جزئیات سفر وزیر آموزش و پرورش به سوریه از زبان قائم مقام وزیر در امور بینالملل:
کریمی: توافق با سوریه هیچ تعهد مالی نداشته است
ما هیچ بودجهای برای ساخت مدرسه در خارج از ایران نداریم
تهران (پانا) _ رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور برخی از دستاوردها و نتایج سفر وزیر آموزش و پرورش را به سوریه تشریح کرد.

غلامرضا کریمی در نشست خبری که پیرامون دستاوردها و نتایج سفر سوریه در ساختمان شهیدرجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد گفت: سفر وزیر آموزش و پرورش به جمهوری عربی سوریه در پی دعوت وزیر تربیت جمهوری عربی سوریه در چارچوب روابط دوجانبهای صورت گرفت که در طول سالیان گذشته گسترش پیدا کرده است.
او افزود: روابط ایران و سوریه روابط راهبردی است و در دوران جنگ تحمیلی در دو دهه گذشته در طول محور مقاومت هم به پناهندگان فلسطینی در سوریه پناه داده شده است.
کریمی ادامه داد: در ایران روابط گستردهای شکل گرفته و بهطور مرتب روابط دو کشور روبه افزایش بوده است. ما از معدود کشورهایی هستیم که کمیته عالی گسترش روابط سیاسی و اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه تشکیل میشود.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: کمیسیون مشترکی به ریاست وزیر راه ایران و وزیر اقتصاد سوریه در تهران و دمشق تشکیل شده است تا زمینه همکاری دوطرف را بررس کند.
او افزود: معتقدیم همکاری علمی و آموزشی بسترساز همکاری اقتصادی و سیاسی است و میتواند زمینه لازم را برای تعاملات سیاسی و اقتصای فراهم کند وقتی تعاملات در بحث راهبردی قرار میگیرند زمینه فرهنگی، آموزشی و علمی افزایش مییابد لذا این سفر در راستای این اهمیت برای تعمیق روابط راهبردی بوده است.
کریمی گفت: گسترش حوزه آموزش، علم و فرهنگ میتواند به عمق بخشی روابط سیاسی کمک کند. در این سفر ملاقاتهای متعددی صورت گرفت؛ دیدار با نخست وزیر سوریه، رییس مجلس سوریه و وزرای آموزش پرورش و آموزش عالی از جمله این دیدارها بود.
او اشاره کرد: نکته حائز اهمیت این بود که اولین سفر یک مقام عالی رتبه دولت ایران پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی صورت گرفت و بخشی از مذاکرات به این موضوع و نقش و تاثیرگذاری دو شهید در عرصه میدانی سوریه و در خاورمیانه تشریح شد.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل و مدارس خارج از کشور با اشاره به برخی از جملات در این مذاکرات گفت: نخست وزیر سوریه در این دیدار اشاره کرد سردار سلیمانی سمبل مبارزه با تروریسم در خاورمیانه بود و نقش و شهادت او بسیاری از طرحهای پیچیدهای که امریکاییها تدارک دیدند را خنثی کرد. رییس مجلس سوریه در این دیدار گفت با شهادت سردار سلیمانی چهره همه طرفداران مقاومت روشن و درخشان و اصرار آنان برای مقابله با دشمن نیز دوچندان شد.
کریمی با بیان اینکه جایگاه سردار به عنوان یک سردار ایرانی و نیروی نظامی یک جایگاه برجسته بود گفت: در اولین ملاقات با وزیر آموزش سوریه، عماد موفق العزب، که مقدمات کار و بحثهای آموزشی و پرورشی بود بحثهایی درباره یادداشت تفاهمنامه صورت گرفت.
او اضافه کرد: وزیر سوری قبلا مسئولیت استعدادهای درخشان را داشته است. او از مجموعه تلاشهای ایران در این بحث تقدیر کرد و میزان درخشش دانشآموزان ایرانی را در المپیاد قابل تقدیر دانست او در این دیدار اشاره کرد ایران پیشرفتهای علمی خوبی را داشته و توانمندیهای دانشآموزان ایرانی موجب نگرانی قدرتهای غربی شده است.
قائم مقام امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: بخشی از این جلسه به ارائه آمار و اطلاعات از وضعیت آموزش و پرورش سوریه و ایران گذشت در سوریه ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه قبل جنگ بوده و در زمان ۹ ساله جنگ حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ مدرسه تخریب شدند که بخشی از این مدارس، ابتدایی، متوسطه و فنی و حرفه ای بودند.
کریمی گفت: وزیر آموزش و پرورش ایران نیز به توانمندیهای ۴۰ ساله ایران در عرصه آموزشی اشاره، سند تحول را به عنوان دستاورد جدیدی که متاثر از نظام خاصی نیست معرفی کرد و اعلام آمادگی کرد که این تجربه در ۶ ساحت است. حاجی میرزایی به ظرفیتهای ایران در چاپ کتاب که سالانه ۱۴۰ میلیون کتاب تولید میشود اشاره کرد تا بخشی از کتب درسی براساس نیاز سوریه در ایران چاپ شود.
قائم مقام امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: در این دیدار به بندهایی از یادداشت تفاهمنامه نیز اشاره شد وزیران در ادامه جلسه در افتتاح برنامه stem شرکت کردند که این برنامه یک برنامه درسی مبتنی بر بین رشتهای و کاربردی است و با مفاهیم علم و تکنولوژی و ریاضی تنظیم شده و مخصوص استعدادهای درخشان سوریه بود.
کریمی گفت: ملاقات با نخست وزیر سوریه اقدام بعدی بود که از نقش سردار در مقابل داعش به نیکی یاد و به زمینههای فرهنگی و آموزشی ایران و سوریه اشاره شد. وزیر ایرانی نیز در این زمینه گفت پایدارترین و ماندگار ترین مسیر از آموزش است و لازم است تجربیات خود را در زمینه تربیت معلم و تولید محتوا و تجهیزات آموزشی با دولت سوریه به اشتراک بگذاریم.
او ادامه داد: ایران در بحث مقاوم سازی و نوسازی مدارس تجربه خوبی داشته که وزیر ایران هم به آن اشاره و اعلام آمادگی کرد انتقال تجربیات در این زمینه وجود دارد. ملاقات بعدی با وزیر آموزش عالی سوریه بود تعداد ۸۵۰ دانشجوی سوری در دانشگاههای سوری و ۷۵۰ نفر به شکل بورسیه تحصیل میکنند. تبادلات بین وزارت علوم و بهداشت با آموزش عالی سوریه در طول سالهای گذشته در جریان بود. وزیر سوری اعلام کرد ۸ دانشگاه دولتی، ۲۳ دانشگاه خصوصی و ۸۰۰ بیمارستان تحت پوشش رشته پزشکی هستند که تحصیل در آنان رایگان است.
قائم مقام امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: ۸۰۰ هزار دانشجو در دانشگاههای دولتی سوریه و ۶۰ هزار نفر در دانشگاه خصوصی تحصیل میکنند تقاضای آنان این بود که تحصیل دانشجویان سوری در رشتههای پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی در ایران تسهیل شود. وزیر ما نیز پیشنهاد کرد ایران علاقه مند است پارکهای علم و فناوری با همکاری سوریه در این کشور ایجاد شود.
کریمی گفت: قرار شد هیاتی از سوریه به ایران بیایند تا درباره مسایل آموزش عالی مذاکره شود. در ملاقات با رییس مجلس سوریه تاکید بر نقش سردار و جایگاه ویژه شد در این دیدار درخواست شد تبادلات ایران و سوریه در زمینههای آموزشی گسترش پیدا کند.
او افزود: در ملاقات دیگر، حاجی میرزایی پیشنهاد کرد زبان فارسی با عنوان زبان دوم اختیاری مدارس سوریه در متوسطه درنظر گرفته شود. همچنین وزیران بازدیدی از مدرسه ایرانی در دمشق داشتند که تحت عنوان مجتمع امام خمینی فعالیت میکند. این مجتمع ۱۸۷ دانشآموز و ۲۶ نیروی اداری و آموزشی دارد. در این بازدید توافق شد ظرفیتهای لازم برای جذب بیشتر دانشآموزان صورت گیرد چون ۱۰ هزار ایرانی در سوریه اقامت دارند.
کریمی اشاره کرد: در یادداشت تفاهم بین دو کشور، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی برای برگزاری دورههای کوتاه مدت اعلام آمادگی کردند و دانشگاه فرهنگیان قرار شد ۱۰ کارشناس مشاوره در ایران تربیت کند و برای اعزام دانشآموزان ایرانی با سوریه و برعکس تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
کریمی همچنین به بندهایی از این تفاهم اشاره کرد و ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی ۲ هزار سوادآموز را در نقاط مختلف سوریه تحت پوشش دارد که تبادل تجربیات در این زمینه صورت میگیرد. دانشگاه رجایی نیز برگزاری دوره کوتاه مدت و تربیت ۱۰ دبیر را در مقطع کارشناشی قبول کرده است. همچنین در بحث شرکت صنایع آموزشی نیز فردی در ایران به سوریه میرود و با توجه به ظرفیت مناسب ما برای فروش محصولات به سوریه این موضوع موردتوجه قرار گرفت.
قائم مقام وزیر در امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: تجربیات ایران در بحث استعدادهای درخشان و تیزهوشان مبادله میشود. او ادامه داد: بحث اتتقال دانش و تجارب برای ساخت و تجهیز مدارس از سوی سازمان نوسازی و برنامه ریزی آموزشی و تکنولوژی آموزشی و کارگاههای سنجش نیز از جمله موارد ذکر شده در این تفاهم است.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه توافق با سوریه هیچ تعهد مالی نداشته است گفت: مذاکراتی که ما انجام دادیم روی عدد و رقم نبوده است، متاسفانه در روزنامه الوطن سوریه مبلغ ۱۲ میلیارد لیر سوریه عنوان شده بود که صحت ندارد و ما در حال بررسی آن هستیم. وزارت آموزش و پرورش هیچ تلاشی برای ساخت مدرسه در سوریه ندارد زیرا ما هیچ بودجهای برای ساخت مدرسه در خارج از ایران نداریم. این مساله قطعا از طریق سفارت پیگیری خواهد شد.
او اشاره کرد: مشارکت در بازسازی به منزله این نیست که ردیف بودجه خاصی را برای سوریه کنار بگذاریم. امروز در محیط بین المللی همین که یک کشوری اعلام میکند حاضر است تجربیات خود را منتقل کند این ارزش بالایی دارد و میتوانیم در انتقال تجربه فنی و مهندسی به سوریه کمک کنیم. علاوه بر اینها ما بحث تبادل دانشآموز را داریم که تدارک آنها با سازمان دانشآموزی است تا اولین تیم از سوریه طی یک برنامه اردویی به ایران بیایند.
کریمی با اشاره به اینکه مدارس موفقی هم در کشور داریم، گفت: کشورهای دیگر از ما میخواهند که با چه مکانیسمی استعدادهای درخشان در کشور فعالیت میکنند، لذا زمینه انتقال تجربیات را داریم.
او درباره سند ۲۰۳۰ گفت: مقامات سوریه با ما درباره جریان مقاومت صحبت کردند تا جوان سوری که در نظام آموزشی بزرگ میشود بر اثر جریانهای انحرافی آسیب نبیند.
کریمی همچنین درباره تبادل تجربیات ایران به سوریه گفت: تجربیات کشور حتما نباید به حد اعلا برسد تا قرار باشد این تجارب در اختیار سایر کشورها قرار گیرد، در دنیای امروز همه کشورها احتیاج دارند که از تجربیات دیگران استفاده کنند. ایران تجربیات مناسبی برای سایر کشورها دارد، حتی کشورهای اروپایی هم از تجربیات کشورهای در حال توسعه استفاده میکنند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور عنوان کرد: نباید اینگونه قضاوت شود که وقتی مدرسه نامناسب در کشور داریم، دیگر ظرفیتی برای انتقال تجربیات به سایر کشورها وجود ندارد، بی شک مدارس موفق در ایران بسیار است.
کریمی با اشاره به اینکه ردیف بودجه ای برای ساخت و ساز مدارس خارجی وجود ندارد، گفت: فقط مسائل مالی نباید مد نظر باشد، در این تفاهم نامه تبادل اطلاعات و خدمات صورت میگیرد، منظور این است که بسیاری از کشورها در سوریه سرمایه گذاری میکنند اما مهندس اروپایی به این کشور نمیرود، از این رو مهندسان ایران میتوانند به این کشور وارد شوند.
کریمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به کمبود کاغذ در ایران، چگونه امکان چاپ کتاب برای سوریه در کشور وجود دارد، افزود: چاپ کتب درسی صرفا یک پیشنهاد بود، اگر سوریه بپذیرد کتب درسی را چاپ کند، کمبود کاغذ کشور هم رفع میشود.
او همچنین درباره مشارکت آموزش و پرورش در اهدای جایزه به یک معلم و دانشآموز سوریه ای تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه این پروژه که مربوط به حوزه استعداد درخشان سوریه بود، شرکت کرد، یکی از این مقامات سوریه درخواست کردند که یکی از جوایز این پروژه را وزیر آموزش و پرورش ایران بدهد، هنوز ارزش این جایزه مشخص نیست، پس از معرفی فرد برگزیده و برتر یکی از جوایز را وزیر جایزه میدهد.
او همچنین در پاسخ به سوال پانا مبنی براینکه این تفاهم درباره گسترش حوزه آموزش و در نهایت روابط بین الملل و سیاسی چه مزیتی دارد گفت: طبیعی است با گسترش این حوزه روابط سیاسی تقویت خواهد شد این تجربه دنیا است. وقتی که تعاملات علمی آموزش بین دو کشور افزایش یابد زمینه تعاملات سیاسی نیز افزایش مییابد.
کریمی همچنین درباره توجه به حقوق شهروندی در این تفاهم به پانا گفت: برنامه درسی حقوق شهروندی و سند آن تهیه شده و در دست ماست آن را به زبان عربی ترجمه و در اختیار طرف سوری قرار خواهیم داد.
ارسال دیدگاه