در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

دبیر جشنواره موسیقی نواحی: موسیقی حیات اجتماعی دارد

تهران (پانا) - دبیر جشنواره موسیقی نواحی عقیده دارد حیات اجتماعی باارزش‌ترین مؤلفه در مقوله فرهنگی است و آثار موسیقایی ماندگار، همواره متأثر از رویدادهای اجتماعی و تاریخی زمان خود هستند.

کد مطلب: ۹۶۶۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
دبیر جشنواره موسیقی نواحی: موسیقی حیات اجتماعی دارد

احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی درباره انتخاب «منظومه‌های عاشقانه» به عنوان موضوع محوری جشنواره امسال در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: «دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی که امسال در روزهای 16 تا 19 آبان در شهر کرمان برگزار می‌شود، منظومه‌های تغزلی یا عاشقانه را موضوع محوری قرار داده که هم شامل منظومه‌های عاشقانه ادبیات کلاسیک فارسی مثل «لیلی و مجنون» و «بیژن و منیژه» می‌شود و هم منظومه‌هایی که در گویش‌های محلی سروده شده و با ساز آواز اجرا می‌شوند.»

وی درباره علت انتخاب این موضوع برای جشنواره موسیقی نواحی گفت: «در موسیقی نواحی ایران عموما با قالب «ساز و آواز» مواجه هستیم؛ یعنی وجود شعر در کنار موسیقی باعث می‌شود که مجموعه‌ای از دانش موسیقی و فرهنگ موسیقایی در این اجراها نهفته است و کسی که یک منظومه را اجرا می کند مثل این است که رپرتوار موسیقی یک منطقه را در فرم‌ها و با وزن‌های مختلف اجرا می‌کند؛ بنابراین برای توجه دادن به این امر مهم بود که طی دو دوره اخیر جشنواره موسیقی نواحی را با تاکید بر «منظومه‌ها» اجرا کردیم. سال گذشته تاکید جشنواره بر منظومه‌های حماسی بود و امسال منظومه‌های عاشقانه محور اجراهای جشنواره قرار گرفته است.»

بنیان موسیقی نواحی ما بر ساز و آواز قرار دارد

صدری با اشاره به این مطلب که طی سال‌های اخیر جریانی در حال شکل‌گیری است که می‌خواهد موسیقی نواحی به صورت صرفا «سازی» مطرح شود گفت: «البته موسیقی سازی نیز یکی از اشکالی است که موسیقی نواحی در قالب آن به خلق و ارائه آثار می‌‍پردازد و ما مخالفتی با آن نداریم؛ اما بنیان موسیقی نواحی ما بر ساز و آواز قرار دارد.»

وی ادامه داد: «نگاه ما به موسیقی مناطق نگاه صرفا میراث فرهنگی نیست؛ ما قائل به این هستیم که موسیقی حیات اجتماعی دارد، بنابراین اگر موزیسین‌های ما منظومه‌ها را فرا گیرند، قدرت شاعری، ملودی‌پردازی نوین و بداهه‌پردازی در آنها با توجه به اقتضائات زمان تقویت می‌شود. برخورداری از حیات اجتماعی، باارزش‌ترین مؤلفه در مقوله فرهنگی است و آثار موسیقایی ماندگار، همواره متأثر از رویدادهای اجتماعی و تاریخی زمان خود هستند.»

صدری درباره حضور کشورهای خارجی در جشنواره امسال نیز توضیح داد: «در حوزه «ایران فرهنگی» دو گروه از ترکیه و یک گروه نیز از افغانستان خواهیم داشت. همچنین یک گروه برنامه گذار از هلند در کرمان حضور خواهند داشت. گروههای ایرانی هم جمعا ۳۰ گروه خواهند بود.»

صدری همچنین گفت: «اجراهای ما در کرمان در سالن‌های بسته و فضای باز برگزار خواهد شد. به این معنی که منظومه‌خوان‌ها و خاندان‌های هنری در فضای بسته و بازی‌های سنتی و آیینی در فضای باز برگزار خواهد شد. تفاوت فضای اجرا به معنی برتری گروهی بر گروه دیگر نیست؛ بلکه به اقتضای محتوای اجرا بر‌می‌گردد.»

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان و در گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد ‌شد.

***

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار