هنر فقط محدود به کارهای هنری نیست

نرگس عرشی، دانش آموز کلاس نهم دبیرستان نمونه دولتی سپیده کاشانی شهر کاشان است که مهرماه گذشته موفق شد در مسابقه بین المللی پست جهانی با موضوع ، اگرمشاور رئیس سازمان ملل باشید چه پیشنهادی به او میدهید.رتبه برتر کشور را به دست آورد.این دانش آموز کاشانی، حرف های بسیاری برای گفتن دارد که به عنوان حقوق کودکان و نوجوانان باید به آن توجه شود.

کد مطلب: ۶۸۵۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

یک دانش آموز هنرمند کاشانی گفت: فعالیت های فرهنگی و ورزشی از جمله مواردی است که در تعالیم دینی ما نیز مورد تاکید است که از جمله آنها روایتی است که می فرماید، حق فرزند بر پدر این است که نوشتن تیراندازی سوار کاری و شنا بیاموزد.

نرگس عرشی در گفت و گو با خبرنگار پانا کاشان اظهار کرد: به نظرمن مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری، از ضروری ترین موضوع های در تربیت دانش آموزان است که هرکدام از آنها به تنهایی یک رشته تحصیلی بازیرشاخه های زیاد دردانشگاه ها است و الفبای اولیه واساس آن درمدارس شکل می گیرد که نشانه ضرورت و اهمیت توجه به آن است .

وی افزود: فرهنگ به معنی مجموعه باورها و عقاید است که می تواند جامعه را به تعالی برساند ولی متاسفانه در مدارس ما، مسابقات و فعالیت های فرهنگی به چند فعالیت به مناسبت ایام خاص خلاصه شده است و دانش آموزان نیز به اهمیت آن آگاهی ندارند.

به گفته وی، دانش آموزان با شیوه های فعالیت فرهنگی و هنری چندان آشنایی ندارند بنابراین، مجله دیواری را با جست جو در اینترنت تهیه میکنند و در مورد هنر که شامل نقاشی، خطاطی ونمایش است شرایط به گونه ای است که خیلی از دانش آموزان وقتی دیپلم می گیرند خط خوبی ندارند یا یک نقاشی ساده نمی توانند بکشند.

وی با انتقاد از وضعیت ورزش مدارس هم تصریح کرد: ورزش دانش آموزان به جز در زنگ ورزش به آن توجه نشده است و در نتیجه بعد از پایان دوران تحصیل، یک دانش آموز نداریم که مهارتهای یک ورزش را به صورت حرفه ای بلد باشد و اگر هم باشند در تیم های خارج از مدرسه هستند .درمدارس اگر بخواهیم به مسایل فرهنگی، هنری و ورزشی نگاه کنیم از نظر من درمدارس آن توجه ای که باید بشود اصلا وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های فوق برنامه تاکید کرد: فعالیت های فرهنگی و هنری، درموفقیت دانش آموزان کاملا موثر است چون ما به سه موضوع کلیدی اشاره می کنیم که اینها پایه واساس آموزش پرورش است تافرهنگ سازی نباشد،تا هنر زندگی کردن نداشته باشیم و تا جسم و روح سالم نداشته باشیم نمی توانیم موفق باشیم.فرهنگ، باورها و اهداف مارا می سازد و حتی آموزش هم بدون هدف و فرهنگ درس خواندن، بی معنی است.

وی با اشاره به مفهوم هنر و کارکردهای فعالیت های هنری گفت: هنر فقط محدود به کارهای هنری تنها نیست هرچند که آنها هم در موقعیت خودشان ارزشمند هستند اما هنر یعنی از تمام معرفت خودمان برای ترویج انسانیت و پیشرفت جامعه استفاده کنیم. باید هدف از مسابقات هنری، تربیت قوای ذهنی باشد نه انباشتن مغز با دانسته ها و اندوخته های دیگر که با هدف مسابقات که اصل توانمندی و رقابت و افزایش علم ما است منافات خواهد داشت.

به گفته وی، مدرسه دلخواه من مدرسه ای کاملا متفاوت با مدارس امروز است. چرا که مدرسه امروز فقط هدفش رسیدن به کنکور است. مدرسه باید جایی باشد که استعدادها ونبوغ بچه ها کشف شود و تغییرات جسمانی و روحی و احساسات بچه ها را درک کند و براساس شخصیت آنها برنامه ریزی شود.که آموزش و پرورش در پرورش دانش آموزان با این تعریف، ناموفق بوده است. اساس آموزش پرورش ساختن ماشین نیست بلکه ساختن انسان است .

این دانش آموز کاشانی گفت: اگر وزیر آموزش پرورش بودم تمام ساختار و معیارها را تغییر می دادم. طبقه بندی مدارس را از این شکل خارج می کردم. مدرسه تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس غیردولتی، بزرگترین تبعیض است که بچه ها را از اول تفکیک می کند و ریشه اصلی تبعیض در جامعه است. مدارس را طوری طراحی می کردم که بچه ها ازسن پیش دبستانی استعداد یابی بشوند.

وی افزود: اجباری کردن آموزش یک زبان خارجی بخصوص انگلیسی از مقطع پیش دبستان تاآخر دبیرستان و صدور دیپلم برای زبان خارجه، فراگیری یک رشته ورزشی بصورت حرفه ای ازمقطع پیش دبستانی تا دیپلم وآموزش یک هنر با توجه به استعداد وعلاقه از جمله ضرورت های مدرسه دلخواه من است.

وی در مورد مدارس تیزهوشان معتقد است : دانش آموزان تیزهوش و نابغه در طی فرایندآموزش و تحصیل در کنار دانش آموزان ، شناسایی می شوند و انتخاب با استفاده از آزمون تستی، بزرگترین ظلم است.

وی گفت: آموزش درس علوم بصورت در آزمایشگاه، کارخانه یا محل های مربوط به موضوع درسی، آموزش درس تاریخ به صورت نمایش ، آموزش دروس جغرافی در موزه ها و سفر به طبیعت،انجام تکلیف مدرسه درحضور معلم ، اختصاص ساعاتی برای کارهای گروهی بصورت مشارکت بین معلم و شاگرد و ارتباط مشاور با خانواده ها بطور مستمر و گزارش ماهانه به خانواده، معاینه جسمانی و روانپزشکی سالیانه برای دانش آموزان از دیگر برنامه های مدرسه دلخواه من است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار