائل واقعی اجتماعی نقشآفرینی کنند. وقتی از نوآوریهای اجتماعی صحبت میکنیم، منظورمان همین حل مسئله به دست دانشآموزان است.
ابراهیمی ادامه داد: اگر دانشآموزان در قالب تیمهای دانشآموزی به شناسایی و حل مسائل محلهشان بپردازند، نهتنها آسیبپذیر نخواهند بود، بلکه خودآگاهی، مهارتهای کار تیمی، جسارت و عزت نفس کسب خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در تعامل با سازمان دانشآموزی و پانا، خبرنگاران پانا میتوانند سفیران ارزشمندی در حوزه نوآوریهای اجتماعی باشند، اظهار کرد: وقتی از نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) صحبت میکنیم، نگاه ما نیز همین است. متأسفانه از سال ۱۳۹۴ که نماد در کشور آغاز به کار کرد، هنوز درک مشترکی از آن وجود ندارد. نماد یک نظام ائتلافی با مشارکت ۱۴ دستگاه است و اولین مرحله آن، آموزشهای ارتقایی و فعالیتهای فرهنگی و ترویجی است. اما بسیاری فکر میکنند نماد فقط غربالگری است، در حالی که غربالگری تنها بخش کوچکی از آن است.
ابراهیمی ادامه داد: برنامههای ما در حوزه آسیبهای اجتماعی بر فرهنگسازی و گفتمانسازی استوار است. خبرنگاران پانا باید مطالبهگران حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشند و از تمام مسئولان شهری بپرسند که برای پیشگیری از آسیبها چه کردهاند. آموزش و پرورش عامل ایجاد آسیبهای اجتماعی نیست، بلکه محلی است که این آسیبها در آن نمایان میشوند. وقتی ۱۴ دستگاه مسئول هستند، خبرنگاران پانا باید از همه آنها پاسخ بخواهند.
وی افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که فعالیت مؤثر در حوزه آسیبهای اجتماعی بیش از آنکه به پول و امکانات نیاز داشته باشد، به دغدغه نیاز دارد. دغدغهمند کردن مسئولان، همکاران، خانوادهها و عموم مردم در این حوزه ضروری است. زمانی که مسئولان سازمان دانشآموزی دغدغه آسیبهای اجتماعی را داشته باشند، میتوانند با تمام توان در این زمینه فعالیت کنند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: در استانها، ما مناطق هدفی داریم که اولویت کار ما هستند. به مدیران این مناطق همیشه میگویم که اگر امروز به شما خبر دهند فرزندتان در معرض آسیب است، آیا به کمبود نیرو و امکانات فکر میکنید؟ اگر دانشآموزان را فرزندان خود بدانیم، با تمام توان در این حوزه تلاش خواهیم کرد.
وی افزود: برنامهمحور بودن کار در حوزه آسیبهای اجتماعی نیز بسیار مهم است. ما نمیتوانیم بدون برنامه و صرفاً با انگیزه شخصی کار کنیم. شناخت مخاطب و داشتن برنامهای دقیق از ضروریات این حوزه است.
ابراهیمی ادامه داد: باید به تدبیر حکیمانه وزیر محترم اشاره کنم که با تشکیل بیش از ۲۰ جلسه در حوزه نماد، نقش همه ارکان وزارتخانه را تعریف کردهاند. امروز نماد با حضور ایشان احیا شده است. این گفتمانسازی و فرهنگسازی زمانبر است، اما خوشبختانه آغاز شده است.
وی همچنین گفت: در مورد اردوهای دانشآموزی تمشک نیز تأکید ما بر کیفیت است. بهتر است اردویی برگزار نشود تا اینکه بیکیفیت باشد. ما به اطلاعات دقیق و شفاف از استانها نیاز داریم تا تصمیمگیریهای درستی داشته باشیم. هرگونه گزارش غیرواقعی میتواند مسیر تصمیمسازی را منحرف کند.
ابراهیمی افزود: در مجموع، ما به همکاری همهجانبه و صادقانه در این مسیر نیاز داریم تا بتوانیم در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی موفق عمل کنیم.
ارسال دیدگاه