از حصار پیچ در پیچ پیست ها تا اسکی بر بلندای هدف

تهران (پانا) - عباس کیاشمشکی پیشکسوت رشته ورزشی اسکی با ۶۴ سال سن، ورزش اسکی را از ۴ سالگی آغاز کرده است. وی از پیشکسوتان این رشته  به حساب می آید،  ورزشکاری که با وجود مشکلات عدیده مالی اما حالا توانسته شاگردان موفق و بی شماری را در این رشته تربیت کند که هر کدام از آن ها مدال آور به نام رشته ی ورزشی اسکی هستند.  

کد مطلب: ۹۴۸۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد
از حصار پیچ در پیچ پیست ها تا اسکی بر بلندای هدف

از چه سالی فعالیت خود را در ورزش اسکی آغاز کردید؟
من متولد۱۳۳۴هستم و ۶۴ سال سن دارم، اگر بخواهم دقیق بگویم ورزش اسکی را از سال ۱۳۳۸ آغاز کردم و آن زمان چهار سال بیشتر نداشتم و توانستم در مسابقات شرکت کنم و به درجه مربی گری برسم.

از بنیانگذاران اسکی در ایران چه کسانی را بخاطر دارید؟
از برجسته ترین پایه گذاران فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران قبل از سال های انقلاب اسلامی می توان به ترتیب: فیلیکس آقایان، سرتیپ سپه پور و سرهنگ یحیائی و فیلیکس اقایان را نام برد که ریشه ی این ورزش را در دل ایران نهادند و مراقبت از آن را پس از سال ها به دستان توانمند مدیران بعدی مانند مهندس شکرالله حیدری، حسن زاهدی و عیسی ساوه شمشکی سپردند و منجر به رشد و توسعه ی امثال من، قهرمانان و ورزشکاران به نام کشور در این رشته شدند.

امکانات تمرین اسکی بازان پیش از انقلاب اسلامی در مقایسه با پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟
در ابتدای پایه گذاری ورزش اسکی در کشور این سیستم از اهمیت چندانی برخوردار نبود و از لحاظ مالی هم حتی حمایت نمی شد تا زمانیکه فدراسیون اسکی آقای هلما را از کشور اتریش برای بستن تیم ملی آورد و برای تمرینات بیشتر به پیست والت دیزر واقع در کشور فرانسه اعزام شدیم. فیلیکس آقایان (رئیس فدراسیون پیش از انقلاب) برای حمایت بیشتر اسکی بازان بانک اسکی را تاسیس کرد و این بانک به صورت کاملا رایگان در اختیار تیم ملی و همچنین مردم قرار می گرفت. اما از طرفی هم مشکلات مالی راه را برای رسیدن به سکوی قهرمانی را برای اسکی بازان سخت تر می کرد. اما در دنیای امروز فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های بیشماری کرده است، ازجمله این پیشرفت ها ورود زنان به عرصه ی اسکی و تیم ملی است که در گذشته این امکان وجود نداشت، در سال های پیاپی ما شاهد اوج گرفتن و پیشرفت تیم ملی هستیم که با اضافه شدن بانوان به آن ها به دوره های قهرمانی بالا مانند المپیک راه یافتند.
گفتنی است که فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۲۵هجری خورشیدی به همراه پانزده فدراسیون دیگر تشکیل شد که اکنون تیم ملی اسکی ایران نیز در سه رشته آلپاین، صحرانوردی و اسنوبرد به فعالیت می پردازد.

*نگین کیاشمشکی، خبرنگار دانش آ‌موز پانا در منطقه۸

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار