قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور:
نظام آموزشی باید میدان نقشآفرینی دانشآموزان باشد
تبریز (پانا) - قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور، گفت: برای مقابله با آسیبهای اجتماعی، باید به دانشآموزان میدان مسئولیت داد و مدرسه را به محیطی برای کنشگری و رشد اجتماعی آنان تبدیل کرد.
علی فلاحتکار، در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان آذربایجان شرقی گفت: فضای پرورشی این استان از ویژگیها و تفاوتهای خاصی برخوردار است و باید از این ظرفیت به صورت هدفمند در جهت تربیت و پرورش دانشآموزان استفاده شود.
وی با اشاره به برخی چالشهای موجود در حوزه آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان، اظهار کرد: توجه صرف به مباحث آموزشی و غفلت از امور پرورشی و تربیتی در این مدارس میتواند آسیبرسان باشند.
فلاحتکار افزود: حکمرانی نوجوان در جامعه و تمرکز صرف مدارس خاص بر آموزش، موجب افزایش شدت آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان شده است. نظام کنشگری دانشآموزی باید فراتر از رویکردهای سنتی حرکت کند و با فعالسازی ظرفیتهای نوجوانان، آنان را در مواجهه مؤثر با آسیبهای اجتماعی توانمند سازد.
قائممقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی کشور تأکید کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آسیبها، سپردن مسئولیتها به خود دانشآموزان و نقشدهی واقعی به آنان در اداره امور مدرسه است.مدیران مدارس باید اهتمام جدی به مسئولیتپذیری دانشآموزان داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت نهادهای مشارکتی دانشآموزی گفت: یکی از زیرساختهای مهم در این زمینه، مجلس دانشآموزی است که میتواند بستر مناسبی برای تقویت مهارتهای اجتماعی، تمرین دموکراسی و افزایش احساس مسئولیت در بین نوجوانان فراهم کند.
فلاحتکار در ادامه با بیان اینکه «مدرسه خوب باید بهدرستی در جامعه نمایش داده شود»، اظهار کرد: خبرگزاری پانا یکی از ظرفیتهای ارزشمند برای معرفی الگوهای موفق مدارس و نمایش دستاوردهای تربیتی و پرورشی است.
وی در پایان با اشاره به برنامههای حوزه پیشتازان سازمان دانشآموزی خاطرنشان کرد: در فعالیتهای پیشتازان سه مؤلفه اصلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ نوجوانانه بودن برنامهها، ایفای نقش بهعنوان بازوی اجرایی مدیران مدارس، و واگذاری مسئولیتهای واقعی به دانشآموزان.با تحقق این سه محور، میتوان شاهد حضور مؤثر و فعال نوجوانان در عرصههای تربیتی و اجتماعی بود.
ارسال دیدگاه