مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان:

فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش نیاز به همراهی همه دستگاه ها دارد

رشت (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان عنوان کرد فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش نیاز به همراهی همه دستگاه ها دارد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش نیاز به همراهی همه دستگاه ها دارد

همایش تجلیل از برگزیدگان سومین جشنواره دانش‌آموزی علمی- پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان، معاون آموزش متوسطه، معلمان و دانش آموزان برگزیده پژوهشگر در سالن همایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به سومین همایش مربوط به پژوهش‌سراهای دانش آموزی عنوان کرد: در فراخوانی که داده شد، بیش از ۳ هزار اثر از سراسر استان مورد ارزیابی قرار گرفت که ۱۶۹ اثر به مرحله کشوری راه پیدا کرد و از این تعداد در ۱۶رشته، ۱۳ رتبه برتر کشوری از آن استان گیلان بود.

محمد فائزی در ادامه با بیان اینکه این نوع از فعالیت در حوزه آموزش و پرورش بسیار مهم است، اظهار کرد: توجه وزارتخانه نیز به توسعه فعالیت‌های پژوهشی در روستاها و شهرها این است که پژوهشسراها کانون مراجعات و رفت و آمدهای دانش آموزان باشد، دانش آموزان خلاق و دارای ایده ای که پژوهشسراها را خانه خود بدانند و به آن مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یکی از معیارهای پژوهشسراها، میزان تردد و ایاب و ذهاب و تراکم دانش آموزان در اوقاتی است که آنها در آنجا رفت و آمد دارند، بنابراین پژوهش‌سراها باید تقویت شوند، اگر دانش آموزان روحیه پژوهشی را از مدرسه با خود ببرند، یک ثروت و سرمایه برای کشور ایجاد می‌شود که در دانشگاه خود را نشان داده و بعد از تحصیلات در سطوح مختلف به کار گرفته می شود.

فائزی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش بسیار پراهمیت است، خاطرنشان کرد: پژوهشگر با یک سوال به دنبال راهگشایی و یافتن یک راه حل جدید و حل یک مشکل برمی آید. بنابراین فعال کردن، جذاب کردن و تجهیز کردن پژوهشسراها مورد اهمیت است. این روحیه پژوهشی نباید در مدارس سرکوب شود و فرهنگ‌سازی پژوهشی باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین معلم باید این فضا را برای دانش آموزان در کلاس درس فراهم کند تا دانش آموزان با رعایت ادب و احترام بتوانند روحیه پرسشگری و پژوهشی خود را تقویت کنند.

در ادامه مرتضی رضایی صوفی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان با بیان اینکه حضور در جمع دانش آموزان پژوهشگر بسیار حائز اهمیت است و سرعت رشد تحقیقات ایران در بخش های پژوهشی بسیار بوده، افزود: فرزندان این سرزمین کارهای بسیار بزرگی انجام می دهند و باید با توجه به استعدادهای بسیار خوبی که وجود دارد، شرایط لازم را برای این کار فراهم کنیم.

رضایی صوفی به مهیا کردن زمینه فعالیت های پژوهشی اشاره کرد و افزود: در بخش های علمی با توجه به اینکه مورد تحریم قرار گرفتیم، اما همین استعدادها توانستند دیوارهای تحریم را تخریب کرده و در المپیادهای جهانی بدرخشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان در ادامه تصریح کرد: یکی از موارد مهم این است که تقاضا محور باشیم. با حمایت از این دستاوردها، تلاش دانش آموز و دانشجو متمرکز می شود به حل مشکلات استان و کشور که باید زمینه رشد دانش آموزان را در زمینه های علمی و پژوهشی و... فراهم کنیم.

در پایان از رتبه های برتر استانی و کشوری تجلیل بعمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار