ابتکار یک معلم ادبیات برای آموزش داستان‌نویسی

تهران (پانا) - این روز‌ها که بیشتر افراد امروز روزانه خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند و دیگر برای کا‌ر‌های شان کمتر به بیرون از خانه می روند و حتی دانش‌آموزان و دانشجویان هم مطالب درسی را از اینترنت جست‌وجو می‌کنند؛ با فردی مصاحبه می‌کنیم که نوعی از آموزش‌ آنلاین را پدید آورده است.

کد مطلب: ۹۴۷۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار یک معلم ادبیات برای آموزش داستان‌نویسی

آذر فیروزی راد، در روز 21 آذر سال 1342 در شهر تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در منطقه 2 تهران به پایان رساند. وی در سال 1370 وارد آموزش و پرورش شد. در آن زمان در کرج سکونت داشت و در ابتدای کار در مناطق محروم ملزم به انجام وظیفه بود.
فیروزی راد می‌گوید: در سال 76 لیسانس ادبیات خود را گرفتم، معاون دبیرستانی شدم و پس از یک سال به دبیری ادبیات آن دبیرستان منصوب شدم. با دوازده سال سابقه کاری به منطقه 18 تهران انتقالی گرفتم و در آنجا هم ادبیات را تدریس می‌کردم. در دبیرستان علاوه بر تدریس، رسیدگی به کارهای تحقیقاتی و بخشنامه‌ها با من بود.

او می افزاید: در سال 87 بخشنامه‌ای از طرف آموزش و پرورش برای دبیران ادبیات ارسال شد که در چند زمینه می‌توانند مقاله بنویسند و در کنفرانس زبان و ادبیات فارسی کشوری که در زیبا کنار برگزار می‌شد، شرکت کنند. این همایش هر سه سال یک بار بین دبیران ادبیات به شکل کشوری برگزار می‌شد و صاحبنظران این حوزه دور هم جمع می‌شدند و به تبادل نظر می‌پرداختند.

فیروزی راد می‌گوید: من هم تصمیم گرفتم در این کنفرانس شرکت کنم و مقاله ارائه بدهم. بنابراین از موضوعات مطرح در بخشنامه موضوع «راه‌های پرورش خلاقیت ادبی و ذوق هنری» را انتخاب کردم. در این‌باره کتاب‌های متعددی را مطالعه کردم و از سایت‌های خارجی نیز بازدید و مواردی را الگوبرداری و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم . رویکرد کشور‌های پیشرفته زمانی که ایران در آموزش اینترنتی هنوز پیشرفتی نداشت، به شکل آموزش از راه دور و آموزش آنلاین بود. مقاله این موضوع را پیشنهاد می‌داد که در ایران هم آموزش‌های آنلاین و از راه دور در موضوعات مختلف به ویژه داستان‌نویسی ایجاد شود و از نظر داوران همایش مقاله قابل ارائه در سطح کشوری اعلام گردید. در این همایش مقاله مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت و پیشنهاد داده شد که هر کس می‌تواند این ایده را به اجرا درآورد و در پیشبرد فرهنگ و ادبیات فارسی سهیم شود.

از جمله کارهای دیگر وی داوری پرسش مهر و جشنواره خوارزمی در زمینه پژوهش‌های ادبی و داستان کوتاه و نثر ادبی است. وی می‌گوید: در ادامه راه، معاونت دبیرستان تیزهوشان در منطقه 18 تهران را عهده‌دار شدم. در زمینه پژوهش‌های علوم انسانی و مدیریت مسابقات اینگونه مدارس که بعضاً در سطح جهانی برگزار می‌شود و شرکت دانش‌آموزان در المپیادهای مختلف و مسابقات رباتیک IRAN OPEN و مسابقات جهانی فیزیک IYPT از جمله کارهای من در عرض پنج سالی بود که معاونت دبیرستان تیزهوشان را بر عهده داشتم.
سپس به منطقه 2 تهران انتقالی گرفتم. در سایت‌های مختلف جست‌وجو کردم و به دنبال آموزش داستان‌نویسی به صورت آنلاین بودم که متوجه شدم که در این زمینه هنوز سایتی مؤثر بوجود نیامده است و تصمیم گرفتم که مقدمات کار را فراهم کنم.

فیروزی راد راجع به چگونگی آموزش آنلاین داستان‌نویسی به دانش‌آ‌موزانش می‌گوید: در ابتدای کار، در پیامرسان تلگرام کانالی را درست کردم به نام شازده کوچولو که اعضای آن دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه حسنیه بودند و در آن کانال موضوعات درسی، نگارش و نکته‌های داستان‌نویسی را با آن‌ها کار می‌کردم و در این میان نوشته‌های دانش‌آموزان از جمله داستان‌های کوتاه، دلنوشته و ... را قرار می‌دادم. بعد از مدتی سایتی را به نام داستان نویسی نوجوان(dastannevis.com) افتتاح کردم و دو مسابقه داستان کوتاه در آن برگزار شد و با استقبال بسیاری رو‌به‌رو شد و دانش‌آموزان زیادی در آن شرکت کردند. در این سایت داستان‌های نوجوانان توسط هیات تحریریه مجرب ویرایش می‌شود و در صورت موافقت نویسنده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد از جمله قابلیت‌های دیگر سایت آشنایی دانش‌آموزان با بهترین داستان‌های کوتاه جهان و زندگی‌نامه نویسندگان بزرگ و همین‌ طور ارائه کتاب‌های داستان و رمان مناسب نوجوانان است.

او می‌افزاید: در ادامه راه ضرورت تعمیم آموزش داستان نویسی برای نوجوانان مرا وادار کرد که کانال جدیدی به نام داستان نویسی نوجوان @dastannevisenojavan برای دانش آموزان متوسطه اول و متوسطه دوم ایجاد کنم و آموزش‌های از راه دور را در بین دوستداران نویسندگی گسترش دهم. این آموزش‌ها در حال پیشرفت و گسترش هستند و امیدوارم که با پیشنهادهای مؤثر صاحبنظران و نوجوانان عزیز سایت و کانال داستان نویسی نوجوان به اهداف خود هر روز بیشتر و بیشتر نزدیک شود که هدف اعتلای زبان و ادبیات فارسی در میان فارسی زبانان ایران و کشورهای دیگر است.

خبرنگار: اشکان حاسبی، دانش آموز خبرنگار منطقه۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار