«از بازسازی دبیرستان ماندگار فردوسی تا تجهیز هنرستانها؛ ثمرات سفر وزیر آموزش و پرورش به تبریز»
گامی تازه در مسیر احیای زیرساخت های آموزشی و مهارتی آذربایجان شرقی
تبریز (پانا) - ثمرات سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان آذربایجان شرقی از بازسازی دبیرستان ماندگار فردوسی شروع و حتی به ایستگاه تجهیز هنرستان های استان نیز رسید.

سفر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش به استان آذربایجان شرقی و حضور او در جلسه جمعبندی با استاندار، مدیران استانی و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای آموزشی سال در شمالغرب کشور، با طرح مجموعهای از مطالبات راهبردی و تصمیمات اجرایی مهم همراه بود.
بازسازی و احیای دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز
در رأس مطالبات، اسفندیار صادقی مدیرکل آموزش و پرورش استان، بر حفظ و بازسازی دبیرستان ماندگار فردوسی تبریز بهعنوان یکی از قدیمیترین بناهای آموزشی کشور با بیش از یک قرن سابقه تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش با پذیرش این مطالبه، وعده داد عملیات بازسازی و تجهیز این دبیرستان با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دستور کار فوری قرار گیرد.
نوسازی هنرستانها و توسعه آموزش مهارتی
در بخش دوم جلسه، بر ضرورت تجهیز هنرستانهای فنی و حرفهای استان، بهویژه هنرستان ماندگار وحدت تبریز، به تجهیزات نوین از جمله دستگاههای CNC تأکید شد.
در پی این مطالبه، وزیر از تصویب تأمین ۳۵ دستگاه سی ان سی برای هنرستانهای استان خبر داد و اعلام کرد ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس برای این منظور اختصاص خواهد یافت.
صادقی این اقدام را سرمایهگذاری مستقیم در آینده اشتغال جوانان دانست و خواستار استمرار این روند در سطح کشور شد.
راهاندازی رشتههای گردشگری و هتلداری
با توجه به ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری تبریز، پیشنهاد ایجاد رشتههای جدید در حوزه هتلداری و گردشگری در هنرستانهای فنی و حرفهای مطرح شد. وزیر این پیشنهاد را گامی مؤثر در پیوند آموزش با اقتصاد محلی دانست و وعده داد در قالب طرح تحول مهارتآموزی، برنامهریزی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در این حوزه انجام گیرد.
تجهیز اردوگاه فرهنگی تربیتی الغدیر تبریز
صادقی همچنین خواستار بهسازی و تجهیز اردوگاه تاریخی الغدیر تبریز شد؛ مجموعهای با پیشینه فرهنگی و معماری مشابه باغ فین کاشان و مساحتی بیش از ۳۰ هکتار.
وزیر اعلام کرد جریان تزریق منابع مالی برای نوسازی اردوگاه آغاز شده و بخشی از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی این مجموعه اختصاص خواهد یافت.
توسعه فناوری آموزشی و پارک علم و فناوری کودک
کاظمی در ادامه از ارائه طرح پارک علم و فناوری کودک و ایجاد سامانه جامع ثبت نیازهای فناوری مدارس کشور در محورهای پرورشی، ورزشی، علمی، بهداشتی و محیطزیستی خبر داد.
وی همچنین از مشارکت انجمن پتروشیمیهای ایران در قالب مسئولیت اجتماعی در این طرح خبر داد.
تخصیص اعتبارات ویژه استانی
بر اساس مصوبات این سفر، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی، در مجموع حدود دو و نیم همت (۲۵۰۰ میلیارد تومان) به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.
این اعتبارات، علاوه بر نوسازی هنرستانها، به تأمین خودروهای خدماتی مناطق آموزشی، نوسازی مدارس و تکمیل پروژههای نیمهتمام اختصاص مییابد.
نگاه کلان به عدالت آموزشی
در پایان، وزیر با قدردانی از دکتر پزشکیان، رئیسجمهور و نماینده مردم تبریز، بر ادامه مسیر عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت:
«پایش لحظهای وضعیت مدارس سنگی، کانکسی، تراکم دانشآموزی و پروژههای عمرانی در جریان است و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مسیر تحول پایدار قرار گرفته است.»
سفر وزیر آموزش و پرورش به تبریز را میتوان نقطه عطفی در احیای زیرساختهای آموزشی و فنی استان آذربایجان شرقی دانست؛ سفری که با رویکرد احیا، تجهیز و تحول در آموزش مهارتی همراه بود.
از بازسازی دبیرستان ماندگار فردوسی تا راهاندازی رشتههای گردشگری و پارک علم کودک، مجموعه تصمیمات اتخاذشده، افق تازهای را برای توسعه آموزش کیفی، مهارتمحور و عدالتگستر در این استان گشوده است.
ارسال دیدگاه