خبر افتتاح هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین

تهران (پانا) - به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، هفته فیلم ایران در این کشور با نمایش فیلم سینمایی محمد رسول الله صلی الله علیه و آله ساخته مجید مجیدی کارگردان شهیر کشورمان آغاز شد و با نمایش چهار فیلم دیگر از سینمای ایران تا جمعه آینده ادامه خواهد یافت.

کد مطلب: ۸۰۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد

آیین افتتاحیه این برنامه شامگاه دوشنبه هفتم اسفندماه 96 با حضور محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران، علی اصغر عامری رایزن فرهنگی، پروفسورفاروق لونچارویچ کارگردان سینما و استاد آکادمی فیلم بوسنی، نهاد کرشویاکویچ کارگردان و رئیس فستیوال بین المللی مس، امینا دلیکویچ معاون فرهنگی شهردار سارایوو، انس سویکو رئیس مجموعه سینما سیتی، حافظ محمد کاراحوجیچ شارح شهیر مثنوی در بوسنی و هرزگوین و جمعی از مقامات سیاسی و فرهنگی و همچنین دیگر علاقمندان به سینمای ایران در محل سینما سیتی شهر سارایوو برگزار شد .

در ابتدای مراسم خانم آندرئا وویشویچ مدیرمولتیپلکس سینما سیتی اظهار داشت : از همه شما برای حضور در افتتاحیه برنامه ای که سال به سال در حال گسترش است سپاسگزاری می کنم. امسال سومین سالی

است که افتخار همکاری با رایزنی فرهنگی سفارت ایران را داریم و بسیار خوشحالیم که با این همکاری سهمی اندک در جهت معرفی سینمای ایران که ویژگی های منحصر به فرد آن، این سینما را در کانون توجه اهل هنر در سراسر جهان قرار داده ایفا می کنیم .

هفته فیلم ایران تقریبا تنها فرصت برای تماشای فیلمهای جدید ایرانی در سارایوو است و ما از این بابت از رایزنی فرهنگی ایران سپاسگزاریم. از تمامی کسانی که برای برگزاری این برنامه زحمت کشیدند و از مهمانانی که از شهرهای اطراف سارایوو برای حضور در این برنامه آمدند تشکر ویژه می کنم و امیدوارم از هفته فیلم ایران مانند دو سال گذشته لذت ببرید .

علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خوشآمدگویی به میهمانان اظهار داشت: تمامی کشورها و هر نظام فکری و فرهنگی سعی دارد از هنر سینما برای تبلیغ و گسترش آیین فکری و مشی اعتقادی و ایدئولوژیک خود استفاده نماید. نظام سرمایه داری و لیبرالیست غرب با ارائه تعریفی اومانیستی از جهان و فروکاستن جامعه به محلی برای همزیستی مسالمت آمیز، از سینما به عنوان ابزاری برای سست نمودن پایه های خانواده، رواج خشونت و بی بند و باری، ترویج فردگرایی و در نتیجه دورنمودن انسانها از جهان بینی الهی استفاده می نماید. اما این هنر هنگامی که به خدمت آرمان های انقلاب اسلامی در می آید از این حضیض به سوی بلندای رفیع خدامحوری اوج می گیرد .

وی افزود ما چند روز قبل ورود به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشتیم. انقلابی که موجب شد کشور ما در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی دست آوردهای بزرگی داشته باشد که این دست آوردها در عرصه سینما بسیار درخشان بوده است. از ویژگی های سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی می توان به عدم خشونت، ترویج سینمای معنا گرا و انسان گرا، پرهیز از نمایش صحنه های غیر اخلاقی و تعالی نقش زنان در سینما اشاره کرد .

وی گفت حضور گسترده در جشنواره های خارجی و کسب جوایز معتبر بین المللی و همچنین افزایش تعداد تولیدات مشترک با دیگرکشورها از نشانه های موفقیت سینمای ایران در عرصه جهانی است .

رایزن فرهنگی ایران افزود هفته فیلم امسال با نمایش فیلم محمد صلی الله علیه و آله و سلم آغاز می شود که نماینده ایران در چند فستیوال بین المللی از جمله اسکار بود. ولی باید گفت امپراطوری پر قدرت حاکم بر جهان سینما در غرب به همان دلایلی که ذکر شد مانع از ورود جدی این فیلم به عرصه های جهانی شده است. با این حال شاهد اکران بسیار موفق این فیلم در برخی کشورها از جمله ترکیه بوده ایم .

در ادامه مراسم افتتاحیه دکتر فاروق لونچارویچ کارگردان سینما و استاد آکادمی فیلم دانشگاه سارایوو در سخنانی اظهار داشت: در ابتدا مایلم سپاس و خوشحالی خود را از اینکه هفته فیلم ایران با فیلم زیبای محمد علیه السلام آغاز می شود اظهار نمایم. من این فیلم را قبلا با زیرنویس انگلیسی دیده ام و واقعا ای کاش بیش از یک مرتبه در سینما پخش می شد چرا که این فیلم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و می توان گفت با هزینه تولیدی بیش از 40 میلیون دلار گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. یکی از ویژگی های این فیلم این است که همه چیز در پرده قشنگ دیده می شود. این هم طبیعی است چون کارگردان آن مجید مجیدی کارگردان بسیار مشهور ایرانی است. شاید بسیاری از شما ایشان را با فیلم بچه های آسمان بشناسید که در سارایوو این فیلم مشهور است. فیلم محمد علیه السلام یک مجموعه اطلاعات تاریخی با پیامهای سیاسی است. از طرف دیگر این فیلم روایت لطیفی از دوره کودکی و نوجوانی رسول گرامی محمد علیه السلام است. فیلم بردار آن ویتوریو استورارو و و تدوینگر آن برناردو برتولوچی هستند. جالب است که بدانید وظیفه طراحی صحنه (scenography) این فیلم به عهده یکی از مشهورترین هنرمندان سینمای یوگسلاوی آقای میلینکو لیاکویچ بوده است. لذا می توان گفت هر چند این فیلم کاملا تولید سینمای ایران است اما به هر حال یک پروژه بین المللی هم تلقی می شود. فرصت داریم امشب یک فیلم پرشکوه ایرانی را ببینیم. که امیدوارم از تماشای آن لذت ببرید. متشکرم .

سپس آقای نهاد کرشولیاکویچ رئیس فستیوال بین المللی مس توضیحاتی را در خصوص سینمای ایران ارائه داد. وی گفت: در ابتدا از اینکه افتخار حضور در مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران را یافته ام مراتب خوشحالی و سپاس خودم را اعلام می کنم. این برنامه ای است که به گونه ای کاملا مشهود، برنامه های فرهنگی و هنری این شهر را تقویت نموده است. به دلیل برگزاری این هفته فیلم، مردم بوسنی و هرزگوین می توانند نمونه هایی از آثار تولید شده در یکی از بهترین و باشکوه ترین سینمای جهان را ببینند. من در صحبت امشب خود مایلم به تاریخچه مختصری از سینمای ایران اشاره کنم. اولین فیلم در ایران سال 1930 تولید شد که یک فیلم کمدی بود و از آن زمان حدود 2500 فیلم و تا انقلاب اسلامی 1133 فیلم در ایران تولید شده است .

فقط در سالهای جنگ جهانی دوم تولید فیلم در ایران متوقف شد هر سال در این کشور به طور متوسط بیش از 50 فیلم جدید تولید می شود. این را می توانید مقایسه کنید با اینکه ما در بوسنی و هرزگوین در طول سال یک فیلم تولید می کنیم. ایران کارگردانان مشهوری داشته و دارد. مثل مسعود کیمیایی که فیلمهایی را با موضوعات اجتماعی تولید می کرد. در فیلمهای او صحنه های هرزگی وجود نداشت و فکر

می کنم که یکی از کارگردانانی است که فصل جدیدی را در سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گشوده است. پس از انقلاب اسلامی سینمای ایران گسترش و پیشرفت شگفتی داشته است. در سال 1998 ایران دهمین کشور در دنیا به لحاظ تعداد تولید فیلمهای جدید بوده است. البته فیلم های ایرانی در تمام دنیا به عنوان یکی از پر کیفیت ترین و بهترین تولیدات سینمایی شهرت دارد. به خاطر دارم در دوران یوگسلاوی سابق در یکی از دو شبکه تلویزیونی دولتی، مجموعه ای از فیلمهای ایرانی پخش شد و چقدر ما از تماشای آن فیلمها لذت می بردیم .

سال 1995 در اولین فستیوال بین المللی فیلم سارایوو، فیلم «زیر درخت زیتون» اثر کارگردان ایرانی کیارستمی به عنوان فیلم افتتاحیه پخش شد. پس از آن به نظرم مشهورترین و بهترین فیلم او «طعم گیلاس» در سارایوو پخش شد. در سال 2001 در چارچوب جشنواره زمستانی سارایوو و با همت رایزنی فرهنگی ج ا ایران در این شهر یک دوره نمایش فیلمهای ایرانی برگزار شد. برنامه ای شبیه به برنامه امروز هفته فیلم ایران بود. یادم می آید که مثل امشب سالن پر از جمعیت بود. باید به نکته مهمی در خصوص فیلم «بچه های آسمان» که استاد لونچارویچ ذکر کرده اشاره کنم. این فیلم در سال 1998 برای جایزه اسکار کاندید شد و متاسفانه به دلیل اینکه در آن سال واقعا رقابت بین فیلمها تنگاتنگ بود این فیلم علیرغم شایستگی های فوق العاده اش در نهایت نتوانست جایزه را از آن خود کند. بیشتر منتقدین آن سال گفتند که بهترین فیلم کاندید شده فیلم بچه های آسمان بود .

وی افزود: می توان گفت که بعضی کارگردانان بوسنیایی تحت تاثیر سینمای ایران قرار دارند. به عنوان مثال خانم آییدا بگیچ که فیلم مشهور او «برف» خیلی شبیه به فیلمهای ایرانی است. یا خانم تاتاراگیچ یکی از اساتید دانشگاه سارایوو که علاقه ویژه ای به سینمای ایران دارد. وی هم در ایران زندگی کرده و هم در جشنواره های فیلم آنجا شرکت نموده است. البته جالب است که بدانید علاقمندان به سینما در ایران از برخی آثار تولید شده در بوسنی نیز استقبال خوبی داشته اند. برای مثال فیلم آقای شاهین شیشیچ به عنوان «سیاره سارایوو» جایزه نخست را در جشنواره فیلم تهران برده است .

در چند روز آینده فرصت تماشای پنج فیلم ایرانی را یافته ایم. لازم است به اهمیت و بزرگی کارگردانان این فیلمها اشاره کنم. برای مثال فیلم های رضا میر کریمی چندین بار کاندید جایزه اسکار شده اند. فیلم فصل نرگس که کارگردانی آن را یکی از بهترین کارگردانان زن ایرانی خانم آذربایجانی به عهده دارد از فیلم های مهم این هفته فیلم است. در پایان به حدیثی از پیامبر خدا محمد علیه السلام اشاره می کنم که فرمود «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.» این جمله ریشه تمام هنر اسلامی است . کارگردان فیلم امشب آقای مجید مجیدی به فیلم هایی شهرت دارد که در آنها کودکان در کانون توجه هستند. وی همواره گفته که ایده های فیلمهایش را در ماجراها و خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود پیدا می کند. در مصاحبه های خود توضیح می دهد که حقیقت همیشه در دنیای کودکان وضوح و روشنی بیشتری دارد. فیلم محمد علیه السلام که به دوران کودکی و نوجوانی پیامبر اسلام پرداخته مهمترین اثر او تلقی می شود. امیدوارم بتوانید با دیدن فیلم های این هفته فیلم به قول جرج جارموش کارگردان مشهور آمریکایی با باغ سر سبز سینمای ایران آشنا شوید و لذت ببرید .

در پایان این مراسم فیلم سینمایی محمد( ص) به کارگردانی مجید مجیدی به نمایش در آمد و مورد استقبال قرار گرفت.گفتنی است فیلم های سینمایی به همین سادگی،فصل نرگس، یک حبه قند و روزهای زندگی در ادامه این رویداد سینمایی برای علاقمندان بوسنیایی اکران خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار