رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد؛

لزوم بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای در زندگی مردم

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توسعه کاربرد پرتوها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت یکی از اهداف مهمی که در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد، استفاده از این فناوری در زندگی مردم و اقتصاد کشور است به نحوی که همه مردم به صورت نزدیک از این خدمات و امکانات بهره‌مند شوند.

کد مطلب: ۱۲۹۰۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای در زندگی مردم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری همایش توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: در بخش‌های گوناگون نظیر حوزه کشاورزی و صنایع غذایی اقداماتی برای استفاده از دانش هسته‌ای انجام شده است و خوشبختانه اکنون نیز شرایطی فراهم شده تا صنعت هسته‌ای در کل فرآیندهای مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بتواند نقش آفرینی کرده و مثمر ثمر باشد زیرا متاسفانه تاکنون استفاده از ظرفیت هسته‌ای در این صنایع مغفول و ناشناخته مانده است.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف، به معرفی سرفصل‌ها و بیان ظرفیت‌های سازمان انرژی اتمی می‌پردازیم و همچنین به تبادل نظر درباره پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این صنایع و نیازهای لجستیکی صنعت نفت خواهیم پرداخت.

استفاده از دانش هسته‌ای در فناوری و فرآیندهای نفتی

وی تاکید کرد: راه‌حل‌های ناشی از به‌کارگیری فناوری ‌هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک راه میان‌بر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در نظر گرفته شود و این صنایع می‌توانند از این دانش در فناوری و انجام فرآیندها استفاده کنند.

اسلامی تصریح کرد: فرصت بسیار مغتنمی برای این صنایع، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آنها فراهم شده و با توجه به نقش شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به نتایج بسیار مطلوبی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: ساختار نوینی پایه‌گذاری کرده‌ایم به‌طوری‌که موارد مهم و متعددی در سند جامع 20 ساله دیده شده است و باید توجه داشت به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو و با توجه به سند تحول دولت سیزدهم توانسته‌ایم برای نخستین بار سند «جامع توسعه هسته‌ای کشور» را تدوین کنیم که حرکت اجرایی قدرتمند و هدفمندی محسوب می‌شود و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی در همه محورها فعال خواهد شد.

وی تاکید کرد: این سند و به‌کارگیری دانش‌ هسته‌ای در عرصه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند پاسخ روشنی برای دشمنان انقلاب اسلامی باشد زیرا آنها همواره با اتهامات واهی، فضای امنیتی برای صنعت هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و با فریب افکار عمومی در دنیا و با ایجاد مزاحمت‌های متنوع و از جمله تحریم‌های ظالمانه، این‌گونه وانمود کرده‌اند که صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، صنعتی است که صرفا اهداف نظامی را دنبال می کند.

اسلامی گفت: استفاده از دانش هسته‌ای در صنایع گوناگون جزو لاینفک تعهدات سازمان انرژی اتمی است و حرکت‌های گسترده‌تر و حضور موثرتر در همه حوزه‌ها در اصل خنثی کننده این‌گونه مزاحمت‌ها و جو رسانه‌ای و روانی منفی ایجاد شده در دنیاست و از سوی دیگر چنین اقداماتی موجب امیدواری برای مردم می‌شود زیرا به دنبال آن هستیم تا نتایج و اثرات دانش هسته‌ای در صنایع و عرصه‌های مختلف را تقدیم مردم کرده و شرایطی فراهم سازیم تا هموطنان بتوانند از خدمات و امکانات دانش هسته‌ای در کشور بهره‌مند شوند.

نصب سانتریفیوژهای جدید در فردو بر اساس برنامه اقدام راهبردی

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.

گفتنی است نخستین سمینار تخصصی «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها و با محوریت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج انواع کاربردهای پرتو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال برگزاری است.
در این سمینار توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با رویکرد توسعه کاربرد پرتوها و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت کاهش وابستگی به واردات برخی دستگاه‌ها و محصولات و نیز ایجاد ارزش‌افزوده با ایجاد ارتباط و احیای همکاری میان نهادهای حاکمیتی و نظارتی و قانون‌گذار، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار