در برنامه تلویزیونی پرسشگر؛
وحیدی: آمادگی داریم در قالب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راههای تامین منابع انسانی را بررسی کنیم
با توجه به اینکه کنکور امسال یک ماه به تعویق افتاده و عملا یک ماه دیرتر برگزار میشود همه مجموعهها و نهادهای کشور باید برای اجرای کنکور به کمک بیایند
تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که آموزش و پرورش با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات یک طرح مشترک بنویسند تا برای یک دوره پنج ساله یک برنامه بنویسیم. ما هم آمادگی داریم در قالب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راههای تامین منابع انسانی را بررسی و در نهایت به یک خروجی برسیم.
محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره بودجه ۱۴۰۰، سیاستهای کلی جذب نیرو در آموزش و پرورش که معاون وزیر آموزش و پرورش به آنها اشاره و برای پیشبرد آن به کمک مجلس اعلام آمادگی کرد گفت: «نیروی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق ورودی دانشگاه فرهنگیان به تنهایی محقق نمیشود ناچاریم نیروی جدید بگیریم و برای آن راهکار داشته باشیم.»
وی در پاسخ به اینکه آیا شما و آموزش و پرورش این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک ارائه دهید؟ گفت: «بله، آموزش و پرورش با کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات یک طرح مشترک بنویسند تا برای یک دوره پنج ساله یک برنامه بنویسیم. ما هم آمادگی داریم در قالب جلسات مشترک با آموزش و پرورش، راههای تامین منابع انسانی را بررسی و در نهایت به یک خروجی برسیم.»
سیاستهای کلی جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره سیاستهای کلی جذب نیرو و ساماندهی نیروی انسانی گفت: «این پیشنهادات خوب هستند و باید جمع بندی شوند که همگرایی مجموعههای اجرایی را میطلبد. اما درباره اصلاح تقویم آموزشی که مورد اشاره قرار گرفت باید گفت که برنامه درسی ملی قبلا در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و اگر قرار است برنامه درسی ملی تغییر و یا اصلاح شود باید در آموزش و پرورش و از همین طریق انجام شود و به مجلس برنمیگردد.»
وی ادامه داد: «در سند تحول ۶ زیرنظام وجود دارد که یکی از آنها برنامه درسی ملی است و تغییر در برنامه درسی ملی از طریق شورای عالی آموزش و پرورش قابل انجام است. اگر قرار باشد ساعات آموزش اصلاح شود باید کتابهای درسی هم ساده سازی شود و برنامه محور باشند. ولی تصمیم سازی درباره برنامه درسی ملی برعهده شورای عالی است و نیازی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و زیرنظام برنامه درسی ملی در سندتحول بنیادین است.»
زمان برگزاری کنکور سراسری
وحیدی درباره زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹ اظهار کرد: «تصمیم سازی برای اجرای کنکور با توجه به شیوع کرونا، کار یک مجموعه نیست و ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیم گیری میکند. از نگاه مردم و آنها که دارند برای کنکور آماده میشوند قطعا با توجه به اینکه کنکور امسال یک ماه به تعویق افتاده و عملا یک ماه دیرتر برگزار میشود همه مجموعهها و نهادهای کشور باید برای اجرای کنکور به کمک بیایند. اگر الزامات و پروتکلهای بهداشتی سختگیرانهای نیاز دارد لازم است یک فضای عمومی به وجود بیاید و همه کمک کنند.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «تاکنون که زمان برگزاری کنکور مرداد ماه اعلام شده است؛ هیچ تغییر و تصمیم جدیدی درباره زمان کنکور صورت نگرفته است. سه کنکور سراسری، ارشد و دکترا برگزار میشود. کنکور سراسری یک میلیون و ۵۰ هزار، کنکور ارشد ۴۵۰ هزار و دکترا ۱۷۵ هزار نفر شرکت کننده دارند که کنکور ارشد و دکتری به تعویق افتاد، ولی برای کنکور سراسری هنوز یک ماه فرصت وجود دارد و نباید استرسی ایجاد کنیم که ممکن است زمان آن تغییر کند بلکه باید این فضا را ایجاد کنیم که برنامه محور حرکت میکنیم. نباید صورت مسئله را پاک کنیم.»
باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوریها تضییع نشود
وی افزود: «یک میلیون دانشآموز پایه دوازدهم امسال حداقل در ۱۲ جلسه امتحان نهایی شرکت کردند و پروتکلها رعایت شد. باید همه جوانب دیده شود؛ اگر کنکور امسال را به تاخیر بیندازیم مشکل سربازی پسران را باید چه کنیم؟ سال آینده کلاس دوازدهمی های جدید هم اضافه میشوند، اینها باید با هم کنکور بدهند یا جدا؟ پس باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوریها تضییع نشود. اگر سال آینده مدارس کاملا باز باشد آیا آنها که امسال سه ماه مدرسه نرفتند با دانشآموزان جدید در رقابت برابر هستند؟ یا اگر آموزش کلا مجازی شود وضعیت آنها که امسال چندماه به مدرسه رفتند بهتر نیست؟»
وی افزود: «سال ۹۹ شرایط کشور ویژه است و میطلبد که به کنکور هم نگاه فراگیر داشته باشیم. مجموعهای مانند ستاد ملی کرونا و دستگاههای مختلف اجرایی باید کمک کنند؛ برخی کشورها برای برگزاری کنکور ادارات را تعطیل و از فضای دولتی استفاده کردند، باید حداقل به فضای فعلی برگزاری کنکور ۵۰ درصد اضافه کنیم. باید در یک ماه همه خودشان را موظف کنند که کنکور به خوبی برگزار شود.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه « برای آنکه امن ترین کنکور برگزار شود نظر شما چیست که موسسات کنکوری به میدان بیایند و خودشان هزینه برگزاری کنکور را تامین کنند و از جیب خودشان برای این موضوع هزینه کنند؟» گفت: «از جیب خودشان هم نیست، از جیب افرادی است که برای کنکور هزینه و از سودی است که تا کنون کسب کردهاند. از محل عدم بر گزاری آزمونهای حضوری است که پولش را قبلا گرفته بودند ولی مجازی برگزار کردند. درآمد انبوهی از این محل به جیب این موسسات رفته است. سازمان سنجش اینها را موظف کند که پای کار بیایند. حتما با این پیشنهاد موافقام. زیرا حتما درآمدهای کلانی داشته اند؛ بر سردرشان مینویسند وقف عام، وقف عام برای چه روزی است؟»
وحیدی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن ۴۵ سالگی دیگر نمیتوانند به عنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند گفت: «اگر برای فردی که میخواهد بعد از سالها و برای اولین بار مدیر مدرسه شود چنین سقف سنی گذاشته شود اشکالی ندارد. اما یک اشتباهی که صورت گرفته این است که اگر فردی ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته، چندسال به کلاس رفته و حالا میخواهد در سالهای آخر خدمتش دوباره مدیر شود دیگر بر اساس این مصوبه نمیتواند. یعنی فردی که تجربه مدیریتی دارد کنار برود.»
وی ادامه داد: «باید سنوات مدیریتی افراد را به سن مدیریتی اضافه میکردند. نه اینکه مدیر را از مدیریت بردارند. چرا شرط سنی گذاشته شده است؟ اگر هدف این بوده که خیلیها در سنین جوانی مدیر شوند یک افتخار است اما اگر فردی با ۲۰ سال سابقه بخواهد کنار گذاشته شود یک نوع تبعیض است.»
مدرسه تلویزیونی
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مدرسه تلویزیونی نیز اظهار کرد: «مدرسه تلویزیونی حتما خوب است اما یکسویه است اگر تعامل بین دانشآموز و معلم برقرار نشود کلاس ماهیت خودش را از دست میدهد. فقط آموزش میدهیم ولی نمیدانیم دانشآموز گوش میدهد یا خیر. آموزش آنلاین میتواند در کنار آموزش تلویزیونی باشد با ترکیب هر دو روش موافقام. در استانها هر دو روش انجام شد و موفق بود. اما معتقدم در آموزش مجازی باری به تنهایی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته شد که نباید به تنهایی این بار را به دوش بکشد.»
وحیدی ادامه داد: «وزارت ارتباطات، شرکتهای اینترنتی که میلیاردها درآمد کسب میکنند نباید به کمک خانوادههای محروم بیایند و زیرساختهای اینرنتی فراهم کنند؟ اگر ستاد کرونا تصمیمی میگیرد و وزارت آموزش و پرورش با فقر مالی اش شبکه شاد را راهاندازی میکند دیگران نباید پشت اموزش و پرروش را خالی بگذارند.»
ارسال دیدگاه