ستاره ای که پشت ابر سیاه فراموشی پنهان ماند

تهران (پانا) - کمتر کسی در فوتبال آسیا از این موضوع بی خبر است که فوتبالیست های ایرانی استعداد ناب و قابل مقایسه ای با بزرگان فوتبال بعضی کشورها دارند. هر فصل از لیگ امید، لیگ یک و دو و لیگ برتر چند پدیده عالی ظهور کرده و سریعا به تیم های بزرگ لیگ برتر انتقال پیدا می کنند.

کد مطلب: ۹۵۶۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ستاره ای که پشت ابر سیاه فراموشی پنهان ماند

اما چرا عده عظیم و قابل توجهی از آنان ستاره نمی شوند و وارد حاشیه می شوند و پیشرفت نمی کنند؟ از ستاره های جدید مانند محمد بلبلی تازه محروم، گرفته تا تصادف مهدی قائدی و حتی وارد حاشیه شدن بازیکن عالی و پر استعدادی مثل پیام صادقیان تا دهه های اخیر...
اگر این جوان های بااستعداد تازه رشد کرده را درنیابیم نابود شده و به فراموشی سپرده می شوند. باید دید چه علتی باعث عدم رشد این ها می شود؟ دلالی، حاشیه و غرور و پول یا مصدومیت و محرومیت یا انتخابات غلط؟
در همین راستا سراغ یک ستاره سالهای گذشته فوتبال رفتم. رحیم شاهماری متولد 3/1/ 1351 که ازتیم ایزد مهرآباد فوتبال خود را آغاز کرد، مدتی در نیروی زمینی توپ می زد. درنهایت در نوزده سالگی و اوج جوانی وارد تیم امیدهای باشگاه پرسپولیس شد و از سال 70تا 72 زیر نظر مجید پروین برادر علی پروین، اسطوره فراموش نشدنی پرسپولیس، تمرین می کرد. وی در رابطه با این موضوع می گوید: در آن زمان با محسن عاشوری، محمد پنجعلی، مرتضی فنونی زاده و ضیاء عربشاهی که همگی روزی اسطوره های پرسپولیس شدند، هم تیمی بودم.
به گفته خودش نظر سرمربی نسبت به او بسیار مساعد و عالی بود و به تیم بزرگسالان هم دعوت شد؛ او درپاسخ به سوال من که پرسیدم آیا مسائل مالی و دلالی باعث انتقال شما به صبا باتری شد یا مسائل تیمی و فردی داشتید؟ پاسخ داد: دلایل تیمی و فردی داشتم آن زمان از تیم صبا به من پیشنهاد دادند که درکنار فوتبال در آن شرکت هم استخدام می شوم و من هم طبیعتا باید به روزهای بعد از فوتبالم فکر می کردم، البته که هیچوقت به قولشان عمل نکردند اما تا سال80 برایشان بازی کردم تا ازناحیه زانو و رباط صلیبی، دچار مصدومیت شدید شدم و سه سال از میادین دور بودم. متاسفانه پس از مصدومیت با بی مهری عوامل باشگاه روبرو شدم و از من حمایت نشد تا به لیگ دو و تیم صنایع پارچین رفتم.
وقتی از او پرسیدم که اگر به گذشته برگردی از انجام چه کارهایی که درگذشته انجام دادید امتناع می کنی یا چه کارهایی انجام می دهی گفت: تمرینات اصولی فوتبال را پیگیری می کنم و ازتمرینات اضافی پرهیز میکنم و فکر میکنم دیگر پیشنهاد صبا را قبول نکنم.
او ادامه داد: از فوتبالیست های جوان و آینده دار می خواهم سالم ورزش کنند و فقط به هدف خود بپردازند و از حواشی دوری کنند.
شاهماری همچنان فعالیت های فوتبالی خود راپیگیری می کند و در لیگ برتر پیشکسوتان در تیم "پیشکسوتان اریا" که اتفاقا قهرمان دودوره لیگ برتر هم است، توپ می زند.
رحیم شاهماری شاید اگر ایشان درپرسپولیس می ماندند و بیشتر مراقب خود بودند اکنون یکی از اسطوره های بزرگ باشگاه بودند و اگر استعدادشان دیده می شد سخت می توانستیم جوانی را تا سال های پس از خداحافظی اش، هم تراز با استعداد اوپیدا کنیم.


*هانیه مرآتیان، خبرنگار دانش آموز منطقه۱۴

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار