«سن» عامل موثر در باروری/ دلایل ناباروری مردان و زنان

دبیر انجمن اورولوژی ایران گفت: گرچه مردان برای باروری و تولیدمثل محدودیت سنی ندارند اما وضعیت نطفه‌ها با بالا رفتن سن دچار تغییر و اختلال می‌شود.

کد مطلب: ۶۰۲۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمدرضا نوروزی دبیر انجمن اورولوژی ایران گفت: ناباروری در کشور ما شیوع بالایی پیدا کرده است و هم اکنون می‌توان گفت که 13 تا 18 درصد زوج‌های جوان نابارور هستند و به طور کلی 2 تا 3 میلیون نفر زوج نابارور در کشور داریم.
وی افزود: سالانه 100 تا 150 هزار نفر زوج نابارور به این آمار اضافه می‌شود که از دلایل آن می‌توان بالا رفتن سن ازدواج و همچنین بالا رفتن درخواست باروری عنوان کرد.


نوروزی گفت: گرچه مردان برای باروری و تولیدمثل محدودیت سنی ندارند اما وضعیت نطفه‌ها با بالا رفتن سن دچار تغییر و اختلال می‌شود. همچنین در زنان بعد از یائسگی امکان باروری وجود ندارد به همین دلیل سن یک عامل دخیل و مؤثر در باروری است.
دبیر انجمن اورولوژی ایران گفت: علل ناباروری در مردان و زنان متفاوت است. در زنان، اختلالات هورمونی و تخم‌گذاری را دلیل ناباروری می‌دانند، اما در مردان مجموعه‌ای از عوامل همچون اختلالات جنسی، اختلالات هورمونی، مصرف برخی از داروها (مانند داروهای هورمونی و بدنسازی)، انجام اعمال جراحی شکمی و تناسلی در کودکی، سوابق بیماری‌های سرطانی در کودکی و جوانی، شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی و بعضی سندرم‌ها که با اختلالات ریوی و بویایی همراه هستند، همچنین سوابق فامیلی را علت ناباروری عنوان می کنند.
وی ادامه داد: نقش آلاینده‌های شیمیایی و مواد غذایی را نمی‌توان نادیده گرفت و شغل‌هایی که فرد مجبور است مدت زیادی را در یک محیط گرم به صورت دائم سر کند یا کارهایی همچون فعالیت در کارخانه مواد شیمیایی از جمله عوامل دخیل در ناباروری عنوان می‌شود.
نوروزی گفت: بسیاری از عوامل ناباروری شناخته شده نیستند و ممکن است یک مرد و زن که به ظاهر سالم هستند، امکان باروری را نداشته باشند. برای درمان ناباروری می‌توان از روش‌های کمکی و جایگزین با رعایت اصول شرعی استفاده کرد.
دبیر انجمن اورولوژی ایران، در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا در بحث ناباروری، مرد بیشتر دخیل است یا زن، گفت: در بسیاری از موارد این مسئولیت به صورت مساوی تقسیم می‌شود یعنی زنان و مردان به یک اندازه در ناباروری دخیل هستند.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار