دعای ائمه اطهار(ع) هنگام رویت هلال ماه رمضان

از پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) چند دعای رویت هلال ماه رمضان نقل شده که در ادامه این گزارش آن‌ها می‌خوانید.

کد مطلب: ۵۰۳۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ در کتب مختلف ادعیه، دعاهای متفاوتی برای استهلال ماه نو و ماه رمضان ذکر شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
دعای رویت هلال ماه نو
در وقت دیدن ماه دعاى صحیفۀ کامله را بخواند که بهترین دعاهاست و هفت مرتبه سورۀ حمد را بخواند تا از درد چشم ایمن گردد و در هر ماهى این دعا سنّت است. (اقبال الاعمال ص  ۶٢٨ )
منقول است که چون ماه نو را ببینند بگویند:
أللّهمّ أهلّه علینا بالأمن و الإیمان و السّلامة و الإسلام ربّى و ربّک اللّه عزّ و جل. (رواه الصدوق فی ثواب الأعمال، ص۶۴)
بار خدایا! ماه را به ما به امنیت و ایمان و سلامت و اسلام بنمایان؛ پروردگار من و پروردگار تو، خداى غالب و بزرگ است.
دعاى پیامبر(ص) هنگام رویت هلال ماه رمضان
شیخ صدوق در کتاب «من لا یحضره الفقیه» آورده است: «و کان رسول الله صلى الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه»
رسول الله(ص) هنگامى که رویت هلال رمضان مى‌‏فرمود، رو به قبله مى‏‌نمود و دستهاى مبارکش را بلند مى‏‌کرد و مى‏گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتى و اسلام، و تندرستى شایان تشکر، و روزى فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزى کن ما را روزه و قیام براى عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را براى ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.
دعای امام صادق(ع) هنگام رویت هلال ماه رمضان
إِذَا رَأَیْتَ الْهِلَالَ فَقُلْ اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ أَنْزَلْتَ‏ فِیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏ اللَّهُمَّ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ سَلِّمْنَا مِنْهُ وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ‏
هرگاه هلال را دیدى بگو: « خداوندا، ماه رمضان فرارسید و تو روزه‌ آن را بر ما واجب نمودى و قرآن را در آن براى هدایت مردم و به عنوان نشانه‌ هایى از هدایت و جداسازى [حق از باطل] فروفرستادى. خدایا، ما را بر روزه‌ دارى در آن یارى ده و آن را از ما بپذیر و ما را در آن سالم بدار و آن را از [گناهان و غفلت‌ هاى] ما سالم بدار و آن را براى ما سالم بدار، همراه با آسانى و عافیت از جانب خود. به راستى که تو بر هر چیز توانایى، اى رحمت‌ گستر اى مهربان. »
دعای امام کاظم(ع) هنگام استهلال ماه رمضان
إِذَا رَأَیْتَ الْهِلَالَ فَقُلِ اللَّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا صِیَامَهُ وَ قِیَامَهُ فَأَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ سَلِّمْهُ لَنَا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ‏
وقتى هلال را دیدى، بگو: « خدایا، ماه رمضان فرارسید و تو روزه‌ دارى و شب‌ خیزى در آن را بر ما واجب گردانیده‌ اى، پس ما را بر روزه‌ دارى و شب‌ خیزى در آن یارى ده و آن را از ما بپذیر و ما را در آن سالم بدار و آن را نیز براى ما سالم بدار، همراه با آسانى و تندرستى. به راستى که تو بر هر چیز توانایى، اى مهربان‌ ترین مهربانان».
دعای امیرالمؤمنین(ع) هنگام رویت هلال رمضان
إِذَا رَأَیْتَ الْهِلَالَ فَلَا تَبْرَحْ وَ قُلْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ هَذَا الشَّهْرِ وَ فَتْحَهُ وَ نُورَهُ وَ نَصْرَهُ وَ بَرَکَتَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ رِزْقَهُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا فِیهِ وَ خَیْرَ مَا بَعْدَهُ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ مَا فِیهِ وَ شَرِّ مَا بَعْدَهُ اللَّهُمَّ أَدْخِلْهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْبَرَکَةِ وَ التَّقْوَى وَ التَّوْفِیقِ لِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى‏
هنگامى که هلال را دیدى، پیش از آنکه از جاى خود تکان بخورى، بگو: «خداوندا، از تو خیر و گشایش و نور و یارى و برکت و پاکیزگى و روزى این ماه را خواهانم. خدایا، از تو خیر این ماه و ما بعد آن را درخواست مى‌ کنم و از شرّ آن و ما بعد آن به تو پناه مى‌ برم. خداوندا، این ماه را همراه با ایمنى و ایمان و سلامتى و تسلیم و برکت و تقوا و توفیق انجام آنچه دوست دارى و مى‌ پسندى، بر ما وارد کن».
منبع:افکارنیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار