گفتوگوی پانا با زوج خلاق سنندجی که مورد حمایت رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش قرار گرفتهاند؛
روایت خواندنی «فاطمه» و «وحید» از عشق به معلمی
تهران (پانا) - زوج معلم کردستانی که با ایدههای خلاقانه خود توانسته بودند دستسازههایی را برای یادگیری هرچه بهتر درس ریاضی دانشآموزان مقطع ابتدایی تولید کنند از دغدغهها و مشکلات خود در این راه میگویند.
فاطمه نساج و همسرش وحید اسکندرزاده که هر دو دانشآموخته رشته علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان هستند با عشق معلمی و کمک به معلمان، اختراعات و دستسازههایی در رشته ریاضی دارند؛ دستسازههایی که توجه وزیر آموزش و پرورش را نیز جلب کرد و در تماس تلفنی که با این زوج از سوی وزیر آموزش و پرورش برقرار شد، قول پیگیری دستور آیتالله رئیسی درخصوص حمایت از آنها داده شد.
خبرگزاری پانا به سراغ این زوج خلاق کردستانی رفته است و گفتوگویی را با آنها داشته است که در ادامه خواهیم خواند.
در ابتدای این گفتوگو وحید اسکندرزاده و فاطمه نساج به معرفی خود پرداختند. اسکندرزاده درباره خود میگوید: «متولد سال ۱۳۷۱ و ورودی سال ۱۳۹۱ دانشگاه هستم که از سال ۱۳۹۵ پس از اتمام مقطع کارشناشی به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش استان کردستان شدم.»
همسر این معلم کردستانی نیز درباره خود میگوید: «فاطمه نساج هستم، متولد سال ۱۳۷۴، آموزگار دوره ابتدایی که از سال ۱۳۹۲ وارد دانشگاه فرهنگیان شدم و از سال ۱۳۹۶، پس از فارغالتحصیلی در خدمت دانشآموزان عزیز هستم.»
اسکندرزاده در پاسخ به این سوال که ایده ساخت دستسازهها از کجا آمد و به چه شکلی به ذهن این زوج رسیده است، گفت: «ایده از آن جایی بود که ما از اول ازدواجمان و از سال ۹۸ و ۹۹ به این فکر افتادیم که سر کلاس آموزش ریاضی به دلیل انتزاعی بودن این درس و درک سخت آن برای دانشآموز بهدنبال راهکاری بودیم تا به سهلترین نحو ممکن ریاضی را آموزش دهیم.»
وی ادامه داد: «ریاضی درسی است که دانشآموز باید آن را درک کند، نه حفظ؛ چرا که حفظیات در این درس به منزله بهخاطر سپردن مقطعی و فراموشی در درازمدت است.»
این معلم کردستانی ادامه میگوید: «سعی کردیم که وسایلی را طراحی کنیم و بسازیم برای این کار. ایده اولیه را روی کارتنهای غیرقابل استفاده و وسایل دم دستی ساده پیاده کردیم و به سر کلاس بردیم که در همان جلسه اول شاهد استقبال دانشآموزان بودیم.»
اسکندرزاده با اشاره به اینکه با استفاده از این دستسازهها دانشآموز به مرحله یادگیری عمیق میرسد، تصریح کرد: «به همین دلیل بهدنبال گسترش این ایده افتادیم و سعی کردیم دستسازهها را از مواد بهتری بسازیم.»
وی در پاسخ به این سوال که استقبال دانشآموزان از دستسازههای تهیه شده به چه شکلی بوده، گفت: «به بهترین نحو از این دستسازهها استقبال کردند و توانستند به راحتی با آنها ارتباطات برقرار کنند، به صورتیکه مشتاقانه بهدنبال دستسازههای جدید در دروس بعدی ریاضی هستند.»
در ادامه فاطمه نساج در پاسخ به این سوال که اصلیترین درخواست شما چیست؟ بیان کرد: «حمایت؛ کلا باید افرادی که ایدههای خوبی در راستای تکان دادن یک مجموعه را دارند و به دنبال فکر کردن و یادگیری دانشآموزان هستند را باید حمایت کرد. تا به امروز در حد وسعمان توانستیم کار خود را گسترش دهیم و دوست داریم که همه بتوانند از این دستسازهها استفاده کنند، مخصوصا دانشآموزانی که در روستاها مشغول به تحصیل هستند، اما اگر این حمایت رخ ندهد به دلیل وجود مشکلات مالی شاید این موضوع امکانپذیر نباشد و نتوانیم بیش از این رو به جلو حرکت کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال که برای طراحی و ساخت این دستسازهها به چه میزان هزینه شده است، گفت: «تا به این لحظه ۴۰۰ میلیون هزینه کردهایم، اما خب این ۴۰۰ میلیون از حقوق معلمی بوده و برای کسی که هم باید خرج زندگی را بدهد و هم بخواهد کار تولیدی انجام دهد خیلی زیاد است و بسیار تحت فشاریم.»
نساج در پایان خاطرنشان کرد: «امیدمان برای گسترش این کار اول به خدا و پس از آن به ریاست محترم جمهور و مقام عالی وزارت است. امیدوارم شاهد حمایتهای مختلف باشیم تا بتوانیم به کار خود ادامه دهیم، ما با عشق به معلمی و در راستای رسالت آموزگاری خود اقدام به ساخت این دستسازهها کردیم اما نیازها بیشتر از تولید امروز ما است. اگر حمایتها صورت بگیرد این دستسازهها محدود به یک مدرسه یا یک منطقه نخواهد بود، بلکه وارد دیگر مدارس کشور نیز خواهد شد و باری بزرگ را از روی دوش معلمان ابتدایی که در آموزش درس ریاضی همواره با چالش روبهرو بودهاند، برمیدارد.»
ارسال دیدگاه