معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا خبر داد:
اجرای طرح «نشان» در مدارس با هدف اجرای فعالیتهای ورزشی و تربیتبدنی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
تهران (پانا) - معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرحهای «نماد» و «نشان» با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تقویت نشاط در ۳۲ منطقه آموزشی کشور خبر داد و گفت این طرحها با تمرکز بر فعالیتهای ورزشی سلامتمحور و گفتمانسازی از اسفند سال گذشته آغاز شده و در تابستان و سال تحصیلی جدید نیز ادامه خواهند داشت.

محمد جعفری، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا درباره نگاه فرهنگی و اجتماعی به تربیتبدنی با رویکردی سلامتمحور در مدارس گفت: «ما اعتقاد داریم که تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی میتواند بهعنوان ابزاری فرهنگی، اجتماعی و حتی در راستای دیپلماسی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. این فعالیتها، با رویکردی سلامتمحور، موجب ایجاد نشاط، شادابی و همچنین پیشگیری از آسیبهای اجتماعی میشوند.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «نماد» بهعنوان محور اصلی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس خبر داد و افزود: «با توجه به تاکید مقام عالی وزارت آموزشوپرورش، یکی از برنامههای بسیار مهم این وزارتخانه، طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) است. همه حوزهها مکلف شدهاند برنامههای خود را در راستای این نظام و در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی و اجرا کنند.»
وی از اجرای طرح «نشان» برای تقویت نشاط و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس سخن گفت و توضیح داد: «ما در معاونت تربیتبدنی و سلامت، با همفکری همکارانمان در سطح استانها، طرحی را با عنوان نشان طراحی کردیم. نشان مخفف عبارت «نشاط، شادابی، امیدآفرینی، نظام مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی» است. هدف این طرح، اجرای فعالیتهای ورزشی و تربیتبدنی در مدارس، بهویژه در مناطق پرخطر، با رویکرد پیشگیرانه است.»
جعفری درباره طراحی و اجرای برنامههای ورزشی و شاد در ۳۲ منطقه پرخطر آموزشی کشور گفت: «بر اساس اطلاعات ارائهشده در شورای راهبری نماد، امسال ۳۲ منطقه پرخطر در سطح کشور شناسایی شده که از هر استان یک منطقه بهعنوان منطقه هدف انتخاب شده است.»
وی افزود: «ما برای این مناطق برنامههایی طراحی و اجرا کردیم که از جمله آنها میتوان به برگزاری مسابقات ورزشی بین مدارس؛ اجرای فعالیتهای شاد و مفرّح در مدارس؛ کمک به بهسازی فضاهای ورزشی و بهداشتی؛ برگزاری ورزش با خانواده؛ اجرای بازیها و فعالیتهای ورزشی هدفمند برای دانشآموزان مناطق پرخطر و برگزاری برنامهها در مدارس یا مجتمعهای منتخب با هماهنگی حوزه پرورشی اشاره کرد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش از آغاز طرح «نشان» از اسفندماه سال گذشته با گفتمانسازی و آشنایی همگانی در مناطق پرخطر خبر داد و افزود: «شناسایی این مناطق پرخطر براساس اطلاعات و دادههای معاونت پرورشی و فرهنگی صورت گرفته است. ما از اسفندماه سال گذشته، این طرح را آغاز کردیم؛ هم گفتمانسازی صورت گرفت و هم جلسات توجیهی برگزار شد. خوشبختانه اکنون اغلب همکاران ما در حوزه تربیتبدنی و سلامت با مفهوم و اهداف طرح نشان آشنا هستند.»
جعفری درباره تعیین استانها و تخصیص اعتبارات برای اجرای اثربخشتر طرح «نشان» در مدارس منتخب گفت: «برای اجرای بهتر طرح، استانهای معین مشخص کردهایم و هر فرد مسئول، پیگیر دو استان است. این افراد مرتبا با مدارس منتخب در ارتباطاند، ارزیابی انجام میدهند و گزارش میگیرند. همچنین برای اجرای این برنامهها، اعتباراتی تخصیص دادهایم تا فعالیتها پررنگتر و اثربخشتر اجرا شوند.»
وی درباره تداوم طرح «نشان» در تابستان از طریق کانونهای ورزشی و تقویت آن در سال تحصیلی جدید افزود: «این برنامه محدود به زمان فعالیت مدارس نیست؛ ما برای تابستان نیز در قالب کانونهای ورزشی مناطق هدف، برنامهریزی کردهایم. با شروع سال تحصیلی نیز، برنامهها با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهند کرد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش ورزش را راهبردی کلیدی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت دانشآموزان دانست و گفت: «بهنظر ما یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، بهرهگیری از علاقه و انگیزه دانشآموزان به ورزش و فعالیت بدنی است. اگر بتوانیم اوقات فراغت آنها را با فعالیتهای ورزشی هدفمند پر کنیم، علاوه بر کمک به سلامت جسمانی و کاهش چاقی، موجب کاهش گرایش آنها به آسیبهای اجتماعی خواهیم شد. ضمن اینکه نشاط و شادابی نیز در وجود آنها تقویت میشود. این طرح یکی از برنامههای مهم ما در معاونت است و بهشکل جدی پیگیری خواهد شد.»
ارسال دیدگاه