مدیرکل دوره اول متوسطه آموزش و پرورش خبر داد:
اجرای گسترده برنامه ملی آموزش تفکر الگوریتمی و مهارت کدنویسی در مدارس کشور
تهران (پانا) - نشست تخصصی برنامه ملی «آموزش مهارتهای رقومی به دو میلیون دانشآموز و صد هزار معلم» در قالب فاز دوم طرح ملی ایران دیجیتال با عنوان یادواره شهید والامقام محسن فخریزاده برگزار شد.

حمید یزدانی در نشست تخصصی برنامه ملی «آموزش مهارتهای رقومی» گفت: سال گذشته، بحث آموزش تفکر الگوریتمی و مهارتهای پایه برنامهنویسی در نظام آموزش و پرورش آغاز شد. هدف ما این است که دانشآموزان به تفکر منطقی و قانونمدار مجهز شوند تا در ادامه مسیر، توانایی ورود به حوزه کدنویسی در زبانها و نرمافزارهای مختلف را پیدا کنند.
وی افزود: نخستین گام عملی ما، اجرای این طرح در مدارس شبانهروزی بود. برای شروع، ۱۰۵۸ مدرسه با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری هدفگذاری شد. خوشبختانه در این مرحله، تعدادی از مدارس با مشارکت نهادهای بینالمللی و بنیادهای داخلی تجهیز شدند. البته هنوز همه مدارس بهطور کامل تحت پوشش قرار نگرفتهاند.
یزدانی درباره فاز دوم، طرح ایران دیجیتال «یادواره شهید والامقام محسن فخری زاده» گفت: در فاز دوم با تأکیدات وزیر محترم آموزش و پرورش، آقای دکتر کاظمی، دامنه طرح گسترش یافت و اکنون هدفگذاری ما آموزش دو میلیون دانشآموز و صد هزار معلم است. البته میدانیم که در کشور سه میلیون و ۹۰۰ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی وجود دارد و همه آنها لزوماً استعداد برنامهنویسی ندارند. به همین دلیل، در فاز نخست تمرکز ما بر استعدادسنجی و شناسایی علاقهمندان بود. امیدواریم تا پایان تابستان، آموزشها به دو میلیون نفر برسد و در زمستان وارد فاز سوم شویم.
مدیرکل دوره اول متوسطه آموزش و پرورش درباره هدف نهایی فاز دوم طرح ایران دیجیتال گفت: هدف نهایی این است که در مهرماه آینده، دانشآموزان بتوانند بازیهای رایانهای با مضامین فرهنگ ایرانیاسلامی طراحی کنند. تلاش میکنیم مفاهیم کتب درسی به صورت تعاملی و در قالب بازیهای آموزشی به دانشآموزان ارائه شود؛ بهویژه برای نسلی که با فضای دیجیتال رشد یافتهاند و باید با محتوای درسی ارتباط عمیقتری برقرار کنند.
وی افزود: در مجموع، این طرح در چهار فاز اجرا میشود و در نهایت تمام ۲۷ هزار مدرسه کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت؛ بدون استثنا، حتی یک مدرسه یا دانشآموز نیز از قلم نخواهد افتاد. اگر دانشآموزی حتی ابزار اولیه مثل گوشی هوشمند هم نداشته باشد، با همکاری خانواده و نهادهای پشتیبان، امکانات لازم برای او فراهم خواهد شد، چرا که آموزشهای تابستانی مبتنی بر گوشی موبایل است، نه لپتاپ یا رایانه.
حمایت سایر نهادها از طرح تحول دیجیتال در آموزش
یزدانی در ادامه درباره حمایت نهادهای کشوری از این طرح توضیح داد و گفت: در فاز دوم، معاونت علمی ریاستجمهوری و وزارت ارتباطات نقش مؤثری در تأمین منابع مالی و آموزش معلمان ایفا کردهاند. همچنین بنیادهایی نظیر بنیاد برکت، بنیاد علوی و نهادهای بینالمللی در تجهیز مدارس و توسعه مهارتهای نرم ورود کردهاند. طرحهایی چون «شهید سلیمانی» در سه استان بهطور موفق در حال اجراست.
مدیرکل دوره اول متوسطه آموزش و پرورش از سایر نهادها دعوت کرد تا به کمک آموزش و پرورش در این طرح بیایند. وی افزود: امیدواریم سایر نهادها مانند وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاهها نیز بخشی از منابع و درآمدهای خود را به تقویت آموزش دیجیتال در مدارس اختصاص دهند، چرا که این سرمایهگذاری، آیندهساز کشور است.
وی افزود: اگر در فناوریهای نوین نقشآفرین نباشیم، در آینده وجود نخواهیم داشت. هوش مصنوعی به عنوان یک نظام وجودی مطرح است. بنابراین یا باید وجود مؤثر داشته باشیم یا برای نبودن خود آماده شویم. اگر میخواهیم مؤثر باشیم، باید معلمان و دانشآموزانی توانمند پرورش دهیم و این جز با تحول در آموزش و پرورش ممکن نیست.
یزدانی درباره پوشش استانها در این طرح گفت: در حال حاضر، ۱۶ درصد استانها در مرحله آموزش فعال هستند. ما آموزش مدیران استانی و ادارات کل را آغاز کردهایم تا پس از بازگشت به استانهای خود، بتوانند روند ثبتنام و پیگیری دانشآموزان را بهدرستی انجام دهند. در تابستان، با رصد روزانه، ارزیابی میکنیم که کدام مدارس و چه تعداد دانشآموز در هر رشته فعال هستند و چه دلایلی برای عدم استقبال وجود دارد تا بتوانیم برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «همه فرزندان این سرزمین، فرزندان ما هستند.» بر این اساس، وظیفه داریم استعداد همه دانشآموزان را شناسایی و تقویت کنیم.
پذیرش دانشآموزان پایه نهم و سایر مقاطع
وی از پوشش حداکثری این طرح و استقبال از دانشآموزان سایر مقاطع تحصیلی خبر داد و افزود: در مورد فاز دوم، دانشآموزان پایه نهم که در آستانه فارغالتحصیلی هستند نیز میتوانند در این برنامه شرکت کنند. هیچ منعی برای حضور علاقهمندان وجود ندارد. البته در فاز اول تمرکز ما روی مدیریت و پایش فرآیندها بود، اما در ادامه، پذیرای دانشآموزان در مقاطع مختلف از دوره ابتدایی تا هنرستانها خواهیم بود.
وی در پایان گفت: اگر دانشآموزی هماکنون در رشتههای فنیوحرفهای، شبکه یا رایانه تحصیل میکند، با افتخار از او دعوت خواهیم کرد تا به این حرکت ملی بپیوندد.
ارسال دیدگاه