اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از ریزش متروپل آبادان تا پیدا شدن نوزاد در سطل زباله

تهران (پانا) - کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا، درگیری بیش از ۱۴ استان با گرد و غبار، پیدا شدن نوزاد ۲ روزه در سطل زباله و ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
از ریزش متروپل آبادان تا پیدا شدن نوزاد در سطل زباله

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۸۸۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۲۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۶۳۶ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۶۹۰ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۶۳۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۹۵۸ دُز رسید.

آخرین نقشه کرونایی کشور

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که نقشه کرونایی کشور آبی‌تر از قبل شده است. بر این اساس، تعداد شهرهای آبی رنگ در نقشه کرونایی کشور، از ۱۸۹ شهر به ۱۹۳ شهر افزایش یافت. بر همین اساس، تعداد شهرهای زرد رنگ نیز از ۲۵۹ به ۲۵۵ شهر کاهش یافت.

کشور درگیر گرد و غبار

در هفته‌ای که سپری شد، موج جدید گرد و غبار کشور را فرا گرفت و فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات را در 14 استان تعطیل کرد. این در حالی است که شاخص کیفیت هوای تهران طی دو روز متوالی در وضعیت خطرناک قرار گرفت و این مساله موجب شد تا تهران به اولین شهر آلوده جهان تبدیل شود. علی‌محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار افزود:‌ «امسال مشاهده می‌شود که با ورود به خرداد ماه هنوز باد خنک وزیده می‌شود که نشان دهنده نوسانات درجه حرارت هوا است.» وی تصریح کرد:‌ «در سال گذشته میزان بارندگی کم بود و تبخیر بالایی وجود داشت و میزان خشکسالی نیز بالا بود. در عین حال سال 98 و 99، به شدت بارندگی خارج از نرمال و سیلاب هم در داخل کشور و هم در خاورمیانه شکل گرفت که این امر باعث شد ذرات ریزدانه از کوه و دامنه به دشت سرازیر شود و از آنجا که دشت‌ها با حاکمیت باد روبه‌رو هستند، امسال بر اثر باد گرد و غبار نیز افزایش می‌یابد.» طهماسبی بیرگانی خاطرنشان کرد: «در واقع وقتی ترسالی معمولی در کشور وجود دارد و بعد از آن خشکسالی غیرمعمول شکل می‌گیرد، به شدت گرد و غبار افزایش می‌یابد.»

شیوع آبله «میمون» در جهان

آبله میمون یک بیماری عفونی است که معمولا خفیف است و در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا بومی است. این بیماری از طریق تماس نزدیک منتشر می شود؛ بنابراین می توان به راحتی از طریق اقداماتی مانند خود ایزوله سازی و رعایت موارد بهداشتی آن را مهار کرد. اما شیوع این بیماری در 11 کشور دنیا گزارش شده و باعث نگرانی مردم دنیا شده است. در ایران نیز پدرام پاک آیین، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: درخصوص آبله میمونی، خوشبختانه تاکنون مورد مشکوک و خاصی گزارش نشده است و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می‌کند.

بازگشت مهدی چمران به شورای شهر تهران

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران پس از گذران یک دوره بیماری در شصت و چهارمین جلسه شورا حضور یافت. گفتنی است رئیس شورای شهر تهران در هفته پایانی اسفند ماه سال 1400 به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و بنا به توصیه پزشکان معالج دوران نقاهت طولانی‌تری را سپری کرد.

پیدا شدن نوزاد ۲ روزه از سطل زباله‌

در هفته‌ای که سپری شد، انتشار فیلم پیدا شدن نوزادی دو روزه در سطل زباله در نازی‌‌آباد شهر تهران بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ جزئیات پیدا شدن نوزاد ۲ روزه از سطل زباله در محله نازی‌آباد را تشریح کرد و گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر پیدایش نوزاد در سطل زباله در محله نازی آباد ماموران کلانتری ۱۳۰ نازی آباد به محل اعزام شدند. پس از حضور ماموران مشخص شد یکی از زباله گردها از داخل سطل زباله پلاستیک مشکی رنگی را پیدا کرده و پس از باز کردن متوجه وجود نوزادی شده که زنده و درحال نفس کشیدن بود. این فرد سریعا با پلیس و دستگاه‌های امدادی تماس گرفت.

ریزش متروپل

در هفته‌ای که سپری شد، ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در شهر آبادان به یکی از تلخ‌ترین حوادث در حوزه اجتماعی تبدیل شد. در پی ریزش این ساختمان تاکنون 16 تن جان خود را از دست داده‌اند و 37 نفر نیز مصدوم شده‌اند. این در حالی است که همچنان تعدادی از هموطنان در زیر آوار محبوس هستند و عملیات امدادرسانی از سوی نهادهای امدادی در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار