معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

ماموریت جدید سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیل گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و اعزام دانش‌آموزان به سفرهای تربیتی

تهران (پانا) – معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت سازمان دانش‌آموزی مطابق با علاقمندی و نیازهای آینده دانش‌آموزان به مهارت‌های زندگی، دو سرفصل اصلی با عنوان گروه‌های جهادی و سفرهای تربیتی خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۴۴۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت جدید سازمان دانش‌آموزی؛ تشکیل گروه‌های جهادی دانش‌آموزی و اعزام دانش‌آموزان به سفرهای تربیتی

اصغر باقرزاده در ویژه برنامه گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر در شبکه افق به نام «چه سفرها کرده‌ایم» اظهار داشت: فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ فعالیت‌های رسمی و داخل مدرسه و فعالیت‌های غیر رسمی و فوق برنامه درخارج از مدرسه.

وی ادامه داد: در دوران پیش از انقلاب نیز برنامه‌های فرهنگی وجود داشت اما هرچه به پیروری انقلاب اسلامی نزدیک شدیم، جهت‌گیری این برنامه‌ها چه در برنامه‌های درسی و چه در فوق برنامه ها، جهت ایمانی و اخلاقی پیدا کرد. برنامه‌های گذشته جهت ایمانی نداشت و به همین خاطر یاران انقلاب و امام در فضاهای مختلف از جمله مساجد، برخی از تکایا و حسنیه‌ها، محله‌ها و برخی از مدارس شبکه هایی از مربیان و جوانان شکل دادند. در مدرسه این فضا بیشتر تحت کنترل رژیم قبل بود و نمی‌توانستند آن را علنی کنند اما به مرور این شبکه ها منسجم تر شد و بسیاری از افرادی که در جریانات انقلاب شرکت کردند همان‌هایی بودند که در فوق‌ برنامه های خارج از مدرسه پیوند برقرار کرده بودند و آنها با این پیوند ها پیش رفتند و به لطف پروردگار توانستند انقلاب اسلامی را به نتیجه برسانند.

وی با بیان اینکه آنچه انسان را تربیت می‌کند ایمان است، گفت: نه شهوت، نه طاغوت و نه بی‌ایمانی، نمی‌تواند انسان را تربیت کند. مقام معظم رهبری در دیداری که به مناسبت ۱۳ آبان با حضور دانش‌آموزان برگزار شد، فرمودند: "اگر چنانچه انقلاب اسلامی نبود، جوان‌های ما ــ حالا نوجوان‌ها و بَر و بچّه‌ها نه؛ حتّی جوانها؛ جوان‌های مثلاً بیست‌ساله تا بیست‌وچندساله ــ این قدر سرگرم بیهوده‌کاری‌ها و شهوت‌رانی‌ها بودند که اصلاً یادشان نمی‌آمد به مسائل اساسی کشور فکر کنند؛ انقلاب اسلامی بود که جوان را بیدار کرد؛ هم در دوران نهضت ــ در آن سال آخر نهضت که جوان‌ها به فرمان امام آمدند در میدان ــ و هم بعد از نهضت تا امروز، روزبه‌روز جوان‌های ما رشد کرده‌اند، قدرت تحلیل دارند، قدرت فهم حوادث را دارند."

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش افزود: بچه‌ها در آن زمان به تعبیری سربه‌هوا بودند، باری به جهت بودند و جوانی خود را به راحتی از دست می‌دادند. اینها با این حالت انقلاب نکردند. البته بعدا بسیاری از آن‌ها تحت تاثیر افراد با ایمان که در شبکه‌های معرفتی بودند تغییر کرده و یاور انقلاب شدند. به‌طور عمومی حکومت پهلوی برای هدایت و بهره‌وری از نیروی جوانی برای حتی آبادانی کشور هم برنامه‌ای نداشت و بهترین تفریحات و برنامه ها، متاسفانه خوشگذرانی ها و بعضا بی اخلاقی ها بود.

باقرزاده با بیان اینکه افرادی همچون شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری ، حضرت آقا و شهید قدوسی سرشاخه‌های شبکه‌های معرفتی پیش از انقلاب بودند، بیان کرد: این بزرگواران توانستند به لطف پروردگار بعد پیروزی انقلاب یک نهالی را به اسم امور تربیتی در مدرسه بوجود آورند که بسیاری از دهه شصتی ها محصول مربیان با انگیزه و با شور و ذوق دهه ۶۰ هستند. آنها برنامه‌های مختلف عقیدتی، فرهنگی و تربیتی داشتند و عمده این برنامه‌ها نیز با همکاری خود دانش‌آموزان انجام می‌شد.

وی با یادآورشدن این موضوع که محیط اگر تربیتی شود از همه لحظات و فعالیت ها ثمره تربیت و فرهنگ بدست می آید، خاطرنشان کرد: جلسات قرآنی، کوهپیمایی، ورزش، تلاوت قرآن و ارتباط موثر و چهره به چهره از جمله برنامه‌های امور تربیتی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بود. در این برنامه‌ها، هر مربی به صورت عمیق و صمیمی با تعدادی از دانش‌اموزان رفیق بود و هدایت تربیتی آنها را به عهده داشت. همچینین همه معلم ها و همکاران مدرسه نیز حس و نقش تربیتی داشتند و اولیا نیز این نقش را برای خود قائل بودند و فقط تربیت دانش‌‌آموز بر عهده مدرسه نبود‌. در محیط تربیتی اتفاقاتی که رخ می‌دهد فضا را برای جوشش درونی فرد و شناخت بهتر استعدادها و پیشرفت درونی افراد فرد فراهم می‌کند و انسان در مسیر تعالی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کرونا به اجبار ما را در برنامه های آموزشی و پرورشی عقب انداخت اظهار داشت: آموزش و پرورش می‌توانست فشار بیشتری بیاورد و اولیا را متقاعد کند که ماندن در منزل اگرچه شاید ضرر کرونا را کاهش دهد اما آسیب های تربیت ناشی از عوامل دیگر را افزایش می‌دهد. این مساله آنقدر اهمیت دارد که در کشورهای دیگر شاهد بودیم که تعطیلی مطلق و کامل وجود نداشت.

باقرزاده ادامه داد: از آغاز سال تحصیلی به بهانه کنترل آلودگی هوا دانش‌آموزان فقط ۳۰ روز کامل به مدرسه رفتند، وقتی مسائل علمی را بررسی کردیم معلوم شد در کشورهای دیگر شاخص آلودگی زیر ۲۰۰ منجر به تعطیلی مدارس نمی‌شود بلکه با روش‌های ترکیبی دانش‌آموز می‌تواند در فضاهای حضوری نگه داشته شود.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر و در دوره تحولی جدید، آموزش و پرورش توان و اراده خود را بر مردمی‌‌سازی همه امور قرار است، گفت: درخصوص بحث تربیت نیز نگاهی ویژه بر مردمی‌سازی داریم، به هرحال تربیت نمی‌تواند فقط برعهده یک نفر و یک گروه باشد، تمامی ارکان باید در امور تربیتی مداخله کنند و نقش خود را ایفا نمایند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت بر مردمی‌سازی تاکید شده و از خانواده، مدرسه، رسانه و حاکمیت به عنوان چهار رکن اصلی تربیت نام برده شده است. خوشبختانه درحال حاضر به کمک گروه‌های جهادی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان دانش‌آموزی و هلال احمر و انجمن اولیا و سایر بخش های داخلی آموزش و پرورش تلاش بر این است که تربیت به کمک همه ارکان صورت گیرد و هرکسی نقش خود را به درستی ایفا کند.

باقرزاده در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اختتامیه جشن فرشتگان که در محضر مقام معظم رهبری انجام شد، تصریح کرد: حدود ۳ ماه پیش همزمان با ولادت حضرت رسول(ص) بسته برنامه‌ نماز با نام " نور چشم" آغاز شد. در این برنامه که همه ارکان پای کار امدند، عده‌ای سرود درست کردند، عده‌ای مسجد را آماده کردند، عده‌ای نماز جماعت را در مدارس اقامه کردند، مدیران استانی بنا به توصیه وزیر محترم کشور هفته‌ای یکبار در نماز جماعت یک مدرسه شرکت کردنند و برخی از اولیا اعلام برای اقامه نماز و نظارت برآن و رفع اشکالات احتمالی اعلام آمادگی کردند. این جریان نور چشم با آموزش احکام نماز، اعمال نماز، تقلید و تبعیت از یک مرجع تقلید ادامه پیدا کرد و نهایتا به میلاد حضرت زهرا(س) که رسیدیم، جشن‌های تکلیف فرشتگان آغاز شد.

وی ادامه داد: در سراسر کشور ۷۰۰ هزار دختر کلاس سومی داریم که جشن تکلیف خانوادگی برایشان برگزار شد و در شبکه شاد، نهال، امید، افق و.. نیز تصاویر آن منتشر شد، همچنین مدارس جشن گرفتند، به صورت منطقه‌ای و در نهایت استانی نیز مراسم‌هایی برگزار شد و حسن ختام آن در روز ولادت با سعادت حضرت امیر(ع) بود که شب به یاد ماندنی را برای دانش‌آموزان رقم زد که نماز و مغرب و عشا را به امامت مقام معظم رهبری خواندند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید برخی معتقدند سازمان پیش‌آهنگی آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان می‌داد اما پس از انقلاب این آموزش‌ها تعطیل شده، عنوان کرد: بعد از انقلاب به دستور امام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تشکیل شد که عهده‌دار بحث‌های معرفتی و تشکیلاتی دانش‌آموزان شد. البته این تشکل برنامه‌های اردویی و مهارتی را نیز برگزار می‌کند. پس از آن نیز سازمان بسیج دانش‌آموزی تشکیل شد که دارای فعالیت میدانی بسیاری است، برای مثال کتاب آموزش دفاعی که صرفا مربوط به نظامی نیست، و مهارت هایی که یک فرد می‌تواند در موقعیت‌های میدانی تجربه کند را آموزش می‌دهد تدوین شد و در برنامه درسی بچه ها قرار گرفت. دانش آموزان پس از مطالعه این کتاب همراه با بازدید از یادمان های دفاع مقدس در برخی آموزش‌های حرفه ای نیز شرکت می‌کنند.

باقرزاده افزود: سومین تشکل سازمان دانش‌آموزی است که به تازگی این سازمان به جهت علاقمندی دانش‌آموزان و نیازهای آینده بچه‌ها، به سازمان دانش‌آموزی گروه‌های جهادی و سفرهای تربیتی تبدیل شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌اموزان همپای دانشجویان برای کارهای میدانی عازم و وارد عمل می‌شوند، یادآور شد: برای مثال همین الان اگر ارتباطی با مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و همچنین روسای سازمان‌های دانش‌آموزی آذربایجان غربی و شرقی برقرار شود، از حضور گروه‌های جهادی دانش‌آموزی در آن مناطق اطلاع خواهید یافت، دانش‌آموزانی که در قالب گروه‌های جهادی اقدام به کمک به زلزله‌زدگان در قالب پخت و بسته‌بندی غذای گرم برای مردم آن مناطق کرده‌اند و حضور موثر و فعال دارند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های اثرگذار سازمان دانش‌ آموزی گفت: همچنین از ابتدای شکل گیری سازمان؛ خبرگزاری پانا تاسیس شده که یک خبرگزاری حرفه‌ای است و به عنوان تنها خبرگزاری رسمی دانش‌آموزی، ۶۰ هزار دانش‌اموز خبرنگار را در اختیار دارد که هم اکنون با این خبرگزاری در حال همکاری هستند و اخبار بسیاری در حوزه دانش‌آموزی توسط این عزیزان تولید و منتشر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمعیت جوانان هلال احمر، تشکل با سابقه دیگری است که تمام برنامه‌های کمک های اولیه و مقابله با حوادث طبیعی و غیر منتظره را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و درحال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی و دبستان دوره دوم عضو این تشکل هستند. در نتیجه نه‌تنها برنامه‌های مهارتی قبل از انقلاب تعطیل نشده بلکه برنامه‌های بسیار گسترده‌تری طراحی و اجرا می شود و درحال حاضر چیزی حدودی ۶ میلیون دانش‌آموز حداقل در یک تشکل دانش آموزی عضو هستند.Bottom of Form

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار