روایتی از نذری های عاشقان حسینی در روز اربعین

تهران(پانا) - برخی از عاشقان اباعبدالله خود را به پیاده روی اربعین می رسانند و در روز اربعین به زیارت مرقد امام حسین(ع) می شتابند و اما بعضی از محبین سیدالشهداء که نتوانستند خود را به پیاده روی اربعین و حرم اباعبدالله برسانند و از این راهپیمایی باشکوه جا مانده اند در این روز به یاد شهدای کربلا عزاداری می کنند و نذری می دهند.

کد مطلب: ۹۶۲۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
روایتی از نذری های عاشقان حسینی در روز اربعین

با فرا رسیدن اربعین حسینی،دوستداران امام حسین(ع) در سرتاسر جهان با اسرای کربلا هم نوا می شوند و قلب های خود را به حرم اباعبدالله پیوند می زنند. با آنکه روایات بسیاری از اربعین در تاریخ آمده است، به روایت سیدبن طاووس در لهوف: وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای خود گفتند: «ما را به کربلا ببر» بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین(ع)آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند.

برخی از عاشقان اباعبدالله خود را به پیاده روی اربعین می رسانند و در روز اربعین به زیارت مرقد امام حسین(ع) می شتابند و اما بعضی از محبین سیدالشهداء که نتوانستند خود را به پیاده روی اربعین و حرم اباعبدالله برسانند و از این راهپیمایی باشکوه جا مانده اند در این روز به یاد شهدای کربلا عزاداری می کنند و نذری می دهند. در احادیث ثواب زیادی برای نذری سیدالشهداء آمده است.

از حضرت رسول اکرم(ص) روایت شده است: «هرکسی در راه عزا و زیارت حسین(ع) به مقدار درهمی انفاق کند ملائکه در آنچه انفاق کرده است تا روز قیامت با او داد و ستد می کنند و به ازای هر درهم هفتاد حسنه به وی می دهنند و خداوند بر او قصری در بهشت بنا خواهند کرد.»

مردم ایران نیز با پخش نذری در محله های خود از محبین سیدالشهداء پذیرایی می کنند. در منطقه 22 (شهرک راه آهن) تهران نیز جوانان و محبین سیدالشهداء با برپایی و پخت آش نذری اربعین حسینی را گرامی می دارند. در این مراسم با ذبح شتر ،گوساله و گوسفند و با پخت 50 دیگ آش، در تمام طول شب اربعین در موکب پذیرای مردم جهت هم زدن آش و در صبح اربعین با توزیع آش در خدمت آنها هستند.

محمد میر جلیلی، بانی این مراسم این گونه می گوید:«این نذری از سال 1381 توسط پدر (مرحوم حاج احمد میر جلیلی ) تنها باچهار الی پنج دیگ آغاز شد اما به لطف خدا هر سال تعداد دیگ ها افزایش یافت . به طوری که از سال 1388 علاوه بر اربعین حسینی، این نذری در روز 28 صفر نیز برپا می شود.

وی افزود :«این نذری تنها با جمع آوری نذورات نقدی و غیرنقدی از مردم در طول تمام این سالها برگزار شده است و تدارک این نذری حدود 40 الی 50 روز طول می کشد.»

سیده ثنا نبوی, خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار