تکمیل کمربند سبز پایتخت طی ۳ سال آینده

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت که ۴۵ هزار هکتار جنگل‌کاری پیرامون پایتخت انجام شده و ۵ هزار هکتار باقی مانده که به شهردار تهران قول داده شده ظرف ۳ سال با کمک شهروندان تهرانی و رهنمودهای شورا این طرح تکمیل شود.

کد مطلب: ۱۲۸۱۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل کمربند سبز پایتخت طی ۳ سال آینده

علی محمد مختاری در شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت به موضوع فضای سبز اظهار کرد: شهردار تهران نیز تأکید دارد که در تمام بوستان ها موضوع ساختار ایرانی-اسلامی و مناسب سازی برای مادران، کودکان و جانبازان و معلولان صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه سال ۵۷ تعداد کل پارک های محله ای، منطقه و فرامنطقه ای ۷۵ پارک بوده است، یادآور شد: مساحت کل فضای سبز ۴۲۰ هکتار و سرانه فضای سبز با سه و نیم میلیون نفر جمعیت، یک متر مکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه اول انقلاب در زمینه توسعه فضای سبز به دلیل جنگ تحمیلی اقدام گسترده ای انجام نشده بود و تعداد بوستان ها در سال ۶۵ به ۱۲۳ بوستان افزایش یافت.

مختاری با بیان اینکه در سال ۹۹ تعداد پارک ها به دو هزار و ۳۰۰ مورد رسید، تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و ۳۲۳ پارک در شهر تهران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۹۰ کیلومتر توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها انجام شد، گفت: قبل از انقلاب سه جنگل کاری سرخه حصار، چیتگر و لویزان وجود داشته و به ۴۵ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و جزء اراضی ملی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دستور دادند که بیش از ۵۰ درصد آن در اختیار شهرداری قرار داده شود تا توسعه جنگل کاری صورت بگیرد تا از ساخت و سازها و توسعه بی رویه شهر جلوگیری شود، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار جنگل کاری انجام شده و پنج هزار هکتار نیز باقی مانده که به شهردار تهران قول داده ایم در ظرف سه سال با کمک شهروندان تهرانی و رهنمودهای شورا این طرح را تکمیل کنیم. با این جنگل کاری ها از ساخت و سازها و خدمات پس از آن جلوگیری صورت گرفته است؛ این اقدامات بر اساس سیاست شهردار تهران و شورای اسلامی شهر تهران صورت می گیرد.

مختاری افزود: جنگل کاری هایی که در حال حاضر انجام می شود در آینده به بوستان تبدیل خواهد شد و پارک های جنگلی که در حال حاضر احداث کردیم ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به پارک جنگلی شهری تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه دامنه جنوبی البرز زنگ خطری برای شهر تهران است، تصریح کرد: نباید در این بخش فرسایش ایجاد شود و چرای دام در این منطقه صورت بگیرد.

در ادامه مهدی چمران با بیان اینکه تمام دنیا در طول این مدت پیشرفت کرده اند، اظهار کرد: باید قیاس کنیم که در سال ۵۷ چگونه بوده ایم و حالا در چه وضعیتی هستیم اما نباید به آن تکیه کرد.

وی افزود: فضای سبز درون شهری هم بسیار مهم است، این سرانه بسیار بیشتر از ۱۶ متر مربع بوده و در برخی مناطق به ۷۰ متر می رسد. البته در منطقه ۱۰ و ۱۲ پارک کمتر است و مناطق فقیری از لحاظ فضای سبز هستند. حتی در خیابان ولیعصر(عج) نیز باید درخت کاشته شود تا سرسبز شده و از روز اول بهتر شود.

چمران گفت: جنگل کاری نیز باید به طور جدی دنبال شود. باید در خصوص جنگل کاری به ویژه در منطقه ۲۲ که پیش از این تملک شده و تغییر کاربری داده شده، بررسی صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه آبخیزداری هم بسیار مهم است، گفت: ایجاد چهارباغ ها بدون هماهنگی تایید نمی شود. باقی طرح عباس آباد نیز باید هماهنگی کامل صورت بگیرد چون معماری و شهرسازی به هم پیوسته است.

مختاری در پاسخ به اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص توسعه فضای سبز در محوطه میانی خیابان ها مشکلات رفع خواهد شد، گفت: این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر اسم یک شهر را هم به نام شهید سلیمانی تغییر دهند، کار کمی است. نامگذاری یکی از بوستان ها به نام شهید سلیمانی به درخواست مردم آن منطقه بوده است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه مشاوران طرح جامع آب پاک در حال کار هستند، گفت: به دنبال این هستیم که در این زمینه هزینه ها را کاهش دهیم. کاشت درختان مقاوم به بی آبی در مرکز تحقیقات شهرداری در حال بررسی است و از طرفی دیگر کاشت چمن را نیز در شهر ممنوع اعلام کرده ایم.

مختاری افزود: تا افق ۱۴۱۰ توافق نامه ای که شهرداری با وزارت نیرو دارد، ۱۴۵ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز از محل پساب خواهد بود. پساب صددرصد بهداشتی نیست و چون مردم به ویژه کودکان در پارک ها حضور دارند نمی‌توان از آن استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار