پس از نشست ۴ ساعته وزیر خارجه ایران با نماینده اتحادیه اروپا مطرح شد؛

توافق تهران و واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات

امیرعبداللهیان: آماده ازسرگیری مذاکرات وین در روزهای آینده هستیم/ بورل: مذاکرات از سر گرفته خواهد شد، فورا و باسرعت، این تصمیمی است که در تهران و واشنگتن گرفته شده است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مهم برای ایران نفع کامل اقتصادی از توافق برجام است از اعلام آمادگی کشورمان برای ازسرگیری مذاکرات وین در روزهای آینده خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
توافق تهران و واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه در نشست خبری مشترک ضمن خوش‌آمدگویی به جوزف بورل، اظهار کرد: ما امروز گفت‌وگوهای طولانی و مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتباط متواضع است؛ ارتباط با اتحادیه اروپا برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای ما مهم هستند.

وزیر امور خارجه افزود: صدر روابط و به ویژه مناسبات تجاری دو کشور در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی نیست و ما امیدواریم در روابط دوجانبه که با سایر کشورهای اروپایی داریم، شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.

وی بیان کرد: موضوع تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی و طرف‌‌های دیگر برای لغو تحریم‌‌ها مورد تأکید است. من به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می‌کنم سفری را به تهران داشته باشید تا از نزدیک همه ابعاد مسئله را یک بار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا را دنبال کنیم. در طی این گفت‌‌وگو‌ ما امروز میزبان آقایان بورل و مورا هستیم. گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی داشتیم. به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آنچه که برای ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ حاصل شده است و هر موضوعی که بتواند نفع ما را تهدید کند، از نظر دولت آقای رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

وی اضافه کرد: امیدواریم آمریکا این بار واقع‌بینانه و‌ منصفانه در مسیر مذاکرات اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد.

وزیر امور خارجه به بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند و برای رسیدن به شرایط مطلوب در منطقه و اوکراین تاکید داریم. آقای بورل را در جریان گفت‌وگوهای خودم و آقای لاوروف قرار دادم.

وی در ادامه به حادثه‌دیدگان زلزله افغانستان تسلیت گفت و افزود: برای مجروحین این خادثه آرزوی سلامتی و برای بازماندگانشان صبر مسالت دارم‌. ایران ارسال کمک به افغانستان را ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان به مذاکرات سیاسی یمنی یمنی تاکید کرد و گفت: لغو تحریم‌های یک‌جانبه علیه سوریه باید در دستور کار قرار بگیرد و مردم سوریه باید نسبت به آینده سیاسی خود هر تصمیمی که لازم است را اتخاذ کنند. موضوع فلسطین از مسائل اساسی است که اقدامات تهدید‌آمیز اسرائیل را برنمی‌تابیم. ما اقدامات تحریک کننده رژیم جعلی اسرائیل را برنمی‌تابیم و جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی و از جمله اقدامات تخریب کننده این رژیم در بحث‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از موضوعات دیکری که مورد بررسی قرار گرفت، همکاری در‌ حوزه انرژی و مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر بود.

بورل: قرار است که در روزهای آتی مذاکرات را از سر بگیریم یعنی فورا و به سرعت

جوزف بورل نیز در این نشست اظهار کرد: جلسات دیگری نیز امروز عصر خواهم داشت. سفر من یک هدف اصلی دارد که این بن‌بست را بشکنم و تنش‌های مذاکرات برجام را کم کنم. قرار است که در روزهای آتی مذاکرات را از سر بگیریم یعنی فورا و به سرعت؛ بنابراین قرار است که این بن‌بست را بشکنیم و تنش‌های روز‌های گذشته را متوقف کنیم.

وی افزود: سوالات کوچکی بود که آمریکا و ایران باید آن‌ها را پاسخ می‌دادند چون چین، روسیه، فرانسه و آلمان نظراتشان را اعلام کرده بودند. این وقفه قرار نبود سه ماه شود. باید کار را تسریع کنیم و مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این تصمیمی است که در تهران و واشنگتن گرفته شده است. تیم من به عنوان تسهی‌کننده حضور خواهند داشت تا مسائل باقی مانده را حل کنیم.

وی با بیان اینکه رسیدن به توافق برای کل جهان حائز اهمیت است، گفت: روسیه از چهار ماه گذشته تهاجم بی‌وقفه‌ای را شروع کرد و روابط کشورها در این مدت دستخوش تغییرات شده است بر همین اساس به نتیجه رسیدن مذاکرات، حائز اهمیت است. مذاکرات باید نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را نیز رفع کند در خصوص عدم اجرای هسته‌ای و ثبات منطقه‌ای.

بورل اضافه کرد: نگرش جدید‌ اتحادیه اروپا در خصوص خلیج فارس این است که ما به کشورهای منطقه این پیشنهاد را می‌دهیم که ارتباطات عمیق‌تری با یکدیگر داشته باشند.

وی بیان کرد: در نشست امروز، بر روی روابط دو‌جانبه تاکید کردیم؛ خوشحال می‌شوم مجددا به تهران بیایم و به گفت‌و‌گو بنشینم. اقتصادهای ما می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند. امروز جلسه مثبتی بود چون ما تصمیم گرفتیم که مذاکرات را پس از سه ماه مجدداً از سر بگیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار