معاون آموزش متوسطه خبر داد؛

ایجاد 23 پژوهش‌سرای دانش‌‌آموزی و 60 هنرستان جوار در دولت سیزدهم

دستگاه‌ها و نهادها مکلف شدند حداقل ۵ هنرستان ایجاد کنند

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مهمترین اقدامات دو سال اخیر در راستای تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۷۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد 23 پژوهش‌سرای دانش‌‌آموزی و 60 هنرستان جوار در دولت سیزدهم

محمدمهدی کاظمی ضمن تسلیت ‌‌شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و دیگر شهدای خدمت، اظهار کرد: ‌شهید‌رئیسی باور و اعتقادی به آموزش‌و‌پرورش داشتند که این موضوع را در جاهای مختلفی به اثبات رساندند؛ حتی در آستان قدس رضوی، ‌توجه ویژه‌ای به امر تعلیم و تربیت در آن جایگاه هم داشتند. در دولت سیزدهم نیز اتفاقات خیلی خوبی با مدیریت ایشان افتاد. یکی از موضوعات مهمی که مورد تاکید اسناد بالادستی و هم تاکیدات مقام معظم رهبری بود، توجه به استعدادهای دانش‌آموزان بود. ما در دوره اول متوسطه زمینه‌ای را برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت رشته‌های مربوطه ایجاد کردیم که یکی از کارهای مهمی بود که اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در همین راستا توسعه متوازن بسیار معنادار خواهد بود و ما باید زمینه‌ای را برای توسعه رشته‌های مختلف براساس نیازهای کشور داشته باشیم و همچنین علاقه و استعدادهای دانش‌آموزان را در نظر بگیریم و در نهایت هدایت تحصیلی مطلوبی داشته باشیم.

رشد 3 درصدی سهم رشته ریاضی فیزیک در دو سال گذشته

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در زمان استقرار دولت سیزدهم ما شاهد اُفت حدود 13 درصدی در رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری بودیم. با توجه به نیاز کشور به علوم پایه، توجه به تقویت سهم رشته ریاضی فیزیک مد نظر بود و در همین راستا سهم رشته ریاضی فیزیک در دو سال این دولت بیش از 3 درصد افزایش پیدا کرد.

اضافه شدن 213 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی در دو سال اخیر

کاظمی تاکید کرد: ما اگر به‌دنبال رشد تولید در کشور و ‌رفع مشکلات اقتصادی هستیم راه آن تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که در همین راستا تقویت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفت و در این دولت سهم آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای به حدود 40 درصد با رشد حدود 5 درصدی رسید و چیزی بالغ بر 213 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی اضافه شد.

آموزش و توانمندسازی 25 هزار معلم در زمینه هوش مصنوعی

وی گفت: از سوی دیگر بحث آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموزان پایه اول و دوم متوسطه نظری دنبال شد که ما شاهد آموزش مهارت‌های مختلفی در مدارس ‌شبانه‌روزی و در ‌دبیرستان‌های دوره اول و دوم تحت عنوان کارگاه خوداتکایی بودیم. ‌مساله هوش مصنوعی را به‌عنوان یک مهارت مورد تاکید قرار دادیم. بیش از 25 هزار معلم در این راستا آموزش دیدند تا زمینه آموزش و توانمندی دانش‌آموزان را درباره هوش مصنوعی ایجاد کنند. مقدمه هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و کدنویسی است. لذا این را به‌عنوان یکی از اولویت‌ها در متوسطه اول دنبال کردیم و همچنین تجهیز کارگاه‌های کار و فناوری و فرهنگ و هنر که می‌تواند زمینه تقویت مهارت‌آموزی را به‌دنبال داشته باشد.

ایجاد 23 پژوهش‌سرای دانش‌‌آموزی در دولت سیزدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سند تحول بنیادین هم به آن اشاره شده است، تقویت روحیه پژوهش در دانش‌آموزان است. یکی از کارهای مهمی که در این دولت انجام شد زمینه‌سازی برای تقویت پژوهش، نوآوری و خلاقیت در دانش‌‌آموزان بود. یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند در این زمینه کمک کند پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است که 23 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در طول دو ساله این دولت ایجاد شد که این هم فرصتی را فراهم می‌کند تا دانش‌‌آموزان خلاق و نوآور، ایده‌های خود را در این مراکز ارائه کنند و با آموزش‌های مکمل این پژوهش‌سراها، زمینه تقویت روحیه پژوهشگری‌ را داشته باشند.

وی ادامه داد: برگرفته از همین پژوهش‌سراها، ما جشنواره علمی پژوهشی را داشتیم که در سال گذشته بیش از 1 میلیون دانش‌آموز در دوره متوسطه در این جشنوراه شرکت کردند و طرح‌های خلاقانه خود را در یازده محور ارسال کردند که همین زمینه تقویت روحیه پژوهشگری را فراهم می‌کند. در همین راستا با استفاده از ظرفیت بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاست‌جمهوری توانستیم برخی از پژوهش‌سراها را تقویت کنیم و قطب علمی در برخی از این مراکز در کشور ایجاد کنیم.

راه‌اندازی بیش از 60 هنرستان جوار

کاظمی افزود: یکی از کارهای دیگری که می‌تواند زمینه معرفی قابلیت‌های دانش‌آموزان به جامعه را داشته باشد، رویداد ساخت ایران بود که دستاوردها و تولیدات هنرجویان و هنرآموزان در نمایشگاهی ارائه شد و این اتفاق زمینه‌ای را فراهم آورد که‌ قابلیت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای بیشتر به جامعه معرفی شود و با معرفی این موضوع، بیش از 60 هنرستان جوار در سراسر کشور ایجاد شد که خود ‌تغییر زمینه حکمرانی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را نشان می‌دهد.

دستگاه‌ها و نهادها مکلف شدند حداقل 5 هنرستان ایجاد کنند

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: برای تحقق بیشتر مهارت‌‌آموزی اتفاق مهم دیگری که در این دولت افتاد، این بود که در اردیبهشت امسال در هیات وزیران ‌آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد. ‌براساس این آیین‌نامه 10 درصد برنامه درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول به موضوع مهارتی پرداخته خواهد شد. 300 ساعت آموزش مهارت به دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری ارائه خواهد شد. ‌همچنین ‌دستگاه‌ها و نها‌دها مکلف شدند که حداقل 5 هنرستان وابسته ایجاد کنند. مشوق‌ها و تسهیلاتی را  برای ایجاد هنرستان‌های جوار در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده و همچنین پیش‌بینی شده است که ما بتوانیم تا پایان برنامه هفتم توسعه، 1000 هنرستان را ایجاد‌، نوسازی و بازسازی کنیم و همچنین جذب نیروهای انسانی را هم متناسب با نیازها داشته باشیم.

محمدمهدی کاظمی گفت: یکی از کارهای دیگر تقویت و توسعه عدالت آموزشی است، شعار این دولت ارتقای عدالت آموزشی بود و در همین راستا باید تقویت مدارس‌ شبانه‌روزی را دنبال کنیم. این مدارس یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای عدالت آموزشی‌ و دسترسی آموزشی در مناطق کمتربرخو‌ردار و محروم بود‌. ما برنامه‌هایی را برای ارتقای کیفیت آموزش به دانش‌آموزان داشتیم و از ظرفیت بهترین دبیران تهران ‌در مناطق محروم و به‌صورت ویژه مدارس شبانه‌روزی تحت عنوان طرح پویش جهاد علمی آموزش به دانش‌آموزان بهره‌مند شدیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار