وزیر آموزش و پرورش خبر داد
اجرای طرح «ساماندهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان
درهای مدارس و مراکز فرهنگی باید به روی مردم باز باشد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از ظرفیت هنرستانها، مدارس و اماکن فرهنگی تربیتی، در اجرای طرح «محرومیتزدایی در مناطق کمبرخوردار» بهره برد خبر داد طرح «ساماندهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان مرزی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

یوسف نوری در نشست تبیین «طرح توسعه و تحول اجتماعمحور دو هزار و بیست محله کمبرخوردار کشور» که با حضور علی آقا محمدی؛ مشاور رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) و چند تن از معاونان وزیر، در سالن جلسات ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، با تبریک ۱۳ رجب، میلاد مولود کعبه حضرت علی علیه السلام، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، این نظام به دلیل محدودیتهای جهانی، دچار سختیهایی شد؛ وقوع جنگ ۸ ساله، ترورهایی که از سوی منافقین صورت میگرفت، اعمال تحریمها، عملکرد برخی دولتها و ... باعث شد تا بسیاری از کشاورزان به حاشیه شهرها، مهاجرت کنند.
وی افزود: در گذشته مردم یک محله، نسبت به هم محلیهای خود حساس بودند و در صورت نیاز از هیچ تلاشی در جهت رفع مشکلات همدیگر دریغ نمیکردند، این فرهنگ، فرهنگ خوبی بود که در دهههای اخیر به فراموشی سپرده شده است؛ لذا در طرح «محرومیتزدایی» و «توانمندسازی محلهها» باید تلاش شود فرهنگهای خوب فراموش شده، احیا شود.
نوری تصریح کرد: باید از ظرفیتهای موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کمبرخوردار»، بیش از پیش استفاده کنیم. لذا در نوبت عصر، درهای مدارس و مراکز فرهنگی مانند: کانونهای فرهنگی-تربیتی، ورزشگاهها، دارالقرآنها و ... باید به روی مردم باز باشد.
وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: اگر مدارس به عنوان «کانون تربیتی محله»، مکانی برای استقرار خانوادهها در نوبت عصر باشند، میتوان با تعاملات بیشتری به کارهای فرهنگی پرداخت. از هنرستانهای موجود میتوان به عنوان مراکز آموزش مهارتها و کارآفرینی استفاده کرد.
نوری، بر انعقاد تفاهمنامه در راستای محرومیتزدایی از ۲۰۲۰ محله کم برخوردار تأکید کرد و ادامه داد: در هریک از استانها باید اولویتها را تعیین و برای «محرومیت زدایی» برنامه ریزی کنیم.
عضو کابینه دولت مردمی، اظهار کرد: در آموزش و پرورش، در حدود ۲۴۱ درمانگاه، بیمارستان و اردوگاههای مجهز، و تعداد ۷ هزار هنرستان، ۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۷ هزار مدرسه تیزهوشان داریم که باید در تبیین طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، از این ظرفیتها بهرهمند شویم.
وی گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مساعدت در راستای اجرای طرح مذکور دریغ نخواهد کرد. همچنین طرح «سامان دهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان مرزی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
همچنین در این نشست، علی آقامحمدی؛ مشاور رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، به تشریح فعالیتهای انجام شده در قالب طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور پرداخت و اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر و آموزش و پرورش در این طرح مشارکت دارند.
وی افزود: دو هزار و بیست محله محروم در کشور وجود دارد. در تهران نیز ۲۶۰ محله محروم وجود دارد که تاکنون ۹۰ خانه در این محلهها استقرار پیدا کرده است و تا پایان سال در سایر محلهها خانه ساخته میشود.
مشاور رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، تصریح کرد: بر اساس فرمایش و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ساخت مدرسه، مسکن، درمانگاه، از مواردی است که باید در مناطق کم برخوردار مورد پیگیری قرار گیرد.
وی محرومیت زدایی و توانمندسازی محلههای محروم را هدف اجرای طرح مذکور عنوان و اذعان کرد: پوشش بیمهای ساکنان مناطق محروم در حال انجام است و تا پایان سال، همه ساکنان محلات محروم دارای دفترچه بیمه میشوند و در بخش مسکن نیز، بنیاد مسکن، طرحی را برای خانهدارشدن ساکنان محلات محروم در دست اجرا دارد.
ارسال دیدگاه