آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دختر سراسر کشور؛

حسینی: حفظ و تفسیر موضوعی قرآن متناسب با سن و نیاز دانش آموزان و گسترش کمی و کیفی دارالقرآن‌ها در آموزش ‌و پرورش هدف‌گذاری می‌شود

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش در اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دختر سراسر کشور اظهار کرد: طرح‌های «شهید پژوهی» و «روایتگران ایثار و شهادت» را به‌صورت کشوری در راستای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان در مدارس اجرا می‌کنیم.

کد مطلب: ۹۴۵۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: حفظ و تفسیر موضوعی قرآن متناسب با سن و نیاز دانش آموزان و گسترش کمی و کیفی دارالقرآن‌ها در آموزش ‌و پرورش هدف‌گذاری می‌شود

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، سید جواد حسینی صبح امروز در آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان دختر سراسر کشوراظهار کرد: سه موضوع مهم این اختتامیه که شرکت مکانی، موضوع شرکت و جریان فرهنگی است و سه کلیدواژه کره مذاب، قنات و مدد را برای شما دانش آموزان توضیح خواهم داد.

توضیح «کره مذاب» برای دانش آموزان

وی افزود: در آستان و استان حضرت امام ثامن ضامن، شرف حضور دارید و این امام که ما همه محصول امامت را فرهنگ رضوی می‌دانیم و همه برکات و ثمرات زندگی سالم در این فرهنگ نهفته است.

حسینی بابیان اینکه در بررسی فرهنگ‌ها واژه کره مذاب مطرح می‌شود، گفت: کره مذاب در فرهنگ شناسی به مکان‌های جغرافیایی و فرهنگی گفته می‌شود که قدرت انتشار فرهنگ و فضایل اخلاقی را مانند کره مذاب پرحرارت دارد.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: کره مذاب به مکان‌هایی از جهان گفته می‌شود که حرارت و عناصر و مؤلفه‌های اخلاقی آن آن‌قدر پررنگ است که همه رذایل را در خود می‌سوزاند و همه فضایل را توسعه و منتشر می‌کند و اگر مکانی چنین وضعیتی داشته باشد در فرهنگ شناسی به آن کره مذاب می‌گویند.

حسینی مشهد را کانون فرهنگ رضوی دانست و افزود: فرهنگ رضوی کانون انتشار فضایل و سوزاندن رذایل در جهان است و به دلیل همین نگاه است که سی و هفتمین دوره مسابقات، پانزده دوره میزبانی در مشهد برگزارشده است.

توضیح «قنات» برای دانش آموزان

وی اذعان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید همه ساحت‌ها را مدنظر قرار دهد و یقیناً زیربنای همه این ساحت‌ها، ساحت اخلاقی، اعتقادی و دینی است.

حسینی واژه قنات را مربع سعادت آفرین دانست و گفت: واژه قنات مخفف کلمات؛ قرآن، نماز، امام شناسی و عترت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است کهباید در دل و بطن تعلیم و تربیت جاری و ساری شود تا حیات و زندگی و سلامت را ایجاد کند و این سعادت، سلامت و پاک‌سازی در آموزش‌ و پرورش باعث سعادت و تکامل جامعه خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن، عترت و نماز و تفسیر موضوعی قرآن متناسب با سن و نیاز دانش آموزان و گسترش کمی و کیفی دارالقرآن‌ها هدف‌گذاری می‌شود، اظهار کرد: هفت و نیم میلیون دانش‌آموز به‌ صورت نفر رشته جریانی را در مدارس شروع کردند که پس از مراحل منطقه‌ای و استانی به مرحله نهایی و کشوری راه یافتند و امروز میزبان گل‌های سرسبد قرآنی در مرحله اختتامیه هستیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جریان قرآن فرهنگیان و دانش آموزان اظهارکرد: همه دانش‌آموزانی که به این جریان می‌پیوندد، فعالیت ارزشمندی را انجام دهند لذا هدف از برگزاری چنین مسابقاتی رقابت و کسب رتبه‌های برتر نیست.

حسینی با بیان اینکه در شورای عالی نماز، سند جامع نماز در سطح کشور و تا سطح مدارس برنامه‌ریزی‌ شده است، گفت: برای جریان امام شناسی بیش از ۶٣ عنوان کتاب وجود دارد و امام شناسی طرح مصباح الهدی را در تمامی پایه‌ها خواهیم داشت تا جریان امام شناسی به رود خروشانی در راستای سازندگی انسان متکامل و جامعه متعادل بپیوندد.

حسینی با اشاره به جریان توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: در سراسر کشور طرح‌هایی را آغاز خواهیم کرد که طرح «شهید پژوهی» ازجمله این طرح‌ها خواهد بود. طرح «شهید پژوهی» در پاسخ به این پرسش که «چگونه دانش آموزان را تمام ساحتی تربیت کنیم» به وجود آمد. همچنین در فرهنگ ایثار و شهادت اسناد زنده مانند؛ والدین شهید، همسنگران شهید، آزاده‌ای که در اسارت بوده است، وجود دارد که منابع ارزنده‌ای برای شناخت شهیدان و در دسترس هستند.

37 مرکز «شهید پژوهی» در استان خراسان رضوی بدون اتکا به بودجه دولتی تأسیس شد

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه در استان خراسان رضوی بدون اتکا به بودجه آموزش ‌و پرورش٣٧مرکز «شهید پژوهی» شکل‌گرفته است، گفت: در این طرح تربیت و آموزش راویان راهیان نور دانش‌آموزی و معلمانی که ترویج‌دهنده و «راوی گر فرهنگ ایثار و شهادت» در دل نظام تعلیم و تربیت هستند را پیگیری کردیم.

حسینی با گرامیداشت یاد و خاطره پنج هزار معلم شهید و سی‌وشش هزار شهید دانش‌آموز در حماسه دفاع مقدس، اظهار کرد: خراسان رضوی تنها استانی است که دبیرخانه روایتگری انقلاب را تأسیس و راه‌اندازی کرده است و معلمان با آموزش‌های عمومی، پایه و تخصصی «روایتگری جریان ایثار و شهادت» و انقلاب اسلامی را در مدارس عهده‌دار شدند لذا این طرح‌ها را در سراسر کشور اجرایی خواهیم کرد.

توضیح «مدد» برای دانش آموزان

وی تصریح کرد: انشالله با رمز یا علی مدد و باکار و تلاش بی‌وقفه اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق سازیم. منظورم از مدد این است که خدایا با تأسی به امیرمومنان به ما کمک کن تا بامغز ورزی از اندیشه‌های ناب و با دل ورزی، انگیزه‌های قوی و با درس‌ورزی، اراده‌های آهنین را در خدمت به‌نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم، اندیشه‌هایمان را به انگیزه‌هایمان گره بزنیم و این دو را به قدرت دست‌هایمان منتقل کنیم به مهر تا آموزش ‌و پرورش، مدرسه و میهن خویش را آباد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار