هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت اقیانوس‌ها

تهران (پانا) - آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد که دنیا با وضعیت اضطراری اقیانوس‌ها مواجه شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۹۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت اقیانوس‌ها

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در کنفرانس بازگرداندن سلامت به اقیانوس های جهان در لیسبون گفت که دریاهای جهان در بحران قرار دارند.

گوترش در مراسم گشایش این اجلاس به هزاران سیاستگذار، متخصص و مدافع افزود: امروز ما با یک وضعیت اضطراری در اقیانوس ها مواجه هستیم. بشریت به اقیانوس های سالم وابسته است. آنها ۵۰ درصد از اکسیژنی که تنفس می کنیم را تولید می کنند و هر روز پروتئین و مواد مغذی ضروری را در اختیار میلیاردها نفر قرار می دهند.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: اقیانوس ها با پوشش ۷۰ درصد از سطح زمین، تأثیر تغییرات اقلیمی برای زندگی در خشکی را نیز کاهش داده اند.

گوترش گفت: بحران آب و هوا همچنین اقیانوس را اسیدی‌تر می‌کند و این امر باعث مختل شدن زنجیره غذایی دریایی می‌شود. صخره های مرجانی روز به روز در حال مرگ هستند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۸۰ درصد از فاضلاب بدون تصفیه به دریا ریخته می شود و هر سال حدود ۸ میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می شود.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: اگر اقدام نشود، تعداد این پلاستیک ها تا سال ۲۰۵۰ از تمام ماهی های اقیانوس ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: زباله های پلاستیکی اکنون در دورافتاده ترین مناطق و عمیق ترین بخش های اقیانوس یافت می شوند. این زباله ها جانوران دریایی را از بین می برد و به جوامعی که به ماهیگیری و گردشگری وابسته هستند، آسیب زیادی وارد می کند

گوترش همچنین گفت: شیوه های ماهیگیری ناپایدار نیز بیداد می‌کند. صید بی‌رویه ذخایر ماهی را فلج می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار