معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
تابستانی متفاوت در مدارس سمپاد با تمرکز بر رشد همهجانبه دانشآموزان
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از اجرای مجموعهای متنوع از برنامههای علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و مهارتی در تابستان ۱۴۰۴ خبر داد.

فرهاد فتحینژاد در گفتوگو با پانا درباره برنامههای امسال سمپاد برای تابستان گفت: «تابستان ۱۴۰۴ در مدارس سمپاد با مجموعهای گسترده و متنوع از برنامهها طراحی شده تا به نیازهای علمی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی و مدیریتی پاسخ دهد. مهمترین برنامهها در سطوح استانی و همینطور کشوری برای دانش آموزان مواردی از جمله رویدادهای ملی و منطقهای مانند کارسوقهای حکمرانی دادهمحور، لیزر فوتونیک و طراحی دارو، مسابقات بین مدرسهای تفکر و استدلال، کاربرد زبانهای خارجی، کوپاد (طراحی ساخت و الگوریتمنویسی)، مهندسی ژنتیک، اجرای کلاسهای تقویتی و علمی برای دروس پایه، طیف متنوعی از برنامههای تابستانه تمامساحتی در مدارس شامل فعالیتهای فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، بدنی و هنری و برگزاری المپیادهای ورزشی کشوری و جشنوارههایی همچون جشنواره ملی فردوسی، با محوریت پاسداشت زبان و ادب فارسی و هویت ایرانی ، جشنواره هنری و فیلم کوتاه است.»
کارسوقها، جشنوارهها و مسابقات؛ ستونهای برنامه تابستان ۱۴۰۴
وی همچنین به برنامههای این سازمان در راستای کیفیتبخشی به فرآیندهای آموزشی اشاره کرد و افزود: «در تابستان امسال، در راستای کیفیتبخشی به فرایندهای آموزشی وبینارهای تخصصی ویژه دبیرخانههای درسی و تخصصی، دورههای حضوری و آنلاین برای توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد، نشستهای ایدهپردازانه برای مدیران در فضای مجازی، تولید محتواهای آموزشی کاربردی برای مدیران مدارس و جلسات هماندیشی و شبکهسازی مدیران شهرستانها و مناطق مختلف نیز اجرایی شده است.»
فتحینژاد درباره جایگاه برنامههای تابستانی سمپاد در رشد همهجانبه دانشآموزان این مدارس گفت: «برنامههای تابستانی در سمپاد فقط به پُرکردن اوقات فراغت محدود نیستند؛ بلکه بخش مهمی از روند رشد متوازن علمی، فرهنگی، اجتماعی، ذهنی و جسمی دانشآموزان را تشکیل میدهند. این برنامهها با تقویت مهارتهای زندگی، ایجاد تجربههای واقعی در پژوهش و کار تیمی و تقویت انگیزههای درونی برای یادگیری، نقش کلیدی در تربیت دانشآموزانی فراتر از دانشآموزان تکبعدی دارند.»
از آموزش تا مهارت؛ برنامههایی فراتر از کلاس درس
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه این برنامهها را فرصتی برای رشد دانشآموزان سمپادی برشمرد و گفت: «تابستان سمپاد فرصتی برای رشد هویت علمی و فرهنگی، کشف و پرورش استعدادهای نوظهور، آموزش در شرایط آزاد و مبتنی بر علاقه، تقویت تعاملات اجتماعی و همکاری موثراست.»
وی به توازن بین آموزش، پژوهش، مهارتآموزی و سرگرمی در برنامههای تابستانه سمپاد اشاره کرد و افزود: «در طراحی برنامهها، اصل توازن و تنوع بهصورت جدی مد نظر است. ساختار برنامهها بهگونهای است که آموزش علمی و تقویتی از طریق کلاسهای درسی و برنامههای آموزشی تقویتی دنبال میشود. موضوع پژوهش و تجربهورزی در قالب کارسوقها و پروژههای دانشآموزی و مهارتآموزی در حوزههای بینرشتهای، تفکر حل مسئله، زبان، خلاقیت و ارتباطات جایگاه دارد. از سوی دیگر، فعالیتهای هدفمند مثل فعالیتهای متنوع تربیتی، ورزشی، جشنوارههای هنری و برنامههای فرهنگی برای تقویت نشاط و انگیزه در نظر گرفته شدهاند.»
تغییر رویکرد تابستانی؛ تمرکز بر آموزش تمامساحتی و بومیسازی برنامهها
فتحینژاد در ادامه از تغییر رویکرد سمپاد در تابستان ۱۴۰۴ با سالهای قبل خبر داد و گفت: «تابستان ۱۴۰۴ نسبت به سالهای گذشته با تغییرات قابل توجهی همراه بوده که از جمله آنها میتوان به تمرکز بر برنامههای تمامساحتی و مهارتی در مدارس، با تاکید بر مدل تربیتی سمپاد و شعار چشماندازی آن "هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری" افزایش نقش مدارس در طراحی برنامهها براساس اقتضائات بومی؛ افزایش فعالیتهای پژوهشی مبتنی بر نیازهای جامعه از طریق پروژهها و کارسوقها و افزایش فعالیتهای مشترک بین مناطق و مدارس در فضای مجازی برای توسعه عدالت آموزشی اشاره کرد.»
پاسخگویی به نیازهای متفاوت در پایههای مختلف تحصیلی
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بر توجه به پاسخ نیازهای متنوع دانشآموزان در پایههای مختلف تاکید کرد و گفت: «در برنامهریزی مدارس استعدادهای درخشان مدیران مدارس تلاش میکنند تقسیمبندی دقیق براساس اهداف و هویت مقطع، پایه تحصیلی و سطح توانمندی و علاقه دانشآموزان در نظر گرفته شود. دانشآموزان پایه هفتم و هشتم بیشتر در برنامههای حوزههای هنری فرهنگی، دانشی، فنی و مهارتی و کارسوقها شرکت میکنند. برای پایه نهم به دهم تمرکز بر انتخاب مسیر تحصیلی و مهارتهای شغلی است.»
مهارتهای نرم در قلب آموزش تابستانی سمپاد
وی با اشاره به سهم مهارتهای نرم همچون کار تیمی، رهبری یا خلاقیت در برنامهریزی تابستان مدارس سمپاد گفت: «تقریبا در تمامی بخشهای برنامهها، مهارتهای نرم بهعنوان مولفههای کلیدی در نظر گرفته شدهاند. بهویژه در کارسوقها که مهارتهای ارتباطی، کار گروهی، تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیمگیری در شرایط واقعی آموزش داده میشوند.»
فتحینژاد در پایان درباره مهارتهای نرم تبیینشده در برنامهریزیهای این سازمان در دوره تابستان سمپاد افزود: «در فعالیتهای تربیتی و فرهنگی مواردی همچون مسئولیتپذیری، شبکهسازی، گفتوگو، روایتگری و... از طریق برنامههای مدرسهمحور دنبال میشود و به دانشآموزان نقشهای مختلف و مهارتهای مرتبط نظیر نقش هدایتگر در گروههای همسالان ارائه میشود. این مهارتها نه بهصورت جدا، بلکه در بطن هر فعالیت، بهعنوان هدف دوم و لایه پنهان آموزش و تربیت گنجانده شدهاند.»
ارسال دیدگاه