معاون وزیر اقتصاد:

کاهش تورم از ابتدای دولت تاکنون را نباید نادیده گرفت

تهران (پانا) - معاون وزیر اقتصاد گفت در آغاز به کار دولت ۶۰ درصد تورم داشتیم که در مرداد و شهریور به ۳۹ درصد کاهش یافت؛ این نرخ تورم بسیار بالاست اما کاهش آن از ابتدای دولت تا کنون نباید نادیده گرفته شود.

کد مطلب: ۱۳۵۹۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تورم از ابتدای دولت تاکنون را نباید نادیده گرفت

سید محمد سبحانیان معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی، پیرامون آمارهای اقتصادی از زمان آغاز به کار دولت اظهار داشت: مراجع رسمی انتشار آمار در کشور طبق قانون مرکز آمار و بانک مرکزی است و جز این دو نهاد، هیچ نهادهای ابزار لازم برای اندازه‌گیری این آمارها را در اختیار ندارند؛ زیرا نهادهای یاد شده مبتنی بر روش‌های علمی از سراسر کشور به‌صورت میدانی نمونه‌برداری کرده و آمارها را به‌صورت دقیق استخراج می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد آماری که در اختیار مردم قرار می‌گیرد برای ایشان دارای ابهاماتی است؛ اما علت آن غلط‌بودن آمار نیست؛ بلکه مفاهیم آماری بین آن چیزی که بیان می‌شود و آن چیزی که ادراک می‌شود متفاوت است. به طور مثال طبق آمار می‌گوئیم تورم ۴۰ درصد است بعد مردم می‌گویند پس چگونه است تورم ۴۰ است؛ اما گوشت دوبرابر شده؟

معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد تصریح کرد: تورم رشد قیمت سبدی از کالاها است که این سبد به طور مثال شامل ۴۰۰ قلم می‌شود که امکان دارد هرکدام به میزان متفاوتی قیمت آن چندبرابر کم یا زیاد شده باشد. این کالاها به‌صورت آمار وزنی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در نهایت از مجموع ۴۰۰ قلم کالا، نسبت تورم هرسال نسبت به سال قبل استخراج می‌شود.

سبحانیان ادامه داد: از طرفی وقتی می‌گوئیم تورم کاهش پیدا کرده عده تصور می‌کنند که چرا قیمت کالاها کاهش نیافته. در واقع وقتی می‌گوئیم تورم کاهش پیدا کرده؛ یعنی قیمت‌ها در حال افزایش است؛ اما سرعت رشد آن کمتر شده است.

وی تأکید کرد: علی‌رغم تلاش‌های دولت برای مهار تورم طی شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱، در چندماهه گذشته به دلیل اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در کشور رخ داد نرخ تورم افزایش یافت؛ اما دولت فعلی از زمان شروع به کار خود توانست، ریشه‌های اصلی و موتورهایی که در کشور تولید تورم می‌کردند را کنترل کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: امیدوار هستیم با ایجاد ثبات در بازار ارز، کنترل نرخ ارز و مهار تورم نیز اتفاق بیفتد. علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت‌گرفته است؛ اما تورم در کشور بسیار بالاست و ریشه آن مربوط به چند سال اخیر نیست؛ بلکه ریشه آن حداقل مربوط به ۵ دهه گذشته است که نتیجه آن ناترازی بودجه، بانک‌ها، صندوق‌های تأمین اجتماعی و انرژی در کشور را به همراه داشته است

وی تصریح کرد: مجموع این ناترازی‌ها خود را تورم نشان می‌دهد و این مسئله یک یا دوساله حل نمی‌شود بلکه نیاز به برنامه‌ریزی و کار بلندمدت دارد. به طور مثال انتظار می‌رفت با اصلاحات ساختاری بودجه ناترازی و کسری بودجه حل‌وفصل شود، همچنین این موضوع چندین سال است که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است که هنوز محقق نشده است.

سبحانیان ادامه داد: ناترازی‌ها زمانی به تورم تبدیل می‌شود که به نقدینگی دامن بزند. از ابتدای دولت تقریباً ۴۳ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم در واقع این ناترازی‌ها به شبکه بانکی منتقل می‌شود. وقتی در حوزه انرژی ناترازی داریم و بنگاه اقتصادی در حوزه انرژی ورشکسته است برای‌آنکه به فعالیت خود ادامه دهد از بانک تسهیلات دریافت می‌کند.

وی افزود: وقتی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی ناتراز هستند از طریق استقراض از بانک مرکزی به بازنشستگان حقوق می‌دهند و این عمل هیچ‌گونه بازگشتی به شبکه بانکی ندارد. همین موارد باعث تولید نقدینگی می‌شود.

معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر سرعت رشد نقدینگی ۴۳ درصدی را به زیر ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم. همچنین برای پرداختن به مسئله ناترازی‌ها، با ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور کمیته ملی رفع ناترازی‌ها در کشور ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار