رئیس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی:

تربیت معلم ریاضی، مسئولیت ملی و ضرورت آموزشی است

افتتاحیه ششمین همایش ملی آموزش ریاضی در تبریز

تبریز (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی، با تأکید بر جایگاه راهبردی تربیت معلم در حوزه ریاضی، این مأموریت را فراتر از یک وظیفه آموزشی دانست و آن را مسئولیتی ملی برای آینده علمی کشور معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۶۴۶۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
تربیت معلم ریاضی، مسئولیت ملی و ضرورت آموزشی است

ششمین همایش ملی دانشِ آموزش محتوا در آموزش ریاضی با حضور گسترده اساتید، معلمان و دانشجومعلمان در سالن شهید آوینی پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

سهراب یزدانی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «تربیت معلم در حوزه ریاضی، نه‌تنها یک ضرورت آموزشی بلکه یک مسئولیت ملی است. ما باید معلمانی تربیت کنیم که بتوانند نسل آینده را با زبان علمی و منطقی ریاضی آشنا کنند.»

وی در ادامه افزود: «این همایش بستری برای تبادل تجربه، ارتقاء سطح علمی و ایجاد انگیزه در میان معلمان و دانشجومعلمان است. حضور پرشور شرکت‌کنندگان نشان‌دهنده اهمیت این حوزه در نظام آموزشی کشور است.»

 یزدانی همچنین تأکید کرد: «دانشگاه فرهنگیان با تمام ظرفیت خود در مسیر توسعه آموزش ریاضی گام برمی‌دارد و امیدواریم این همایش‌ها به شکل‌گیری شبکه‌ای از متخصصان آموزش ریاضی منجر شود.»

 فاطمه راعی، دبیر علمی همایش، ضمن اجرای رسمی برنامه، گزارشی از روند علمی و اجرایی ارائه داد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: «از سراسر کشور ۲۲۶ مقاله دریافت کردیم که پس از داوری علمی، ۱۲۳ مقاله پذیرفته شد. این آمار نشان‌دهنده علاقه‌مندی و دغدغه‌مندی جامعه علمی کشور نسبت به آموزش ریاضی است.»

وی افزود: «محورهای همایش شامل آموزش ریاضی در بستر فناوری، تربیت معلمان، آموزش در دوره‌های مختلف تحصیلی، و آموزش ریاضی بود که نشان‌دهنده تنوع و عمق موضوعات مطرح‌شده است.»

راعی همچنین تأکید کرد: «ریاضی نه فقط یکی از علوم پایه، بلکه پایه‌ی بسیاری از علوم و زبان مشترک اندیشه علمی است. ما باید این زبان را به شیوه‌ای جذاب و کاربردی به دانش‌آموزان منتقل کنیم.»

در بخش علمی همایش، پروفسور مجید میرزاوزیری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، با موضوع «یادگیری و یاددهی ریاضی، نیاز مبرم نسل امروز» سخنرانی کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد: «نسل امروز با چالش‌های متعددی مواجه است. یادگیری ریاضی باید فراتر از حفظ فرمول‌ها باشد؛ باید به درک مفهومی و کاربردی برسیم.»

وی افزود: «معلمان باید نقش راهنما و الهام‌بخش را ایفا کنند. آموزش ریاضی باید با زندگی روزمره و مسائل واقعی پیوند بخورد تا دانش‌آموزان ارتباطی عمیق‌تر با آن برقرار کنند.»

 میرزا‌وزیری همچنین گفت: «همایش‌هایی از این دست می‌توانند بستری برای بازنگری در شیوه‌های تدریس و تولید محتوای نوآورانه باشند. ما باید به سمت آموزش ریاضی با نگاه انسانی و خلاقانه حرکت کنیم.»

 ابوالفضل رفیع‌پور استاد دانشگاه  با موضوع «نقش زبان در یادگیری ریاضی» سخنرانی کرد و در گفت‌وگو با پانا گفت: «زبان، ابزار انتقال مفاهیم است. اگر زبان ریاضی را به‌درستی آموزش ندهیم، دانش‌آموزان نمی‌توانند ارتباط منطقی با مفاهیم برقرار کنند.»

وی افزود: «باید زبان ریاضی را ساده، دقیق و قابل فهم کنیم. استفاده از استعاره‌ها، مثال‌های ملموس و روایت‌گری می‌تواند در فهم بهتر مفاهیم مؤثر باشد.»

 رفیع‌پور همچنین تأکید کرد: «آموزش زبان ریاضی باید از سنین پایین آغاز شود و در تمام مراحل تحصیلی ادامه یابد. این امر به تقویت تفکر منطقی و حل مسئله در دانش‌آموزان کمک می‌کند.»

همایش شامل کارگاه‌های تخصصی، پنل‌های ارائه مقاله، گفت‌وگوی دانشجویی و میزگردهای علمی با حضور اساتید، معلمان و دانشجومعلمان بود. این بخش‌ها فرصتی برای تبادل نظر و ارائه تجربیات نوین در آموزش ریاضی فراهم کردند.

در بخش پایانی، افسانه صمدی، رئیس پردیس فاطمه الزهرا، از مشارکت‌کنندگان تقدیر کرد و دکتر ابراهیم اکبربگلو گزارشی از روند اجرایی همایش ارائه داد.

صمدی در حاشیه همایش در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت:«این همایش نشان داد که آموزش ریاضی در کشور ما زنده، پویا و در حال تحول است. ما به آینده‌ای روشن در تربیت معلمان ریاضی امیدواریم.»

وی افزود: «برگزاری چنین رویدادهایی موجب هم‌افزایی علمی و ایجاد انگیزه در میان دانشجومعلمان می‌شود. دانشگاه فرهنگیان باید نقش محوری خود را در این مسیر حفظ کند.»

صمدی در پایان گفت: «از همه عوامل اجرایی، علمی و شرکت‌کنندگان صمیمانه تشکر می‌کنم. این همایش گامی مؤثر در مسیر ارتقاء آموزش ریاضی در کشور بود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار