وزیر نیرو:

برق ۹۰ درصد صنایع بدون محدودیت تأمین می‌شود

تهران (پانا) -  وزیر نیرو گفت بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت، در تابستان امسال برق موردنیاز ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی که معادل ۹۰ درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهند، بدون محدودیت تأمین می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۷۷۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
برق ۹۰ درصد صنایع بدون محدودیت تأمین می‌شود

به گزارش وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در ارتباط ویدئوکنفرانسی با شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ضمن تشریح عملکرد شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای برای مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف، بر تقویت اقدام‌ها توسط این شرکت‌ها تأکید کرد.
وی درباره ناترازی در تولید و مصرف برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم افزود: این ناترازی حدود ۱۵ هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۱ با درنظرگرفتن رشد تولید به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد.
وزیر نیرو ادامه داد: به‌واسطه پیشبرد مجموعه اقدام‌ها، برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، تابستان سال گذشته را با حداقل مشکل پشت سر گذاشتیم.
محرابیان درباره مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: ۱۴۰ اقدام با بهره‌گیری از تجربیات سال گذشته، در این زمینه پیش‌بینی شد؛ شرایط موجود حاکی از رشد مصرف قابل‌توجه نسبت به سال گذشته را دارد که برخی مربوط به گرمای زودرس هوا به‌ویژه در استان‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان و نیز استان‌های جنوبی و مرکزی کشور می‌شود.

تابستان امسال ۲ درجه گرم‌تر می‌شود
به گفته وی، بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، تابستان امسال نسبت به شرایط نرمال ۱.۵ تا ۲ درجه گرمای هوا افزایش می‌یابد که با این شرایط مصارف انرژی نیز افزایش خواهد یافت.
وزیر نیرو به مدیریت مصرف برق در بخش اداری کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پیش‌بینی شده است که در ساعات اوج مصرف ۱۰۰۰ مگاوات در بخش اداری صرفه‌جویی صورت گیرد؛ در این باره اقدام اول مربوط به تغییر ساعت کار اداری از ساعت ۶ تا ۱۳ می‌شد که به‌خوبی اجرایی شد.

محرابیان گفت: براین‌اساس ادارات مکلف هستند در ساعت اداری ۳۰ درصد و بعد از ساعت اداری ۶۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش مصرف برق داشته باشند.

پیش‌بینی برای کاهش ۲۶۰۰ مگاواتی برق بخش کشاورزی در ساعات اوج مصرف
وی درباره کاهش مصرف برق در بخش کشاورزی افزود: پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی در ساعت اوج ۲۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق کاهش یابد. البته در ساعت غیر اوج برق موردنیاز این بخش به طور کامل احصا می‌شود.
محرابیان درباره مدیریت مصرف برق در بخش خانگی ادامه داد: دو سیاست تشویقی و تنبیهی در بخش خانگی در دستور کار قرار گرفت که ۷۰ درصد مربوط به ابزار تشویقی می‌شود و پیش‌بینی شده است با مدل‌سازی اقتصادی ما می‌توانیم تا ۱۰ درصد در مناطق گرمسیر و ۷ درصد مناطق غیر گرمسیر شاهد کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی باشیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باوجود رشد میزان تقاضای انرژی طی ۱۵ روز گذشته در کشور، با صرفه‌جویی ۴ تا ۵ درصدی مصرف برق در بخش خانگی در شرایط همسان گذشته روبرو شده‌ایم.
محرابیان گفت: چنانچه مصرف برق توسط مشترکان خانگی بیش از الگوی تعیین شده باشد، تعرفه برق این دسته از مشترکان به‌صورت پلکانی و بدون یارانه محاسبه می‌شود.

خاموشی در بخش خانگی، خط‌قرمز وزارت نیرو است
وی با تأکید بر اینکه خاموشی در بخش خانگی، خط‌قرمز وزارت نیرو است، ادامه داد: عموماً خاموشی آن چیزی است که بر اساس برنامه برای کاهش مصرف اعمال می‌شود؛ درحالی‌که در مواقعی خاموشی به دلیل مشکلات فنی شبکه و حوادث از جمله برخورد اجسام، خطای انسانی، عوامل طبیعی و محیطی رخ می‌دهد.
وزیر نیرو افزود: شبکه‌ای در جهان نیست که با نقص فنی مواجه نشود؛ اما میزان آن مهم است. باید در کنار فعال‌کردن سامانه اطلاع‌رسانی به‌منظور اعلام علل حوادث، این موارد با برنامه‌ریزی به حداقل برسند.
وی در باره موضوع مدیریت مصرف برق در بخش صنایع کشور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت، مشترکان برق صنایع در سه گروه تقسیم و مدیریت می‌شوند.

برق موردنیاز ۵۸۰ هزار واحد صنعتی بدون محدودیت تأمین می‌شود
محرابیان گفت: گروه اول را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند که بالغ بر ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی را شامل می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر برای بیش از ۹۰ درصد صنایع محدودیتی در تأمین برق اعمال نمی‌شود.
وی ادامه داد: گروه دوم برق موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در شش و نیم روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحدها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به‌صورت شبانه‌روزی فراهم است.
محرابیان خاطرنشان کرد: گروه سوم، برق موردنیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تأمین می‌شود.

وی افزود: مشارکت این واحدها از طریق جابه‌جایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی موردنیاز این واحدها به طور حداکثری تأمین می‌شود.
محرابیان رعایت دقیق این برنامه را جزو الزم‌های وزارت نیرو برشمرد و گفت: به‌منظور مدیریت دقیق انرژی لازم است که تولید و مصرف برق هم‌راستا با برنامه باشد.
وی بر افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس تأکید و بیان کرد: تا به امروز ظرفیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس برابر با ۹۸۵ مگاوات اعلام شده است، این در حالی است که این ظرفیت باید به ۱۳۰۰ مگاوات برسد.
وزیر نیرو با انتقاد از حبس تولید در برخی از نیروگاه‌های کشور، خاطرنشان کرد: در برخی از نیروگاه‌ها با پدیده حبس تولید مواجه هستیم و امید است که این بخش‌ها نیز هرچه سریع‌تر در مدار تولید قرار گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار