اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت درخصوص اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان ، مطالبی را بیان نمود.

کد مطلب: ۶۲۶۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، لیلا شورورزی در این خصوص افزود : فلسفه روزه داري ، تکامل جسم و جان است.پيامبر (ص) فرمودند : صومو تصحوا ؛ روزه بگيريد تا سلامت شما تضمين گردد.

چه غذاهایی جهت استفاده در وعده غذایی افطار مناسب می باشند

در هنگام افطار از مصرف زیادمایعات پرهیز کنید و تا حد امکان چای بسیار داغ و آب بسیار سرد نوشيده نشود .-از مصرف غذاهای پخته و سرخ شده ، نفاخ ، حجیم و سنگین خودداری شود . بهتر است از غذاهاي آب پز و بخار پز استفاده شود .- مصرف خرما در این ایام بسیار مفید است (هم در سحر و هم در افطار) . افطار با خرما خستگی را از بین می برد ، به فرد شادابی می دهد و موجب سهولت هضم غذا و جذب آن می شود . قند خرما و کشمش که از انواع قند های ساده اند و راحت جذب می شوند ، به سرعت از طریق مخاط معده جذب می شود و باعث تخفیف احساس گرسنگی می گردد - خوردن میوه در فاصله افطار تا سحر برای روزه دار بسیار ضروری است. میوه ها به سبب داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل لازم نمکِ خون موثرند. در ضمن ، چون خودشان آب فراوانی دارند به تدریج ضمن هضم ، آب آزاد می کنند و برای پیشگیری از تشنگی مفید هستند. - غذاهای سبک و زود هضم مانند شیر ، برنج ، فرنی ، نان و پنیر و سبزی ، نان و کره با عسل یا مربا ، سوپ جو ، آش و... برای افطاری توصیه می شوند. - در فاصله افطاری تا زمان خواب حتماً حداقل سه تا چهار لیوان آب نوشيده شود. - در عين حال سعي نكنيد در این ایام با كم خوري بيش ار حد خود را در معرض ابتلا به عوارض دستگاه گوارش و احيانا معده دردهاي شديد قرار دهيد.

از خوردن چه غذاهايي در افطار و سحربايستي پرهيز شود :

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک ، نظیر کوکو سبزی ، کوکو سیب‌زمینی ، کتلت و گوشت‌های سرخ شده ، مثل کباب ، جوجه‌کباب ، و ماهی خودداری کنید . این غذاها به همراه غذاهایی که ادویه زیادی دارند ، باعث عطش زیاد و ترش کردن معده می‌شوند . در صورت ضرورت استفاده از لیمو ترش ، ماست ، و سبزی خوردن درکناراین غذاها استفاده شود.

مصرف سس مایونز، خامه ، سوسیس و کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست ، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی‌های گوارشی ، نظیر ترش کردن معده را فراهم می‌کنند.

مصرف غذای پر نمک و پر چرب در ایام اعتکاف مناسب نمی باشند . مصرف غذاهای پر نمک ، باعث تشدید حس تشنگی در طول روز می شود و مصرف غذاهای پر روغن ، باعث حس پری می شود و زمینه ناراحتی های گوارشی را ایجاد می کند . لذا در تهیه غذا در مساجد باید میزان نمک و روغن مصرفی کنترل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار