رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

تولید «راهنمای عمل» در ۱۰۳ عنوان برای معلمان و دانش‌آموزان/ ‌‌برق ‌حوزه‌های آزمون قطع نمی‌شود/ پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح آزمون

تهران (پانا) صبح امروز و هم‌زمان با آغاز آزمون‌های نهایی ۱۴۰۴ نشست خبری رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون در شهرری با حضور‌ اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۷۰۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تولید «راهنمای عمل» در ۱۰۳ عنوان برای معلمان و دانش‌آموزان/ ‌‌برق ‌حوزه‌های آزمون قطع نمی‌شود/  پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح آزمون

‌محسن زارعی در این نشست با تحلیل فرآیند آزمون‌های نهایی در سال ۱۴۰۳ گفت: تحلیل سؤالات امتحانات نهایی ۱۴۰۳ با هدف اصلاح اشکالات موجود در سؤالات، تمرکز بر نقاط ضعف و پر کردن خلأها، به بیش از ۷۰۰ منطقه آموزشی و ۱۳ هزار مدرسه ارسال شد. هدف از این تحلیل‌ها رتبه‌بندی مدارس نبود؛ بلکه تطبیق سؤالات با شرایط همان بوم، منطقه و مدرسه و برنامه‌ریزی برای پوشش این خلأها مد نظر قرار گرفت. این تحلیل‌ها به‌صورت سؤال به سؤال در اختیار مدارس قرار گرفت تا سؤالاتی که دانش‌آموزان نتوانسته‌اند پاسخ دهند، در اختیار دبیر نیز قرار بگیرد و دبیر با مراجعه به این سؤالات توجه کند که چرا دانش‌آموزان موفق به پاسخ‌گویی نشده‌اند.

زارعی ‌به نقش معلم در بهره‌مندی از تحلیل سؤالات امتحان نهایی اشاره کرد و گفت: معلم با در اختیار داشتن این تحلیل‌ها می‌توانست متوجه فقدان دانش پایه‌ای در دانش‌آموز شود؛ یعنی دبیر ابتدا مروری بر مفاهیم گذشته کرده و سپس مفاهیم جدید را مطرح می‌کرد. لذا وجود این تحلیل‌ها موجب تغییر در شیوه تدریس دبیر در فرآیند یاددهی – یادگیری می‌شد.

زارعی با تقدیر از انتقال تجربیات مدارس برتر در مدیریت امتحانات نهایی افزود: توصیه ما این بود که از تجربیات مدارسی که عملکرد بهتری در امتحانات نهایی داشتند، استفاده شود. در برخی مدارس، میانگین معدل سال ۱۴۰۳ بیش از ۲ نمره و گاه بیش از ۴ نمره افزایش داشته است و این انتقال تجربه توسط مدیران به ما منعکس شد. مداخلات مدیران از جنس تأمین فضا یا نیروی انسانی نبود؛ بلکه نگرش‌ها تغییر کرده بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اضافه کرد: با ایجاد جو همدلی و صمیمیت بین دبیران و مدیر، در توانمندسازی دانش‌آموزان، ایجاد انگیزه، تمرکز بیشتر، مشاوره‌های موردی‌ و توجه به فرآیند یادگیری، اقدامات مؤثری انجام شد. همچنین همراهی خانواده‌ها با مدارس و برنامه‌ریزی والدین برای ادامه فرآیند یادگیری در منزل، بسیار تأثیرگذار بود.

زارعی با اشاره به هدف مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: رسالت ما این است که در همه مدارس آمادگی لازم برای امتحانات نهایی ایجاد شود. در این عرصه، هرچند حضور مدیر بسیار مهم است، اما نقش دبیر نیز بسیار جدی است و باید اطمینان حاصل می‌شد که بسته‌های آموزشی و راهنماهای عمل در اختیار معلمان نیز قرار بگیرد. در همین راستا، راهنمای عمل در ۱۰۳ عنوان تولید و در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است. گرچه این راهنماها ممکن است برای همه دبیران قابل مفاهمه کامل نباشد، اما به‌عنوان مکمل، بسته‌های آموزشی عینی‌تر و مصداقی‌تری تهیه شده‌اند تا دبیر و دانش‌آموز بتوانند بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و شیوه مطالعه، هدفمندتر باشد. برای تولید این بسته‌های آموزشی، دوره‌های توانمندسازی در ۱۷ گروه درسی در استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس برگزار شد و در نهایت نگارش و جمع‌بندی بسته‌ها انجام و به دبیران منتقل شد.

وی ادامه داد: این بسته‌ها شامل ۲۲۶۶ دقیقه فایل چندرسانه‌ای (موشن‌گرافیک، پوستر و…) و ۱۳۰۰۰ متن آموزشی هستند. تمام این تولیدات مبتنی بر چارچوب‌های استاندارد اهداف برنامه درسی و سطوح شناختی مختلف طراحی شده‌اند که طراحان امتحانات نهایی در طراحی سؤالات مد نظر قرار می‌دهند.

وی در زمینه طراحی سؤالات امتحانات نهایی گفت: تلاش ما بر این است که سؤالاتی طرح شود که اکثر دانش‌آموزان بتوانند به آن‌ها پاسخ دهند؛ بیشترین سؤالات ساده و کمترین آن‌ها دشوار هستند. سؤالات ابتدایی آزمون‌ها آسان‌تر هستند تا دانش‌آموزان با آمادگی بهتری وارد آزمون شوند و در پایان، سؤالات دشوارتر مطرح می‌شود. توجه داشته باشید که ما سؤالات سخت طرح نمی‌کنیم؛ بلکه سؤالاتی با سطح شناختی بالا برای دانش‌آموزان برتر مطرح می‌شود. با در اختیار داشتن راهنماهای عمل و بسته‌های آموزشی، تمامی دانش‌آموزان و دبیران با چارچوب طراحی سؤالات آشنا هستند و می‌دانند سؤالات چگونه طراحی می‌شوند. دانش‌آموزان حتماً برای جمع‌بندی امتحانات نهایی خود به راهنماهای عمل مراجعه کنند.

تهیه بسته‌های مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان

محسن زارعی ‌به نحوه آماده‌سازی دانش‌آموزان، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی پرداخت و گفت: برای کنترل استرس دانش‌آموزان، دوره‌های آموزش مشاوره‌ای تدارک دیده شده است. با مشارکت سرگروه‌های مشاوره‌ای در استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، مازندران و خراسان رضوی، محتوای مشاوره‌ای تولید شده است که شامل نحوه مطالعه، شیوه مطالعه، خواب کافی، تغذیه مناسب و… است و به دانش‌آموزان کمک می‌کند با دیدن این ویدئوها، استرس خود را تا حدی کنترل کنند.

‌برق ‌حوزه‌های آزمون قطع نمی‌شود 

وی در ادامه، به آماده‌سازی فرآیند امتحانات نهایی براساس مصوبه هیئت وزیران و مصوبات مراکز امنیتی اشاره کرد و گفت: پایداری برق یکی از دغدغه‌های جدی ما بود که با مشارکت شرکت توانیر، مصوب شد تمامی استان‌ها محل مراکز آزمون خود را برای شرکت توانیر ارسال کنند تا در زمان امتحان، قطعی برق نداشته باشیم. تنها دو استان فارس و اصفهان مشکل برق داشتند که آن نیز برطرف شد. امروز هم پیگیری لحظه‌ای در حال انجام است تا هیچ قطعی برقی نداشته باشیم.

زارعی تأکید کرد: هرچند همه مراکز باید برق اضطراری داشته باشند، برخی مراکز این تجهیزات را خریداری کرده‌اند و برخی دیگر به‌صورت امانی تهیه کرده‌اند تا نگرانی بابت تأمین برق وجود نداشته باشد و چاپ سؤالات به‌موقع انجام شود.

وی با اشاره به پایداری اینترنت در حوزه‌های تصحیح آزمون گفت: مکاتبات لازم با وزارت ارتباطات انجام شده و برای مراکز امتحانی که زودتر اطلاع داده بودند، فیبر نوری اختصاص یافته است. برای مراکزی که دیرتر اعلام نیاز کرده بودند، اینترنت پرسرعت در نظر گرفته شده است. وزارت ارتباطات نیز اعلام کرده هر مرکزی که مشکل داشته باشد، می‌تواند برای حل آن اقدام کند.

زارعی افزود: در کارگروه استاندارسازی، فناوری، تأمین امنیت و پیشگیری، تدارکات و پشتیبانی، رئیس ستاد و اعضای کارگروه آزمون‌ها همگی دخیل بودند.

وی در پایان، با اشاره به شکل‌گیری میزهای پاسخ‌گویی در استان‌ها که وظیفه پشتیبانی و حل مشکلات امتحانات نهایی را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: همه عوامل ذی‌ربط در برگزاری امتحانات نهایی تحت آموزش قرار گرفتند و یک دوره کامل را طی کردند تا آمادگی لازم و جامع برای امروز فراهم شود.

این خبر تکمیل می‌شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار