تحویل بیش از ۴۰۰ کلاس درس به استان مرکزی در دولت دوازدهم

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای نوسازی مدارس مرکزی از ساخت بیش از ۴۰۰ کلاس درس در این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تحویل بیش از ۴۰۰ کلاس درس به استان مرکزی در دولت دوازدهم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهراله رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی ۶/۵ مترمربع است که رتبه دهم را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است، گفت: البته این رقم با سرانه مطلوب فضا‌های آموزشی که ۸/۴ مترمربع برآورد شده است، فاصله دارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ از محل اعتبارات ملی حدود ۲۴ میلیارد تومان اعتبار به استان مرکزی اختصاص دادیم که در سال ۹۷ به ۸۱ درصد رشد پیدا کرد و این روند در سال ۹۸ هم تداوم داشته و به ۴۹ میلیارد تومان رسید در واقع در ۲ سال اخیر ۱۰۲ رشد داشته است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه در ردیف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هم اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شد، گفت: در سال ۹۶، این اعتبارات ۶ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۸۴ درصدی کمک خیرین به مدرسه‌سازی

رخشانی‌مهر با تمجید از مشارکت خیرین در عرصه مدرسه‌سازی گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد کردند که این رقم در سال ۹۶، ۱۶ میلیارد، در سال ۹۷، ۱۷/۷ و در سال ۹۸ به ۳۰ میلیارد تومان رسید و رشد ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به دستاورد‌های استان مرکزی در حوزه نوسازی مدارس در سال گذشته گفت: در پایان سال ۹۸، ۵ هزار و ۵۰۰ کلاس درس را استاندارد کردیم و هیچ بخاری نفتی در استان وجود ندارد و فقط هزار و ۸۰۰ کلاس درس دارای شعله مستقیم هستند؛ بنابراین یک هزار و ۸۰۰ بخاری گازی داریم که تا پایان ۹۹ این بخاری‌ها هم جمع آوری شود، در سال ۹۸ همه بخاری نفتی در سطح کشور جمع آوری شد.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه در سال ۹۸، ۱۴۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شد، گفت: در مجموع طی فعالیت دولت دوازدهم حدود ۴۱۱ کلاس درس به مجموع کلاس‌های درس استان اضافه شد.

تعداد کلاس‌های تحویلی

وی درباره رسیدگی به وضعیت فضا‌های آموزشی در مناطق محروم بیان کرد: استان مرکزی جز استان‌های برخوردار محسوب می‌شود و طی سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع ملی و خیرین برای مدرسه‌سازی هزینه کردیم؛ برای سال جاری از محل اعتبارات ملی ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با توجه به اینکه اعتبارات نوسازی مدارس رشد خوبی داشته‌است، گفت: در سال ۹۸ تعهد خیرین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که برنامه داریم این میزان را امسال به ۴۰ درصد افزایش دهیم.

تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستان‌ها

وی با اشاره به تمهیدات سازمان برای تجهیز هنرستان‌ها با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان برای این منظور داشتیم، گفت: ذیل طرح‌های معاونت پشتیبانی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه ۱۸ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند، گفت: طرح تخریب و بازسازی از سال ۸۴ آغاز شد که با تامین اعتبار صورت گرفته و متناسب با آن استان‌های مختلف برای تخریب و بازسازی برنامه ریزی می‌کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه ۲۳ هزار بخاری نفتی داریم که بخش قابل توجهی در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است، گفت: ۴ درصد کلاس‌های درس یا بخاری نفتی گرم می‌شوند و این تعداد کلاس درس زیر ساخت لازم را ندارند که برای بهبود شرایط ان برنامه‌ریزی داریم.

وی با اشاره به اینکه به ۱۳۵ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده‌است، گفت: امسال قصد داریم تا در جذب منابع خیرین تغییراتی داشته باشیم و این مهم با همت رسانه‌ها و ایجاد ظرفیت برای مدرسه سازی محقق می‌شود.

کلاس‌های کانکسی در مواقع بحرانی کمک کننده هستند

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت مدارس کانکسی و جمع آوری کانکس‌ها بیان کرد: کانکس به عنوان یک فضای پیش ساخته که در شرایطی خاص می‌توان از آن استفاده کرد بنابراین طرح حذف کامل کلاس‌های کانکسی امکان پذیر نیست چرا که در شرایطی مانند سریال زلزله می‌تواند جایگزینی برای کلاس‌های درس باشد

وی ادامه داد: درباره وجود کلاس‌های کانکسی استان‌ها جمع آوری کامل آن‌ها بر عهده استان‌ها گذاشته شده است و با توجه به هدف گذاری و اولویت بندی هر استان در این مورد تصمیم گیری می‌شود.

رخشانی‌مهر درباره فعالیت مدارس و نوسازی آن با توجه به بروز ویروس کرونا و تعطیلی‌های در نظر گرفته شده، گفت: در ایام تعطیل هم مدارس در حال ساخت و ساز بودند و گاهی در این ایام تعمیرات جزئی و اساسی همچون تعویض ایزوگام پشت بام، مناسب‌سازی پله‌ها و مواردی از این قبیل انجام شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه جز بازه زمانی یک ماه که تعطیلات سالیانه محسوب می‌شود، تمام پروژه‌ها در ایام سال فعال هستند، بیان کرد: با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی فعالیت ساخت و ساز مدارس در استان‌های مختلف کشور در حال اجراست.

نقش پررنگ خیرین در ترویج فرهنگ خیر

رخشانی‌مهر به موضوع جذب خیرین هم اشاره و اعلام کرد: مهم‌تر از اعتباری که خیرین برای ساخت مدارس در نظر می‌گیرند ترویج کار خیلی برای ما اهمیت دارد که خوشبختانه جامعه خیرین مدرسه‌ساز به عنوان منسجم‌ترین مجموعه خیریه کشور در این مورد وارد عمل شده است و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشته است.

وی افزود: امسال طرحی را تهیه و به زودی اجرا می‌کنیم که در آن موضوع مشارکت‌های مردمی و توسعه آن مورد توجه ویژه قرار دهیم و در نظر داریم تا میزان مشارکت‌های مردمی در مدرسه سازی را ۴۰ درصد افزایش دهیم همچنین میزان تعهد خیرین به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که این مهم جز با تلاش همه مردم میسر نمی‌شود.

رخشانی‌مهر از نام‌گذاری پانزدهم ماه مبارک رمضان به نام روز ملی تکریم و خیرین خبر داد و گفت: این موضوع برای حمایت و قدردانی از زحمات خیرین مدرسه ساز مورد توجه قرار گرفت.

وی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای توحه ویژه به به خیرین را ایجاد ردیفی ویژه مدارس خیرساز برشمرد و بیان کرد: بر اساس ردیف بودجه سال ۹۹ تمام مدارس خیرساز از پرداخت هزینه انشعاب آب برق و گاز معاف شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار