ششمین همایش ملی فیزیک در تبریز، نمایش توان علمی دانشجومعلمان فرهنگیان

فیزیک‌دانان کشور گردهم آمدند

تبریز (پانا) - ششمین همایش ملی فیزیک با حضور گسترده اساتید، پژوهشگران و دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی برگزار شد. رویدادی که با پذیرش ۱۱۹ مقاله برگزیده و ارائه ده‌ها دست‌سازه آموزشی خلاقانه، گامی مهم در جهت ارتقای آموزش فیزیک و تقویت رویکرد پژوهش‌محور در مدارس برداشته است.

کد مطلب: ۱۶۴۵۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ششمین همایش ملی فیزیک در تبریز، نمایش توان علمی دانشجومعلمان فرهنگیان

در نظام آموزشی امروز، توسعه کیفیت یاددهی‌ یادگیری علوم پایه به‌ویژه فیزیک نقشی تعیین‌کننده در تربیت نسل آینده دارد. فیزیک نه‌تنها ستون علوم مهندسی و فناوری است، بلکه پایه‌ای برای پرورش تفکر تحلیلی، مسئله‌محوری و تقویت سواد علمی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

با توجه به گسترش فناوری‌های نوین آموزشی، ضرورت به‌کارگیری آزمایشگاه‌های مجازی، ابزارهای هوشمند و شیوه‌های نوین تدریس بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. در چنین شرایطی، برگزاری همایش‌های علمی در مراکز تربیت معلم، به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان، اهمیت مضاعفی دارد، زیرا مستقیماً بر کیفیت تربیت معلمان آینده اثرگذار است.

ششمین همایش ملی فیزیک در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی، جلوه‌ای از تلاش برای تقویت پیوند پژوهش و آموزش و بسترسازی برای ارتقای توانمندی‌های معلمان آینده بود. رخدادی که می‌تواند الگویی برای نظام تعلیم‌وتربیت کشور به شمار آید.

این همایش ملی فیزیک با حضور اساتید، پژوهشگران، دانشجومعلمان و جمعی از علاقمندان آموزش فیزیک، روز ۱۸ آذرماه در دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی برگزار شد.

در این رویداد علمی، ۲۳۳ مقاله از دانشگاه‌های سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری تخصصی، ۱۱۹ مقاله پذیرش و ارائه شد. همچنین دست‌سازه‌های آموزشی ساخته‌شده توسط دانشجو‌معلمان، بخش جذاب و پربازدید همایش بود و با استقبال گسترده شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

سهراب یزدانی، رئیس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا،  بر این نکته تأکید کرد: «برگزاری چنین همایش‌هایی تنها یک فعالیت دانشگاهی نیست، بلکه ضرورتی برای به‌روز نگه‌داشتن نظام تربیت‌معلم کشور به‌شمار می‌آید.»

او با اشاره به سرعت پیشرفت فناوری‌های علمی، فیزیک را «زبان فهم طبیعت» و یکی از پایه‌ای‌ترین علوم برای نسل آینده دانست.

یزدانی بیان کرد: «معلمانی که قرار است فردا به کلاس‌های درس بروند، باید توانایی ارائه مفاهیم پیچیده فیزیک را با روش‌های نوین، فناوری‌محور و منطبق بر روان‌شناسی تربیتی داشته باشند.»

وی تأکید کرد: «دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد معلمانی خلاق و توانمند تربیت کند و این مهم تنها از مسیر رویدادهایی مانند همایش‌های علمی میسر است و رویدادهایی که موجب تبادل تجربه‌ها، ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها و شکل‌گیری همکاری‌های بین‌رشته‌ای می‌شود.»

رئیس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی اظهار کرد: « در تلاش هستیم نتایج این همایش به ارائه مقالات محدود نماند و بتواند به شکل‌گیری شبکه‌ای پایدار از همکاری‌های علمی منجر شود، شبکه‌ای که خروجی آن به میدان آموزش‌وپرورش و کلاس‌های درس راه پیدا کند.»

او در پایان از تلاش اساتید، دانشجومعلمان و داوران همایش قدردانی کرد و هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان را «پیشگامی و مرجعیت علمی در عرصه تعلیم‌وتربیت» عنوان نمود.

ناصر کریمی، دبیر علمی ششمین همایش ملی فیزیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، این دوره از همایش را یکی از پربارترین دوره‌ها عنوان کرد.

او اعلام کرد: «استقبال دانشگاه‌ها و پژوهشگران از سراسر کشور کم‌نظیر بوده است چراکه ۲۳۳ مقاله از استان‌های مختلف دریافت شد و ۱۱۹ مقاله پس از داوری تخصصی پذیرش شد.»

کریمی توضیح داد: «بخش دست‌سازه‌های آموزشی که توسط دانشجومعلمان طراحی و ارائه شده بود، یکی از جلوه‌های نوآوری در این همایش محسوب می‌شود.»

به گفته او، هدف از این بخش، تقویت مهارت طراحی ابزارهای کمک‌آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجومعلمان در تبدیل مفاهیم نظری به کاربردهای عملی بوده است.

وی تأکید کرد: «بخش قابل توجهی از مقالات ارائه‌شده، مستقیماً با مباحث آموزش فیزیک، شیوه‌های نوین تدریس، فناوری‌های آموزشی و تحلیل برنامه درسی مرتبط است و این مجموعه می‌تواند به عنوان منبعی پژوهشی برای سیاست‌گذاری‌های آموزشی در وزارت آموزش‌وپرورش مورد استفاده قرار گیرد.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار