گامهای مشترک شهرداری و آموزشوپرورش برای آینده آموزشی تبریز
تبریز (پانا) - نشست شهرداران مناطق و مدیران آموزش و پرورش استان، با محوریت توسعه زیرساختهای آموزشی و تفاهمنامه همکاری میان آموزش و پرورش و شهرداری تبریز، با حضور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی و شهردار تبریز، برگزار شد.

اسفندیار صادقی در این نشست، با تأکید بر جایگاه تاریخی تبریز به عنوان «شهر اولینها»، انعقاد این تفاهمنامه را گامی در راستای تداوم این افتخار برشمرد و اظهار داشت: شهرداری تبریز در سالهای گذشته نقش مهمی در بهسازی، شادابسازی، توسعه فضاهای ورزشی مدارس ایفا کرده است.
وی با اشاره به درخواست مشترک روسای نواحی پنجگانه آموزش و پرورش تبریز، خواستار هماهنگی هدفمندتر شهرداری با مدارس شد و گفت: برای استفاده مؤثر و هدفمند از ظرفیت شهرداری، پیشنهاد میشود نمایندهای از شهرداری به هر ناحیه معرفی شود تا با هماهنگی با مدیران مدارس، مشکلات را احصا و اولویتبندی کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اینکه «آموزش و پرورش را سرمایهگذاری میدانیم نه هزینه»، گفت: آینده کشور وابسته به سرمایهگذاری در حوزه تعلیم و تربیت است. ما خواهان تربیت شهروندانی در تراز نظام جمهوری اسلامی هستیم و در کنار آموزش، به تربیت به عنوان وظیفه اصلی خود نگاه میکنیم.
وی از ضرورت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان سخن گفت و افزود: طرح غربالگری، شناسایی و مشاوره در حال اجراست اما با کمبود مشاور مواجه هستیم و از شهرداری درخواست همکاری بیشتر در این زمینه داریم.
صادقی با بیان اینکه طرح «هر مدرسه یک شهردار» در تبریز باید اجرایی شود، افزود: این طرح موجب تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی و افزایش مشارکت دانشآموزان در اداره امور مدرسه خواهد شد.
وی همچنین به موضوع سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: تأمین وسیله ایاب و ذهاب دانشآموزان بر عهده شهرداری است و مدیران مدارس اجازه دخالت در این موضوع را ندارند. با وجود کمبود ون و مینیبوس، ناچار به استفاده از خودروهای سواری شدهاند؛ آموزش و پرورش آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت استعدادیابی در حوزه ورزش، گفت: دانشآموزانی داریم که در رقابتهای بینالمللی از جمله صربستان و المپیادهای ورزشی، مدالآوری کردهاند. برای نخستین بار «خانه المپیاد» به منظور شناسایی استعدادهای علمی نیز راهاندازی خواهد شد.
وی در ادامه به حمایت دولت چهاردهم از آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار آموزش و پرورش در اولویت اول ریاست جمهوری قرار گرفته و طرحهای توسعه عدالت آموزشی با ساخت هزار و ۱۰۴ کلاس درس در حال اجراست. در حالی که سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۷ متر است، در آذربایجانشرقی ۵.۸ متر و در تبریز تنها ۳.۵ تا ۴ متر به ازای هر دانشآموز است.
صادقی با بیان اینکه تبریز شایسته چنین شرایطی نیست، گفت: تراکم بالای کلاسها و کمبود فضای آموزشی ما را وادار کرده تا از ظرفیت خانوادهها برای تجهیز مدارس استفاده کنیم. با مولدسازی، تغییر کاربری و تهاتر زمین با شهرداری، امکان ساخت مدارس جدید افزایش خواهد یافت.
وی از احداث ۱۴ مدرسه بالای ۱۲ کلاسه با مشارکت شهرداری تبریز خبر داد و گفت: در مناطق دارای تراکم بالا مانند خاوران، ساخت مدرسه از ضروریات است. همچنین آمادگی داریم تا در ۵۰ مدرسه، زمین چمن مصنوعی ایجاد کنیم.
در حاشیه این نشست، روسای نواحی آموزش و پرورش تبریز نیز درباره آسیبشناسی وضعیت مدارس، زیرساختها و ضرورت نوسازی فضاهای آموزشی سخن گفتند. همچنین بر لزوم توجه به اردوهای فرهنگی، استعدادیابی و پیشگیری از آسیبها در میان دانشآموزان تأکید شد.
سرانه آموزشی شهر باید به سطح مطلوب کشوری برسد
در ادامه این نشست، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز نیز با اشاره به تأثیر نگاه جامعه نسبت به آموزش، گفت: جامعهای سالم نیازمند توجه جدی به حوزه تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به اهمیت نقش معلمان به عنوان گروه مرجع، از برگزاری جلسات ماهانه مشترک میان شهرداران مناطق، روسای نواحی و مدیران مدارس خبر داد و گفت: باید منابع را به صورت هدفمند تأمین کنیم و به یک نقطه مشترک در مسیر پیشرفت برسیم.
شهردار تبریز همچنین از آغاز اجرای زنگ سلامت در منطقه ۸، خبر داد.
وی با اشاره به وضعیت ضعیف مدیریت پسماند در مدارس، گفت: نرخ دریافت هزینه پسماند را تا ۳۰ درصد افزایش دادیم تا بخشی از هزینههای ابتدایی مدارس تأمین شود. در حوزه دفاع مقدس نیز ظرفیت معنوی بزرگی در اختیار داریم که باید از آن بهره ببریم.
هوشیار از آمادگی شهرداری برای میزبانی از هزار دانشآموز بهصورت روزانه در مجموعه خاوران جهت اکران فیلمهای مناسب خبر داد و گفت: جشن بزرگ روز غدیر با حضور ۲۰۰ هزار نفر برگزار خواهد شد و در آن روز، خدمات حملونقل مترو و BRT بهصورت رایگان ارائه میشود. انتظار داریم هماهنگی لازم برای حضور ۱۰۰ هزار دانشآموز در این رویداد انجام شود.
شهردار تبریز همچنین از اجرای طرح «شهردار مدرسه» با صدور حکم مشترک میان شهرداری و آموزش و پرورش خبر داد و گفت: شهرداران مناطق میتوانند از ظرفیتهای دانشآموزی در حوزه مدیریت شهری استفاده کنند.
شهردار تبریز، با تأکید بر لزوم ارتقای سرانه آموزشی شهر، گفت: سرانه آموزشی تبریز نسبت به میانگین کشوری پایینتر است و طبق تأکید ریاست جمهوری، باید این شاخص به نقطه مطلوب برسد.
او با اشاره به ارائه لایحهای دوفوریتی به شورای شهر برای ساخت ۱۴ مدرسه در نقاط تعیینشده، اظهار امیدواری کرد که این لایحه در کمترین زمان ممکن به تصویب برسد و تا پایان شهریور، این مدارس به بهرهبرداری برسند.
هوشیار با اشاره به ظرفیت حدود ۳۰۰ هزار دانشآموز در مدارس دولتی تبریز، افزود: آموزشوپرورش و شهرداری در طرحهایی مانند «خانه من، مدرسه من» همکاری نزدیکی دارند و تفاهمنامهای نیز در این زمینه منعقد شده است.
به گفته شهردار تبریز، در حوزههایی چون استعدادیابی، ورزش و سلامت نیز این همکاری باید بهصورت هدفمند پیش برود.
وی افزود: اجرای درست طرح تفکیک زباله از مبدا نیز که بر عهده آموزشوپرورش گذاشته شده، میتواند علاوه بر کمک به فرهنگسازی، به ایجاد منابع درآمدی برای مدارس منجر شود.
ارسال دیدگاه