در دوران ابتدایی چه تکالیفی برای دانشآموزان مناسب است؟
تبریز (پانا) - در راستای تحقق نهضت توسعه عدالت در کیفیت آموزشی و اجرای برنامههای تحولی دولت چهاردهم، معاونت آموزش ابتدایی آذربایجان شرقی بر طراحی تکالیف مهارتمحور، جذاب و متناسب با نیازهای واقعی زندگی دانشآموزان تأکید دارد.

علیرضا اکبری، معاون آموزش ابتدایی استان، در گفتوگو با خبرنگار پانا از ویژگی های تکالیف مناسب در مقطع ابتدایی و ضرورت تحول در روشهای یاددهی–یادگیری سخن گفت. در ادامه این گفت و گو را میخوانیم:
با توجه به رویکرد جدید آموزش و پرورش، اساساً چه نوع تکالیفی برای دانشآموزان دوره ابتدایی مناسبتر است؟
بر اساس مطالعات تطبیقی که در نظامهای آموزشی موفق مانند فنلاند، ژاپن و سنگاپور انجام شده، تکالیف طولانی و خستهکننده نهتنها باعث ارتقای کیفیت یادگیری نمیشوند، بلکه در برخی موارد باعث کاهش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میشوند. تکلیف باید بهگونهای طراحی شود که انگیزه، خلاقیت و علاقه را در دانشآموز تقویت کند، نه اینکه او را از یادگیری دور سازد.
ویژگی های یک تکلیف مناسب در دوره ابتدایی چیست؟
تکالیف باید بر پایه اصول روانشناسی شناختی طراحی شوند و تأکید آنها بر فعالیتهای مهارتمحور و پروژههای گروهی باشد. همسویی با سبکهای مختلف یادگیری، ارتباط مستقیم با زندگی واقعی، موقعیتهای کاربردی و تقویت موضوعات تربیتی از مهمترین ویژگیهای یک تکلیف خوب است. به بیان سادهتر، دانشآموز باید احساس کند آنچه یاد میگیرد، در زندگی روزمرهاش کاربرد دارد.
در برنامه تحولی آموزش و پرورش چه تغییراتی در روشهای یاددهی–یادگیری در نظر گرفته شده است؟
در سند تحول بنیادین و برنامههای تحولی دولت چهاردهم تأکید شده که آموزش باید فعال و مشارکتی باشد. به همین دلیل، در سالهای ابتدایی دبستان توصیه میشود فعالیتهای یادگیری در محیط کلاس و از طریق کار گروهی انجام گیرد، نه اینکه معلمان برای خانه تکالیف طولانی تعیین کنند. هدف ما یادگیری عمیق از طریق تجربه و همکاری است، نه حفظ مطالب.
برای اجرای این رویکرد، چه برنامههایی در سطح استان پیشبینی شده است؟
در راستای اجرای شیوههای تکالیف مهارتمحور، کارگاههای توانمندسازی ویژه معلمان در قالب طرح ملی «توانا» برنامهریزی شده است. این طرح در سطح استان با جدیت در حال اجراست و هدف آن توانمندسازی معلمان در طراحی تکالیف خلاقانه و متناسب با اهداف تربیتی است.
نقش خانوادهها در این فرایند چگونه تعریف میشود؟
خانوادهها شرکای اصلی ما در فرآیند یادگیری هستند. تکالیف باید به گونهای باشد که زمینه تعامل مثبت بین والدین و فرزندان را فراهم کند. اگر قرار است تکلیف خارج از مدرسه داده شود، باید مهارتی و هدفمند باشد و در جهت تقویت یک شایستگی خاص در کودک عمل کند، نه صرفاً تکرار مطالب درسی.
و در پایان، چه توصیهای برای معلمان دارید؟
یکی از ارکان تحول در نظام آموزشی، بهرهگیری از تجارب موفق است. از معلمان محترم دعوت میکنیم تا تجربیات شاخص و خلاقانه خود را در زمینه طراحی تکالیف با اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی از طریق شبکه شاد به آدرس @ad_andishe به اشتراک بگذارند. این تبادل تجربه میتواند به ارتقای کیفیت آموزش در سراسر استان کمک کند
ارسال دیدگاه