امانی انتقاد کرد؛ بودجه آلودگی هوای تهران فقط ۸۰ میلیارد تومان

تهران (پانا)- عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرددر بودجه ۱۴۰۲ فقط ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آلودگی تهران پیش بینی شده که به گفته یکی از اعضای شورای شهر با این مبلغ فقط می توان ۵۰ متر، مترو ساخت و یا ۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
امانی انتقاد کرد؛ بودجه آلودگی هوای تهران فقط ۸۰ میلیارد تومان

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با رادیو درباره متهمان اصلی آلودگی هوای تهران اظهارکرد: عوامل متعددی در آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران نقش دارند که متهم اصلی وسایل نقلیه متحرک اعم از خودروها و موتورسیکلت ها هستند.

وی افزود: بخش عمده ای از این وسایل نقلیه فرسوده هستند که چند برابر یک خودروی نو و استاندارد، هوا را آلوده می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما برای موضوع آلودگی هوا برنامه و قانون داریم اما اگر قانون «هوای پاک» که در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد به مرحله اجرا می رسید و متولیان به وظایف خود عمل می کردند الان درصد آلودگی هوای تهران هم کمتر بود.

امانی با تصریح بر این مطلب که آلودگی هوای تهران راهکار دارد و از جمله راهکارها هم عزم ملی است اظهار کرد: مشکل آلودگی شهرهای بسیار بزرگ دنیا با جمعیت و آلایندگی بیشتر از تهران فقط با چند برنامه و جدیت حل شده اما ما همچنان در گام اول باقی ماندیم و هر روز که می گذرد گستره این آلودگی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در این حوزه ۱۳ مسئولیت دارد و باید به مسئولیت های خود عمل کند گفت: مدیریت شهری نیز مانند اکثر سازمان ها به وظایف خود عمل نکرده اما در قانون هوای پاک، ۲۴ سازمان و دستگاه در این مورد مسئولیت دارند که عمدتاً هم زیرمجموعه خود دولت هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تخصیص بودجه ناچیز به این حوزه عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ فقط ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آلودگی تهران پیش بینی شده که به گفته ی یکی از اعضای شورای شهر با این مبلغ فقط می توان ۵۰ متر، مترو ساخت و یا ۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرد و این درحالیست که ما حدأقل ۳ هزار دستگاه اتوبوس و واگن در تهران کم داریم.

امانی یادآور شد: طبق دستور قضایی و قانون هوای پاک، مسئولان و دستگاه هایی که کم کاری و ترک فعل داشتند بازخواست و به مردم معرفی می شوند و با آنها برخورد خواهد شد اما بخش دیگر کار هم این است که آلاینده ها را کاهش دهیم.

وی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده را در سال ۱۴۰۲ بسیار ضروری خواند و گفت: در حال حاضر ۸ برابر ظرفیت معابر تهران، خودرو وجود دارد و بخش عمده ای از ترافیک تهران هم ناشی از این است که معابر ظرفیت پاسخگویی ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سالانه ۵ هزار نفر تهرانی به خاطر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند افزود: اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد این میزان فوتی ها در آینده به ۲۰ تا ۲۶ هزار نفر خواهد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار