وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

به شدت نیازمند تفکر و آثار شهید مطهری هستیم

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام معلم و پاسداشت استاد مرتضی مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت شهید مطهری یکی از پیشگامان جریان نواندیشی دینی است که از دهه ۳۰ به بعد با سردمداری امام خمینی (ره) به راه افتاد و اتفاقات بزرگی را برای کمک به انقلاب اسلامی رقم زد.

کد مطلب: ۱۲۷۶۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
به شدت نیازمند تفکر و آثار شهید مطهری هستیم

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مطهری ظهر شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ، سیدمحمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، علی مطهری فرزند استاد شهید مطهری و اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات در تالار شهید مفتح این دانشکده برپا شد.

وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن ادای احترام به مقام والای شهیدان مطهری، مفتح و همچنین شهدای دانشجو گفت: در خصوص اقدام بزرگی که جریان نواندیشی دینی از دهه ۳۰ به بعد در کشور انجام داده و شهید مطهری هم یکی از پیشگامان این جریان محسوب می‌شود، مباحث بسیاری مطرح شده است. در راس این جریان شخصیت بزرگی چون امام راحل قرار داشتند و شاگردان و فرزندان معنوی امام همچون شهید مطهری که به شایستگی هر چه تمام تر این مسیر را به خوبی ادامه دادند و گره های بزرگی را در راه تحقق حاکمیت اندیشه دینی باز کردند.

اسماعیلی تصریح کرد: امروزه که در آستانه چهل و چهارمین سالگرد استقرار انقلاب شکوهمند ایران اسلامی قرار داریم باید بیش از گذشته پایه های فکری و نظری تاسیس حاکمیت دینی را در آثار بزرگانی چون شهید مطهری بازخوانی کنیم زیرا پایه های فکری جریان نواندیشی دینی همسو بر انقلاب اسلامی حرکت کرد و شهید مطهری نقش کم نظیری را در پیدایی و تاسیس اندیشه انقلاب اسلامی ایفا کرد.

وزیر فرهنگ در ادامه به تاثیرات شگرف شهید مطهری از زمان حضور و تدریس در دانشگاه اشاره کرد و افزود: استاد مطهری وقتی از حوزه علمیه قم وارد دانشگاه تهران شد با دوگانه مهم «علم و دین» که ساخته نظام تبلیغاتی آن زمان بود مواجه شد اما ایشان به عنوان تربیت شده مکتب امام صادق (ع) در حوزه علمیه قم وقتی وارد دانشگاه تهران شد با تکیه بر سلوک عملی خود به خوبی نشان داد که یک روحانی اصیل به شدت متعصب بر مبانی دینی است که حاضر نیست قدمی از مواضع دینی خود عقب نشینی کند و در خصوص این دوگانه با جدیت موضع گیری کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دوگانه هایی که شهید مطهری در مقابلش موضع گیری کرد، دوگانه اسلام و ایران بود که این دوگانه توطئه انگیز از اوایل دوران قاجار توسط برخی ها آغاز شد تا اینکه شهید مطهری در آثار و نوشته هایش به خوبی به خدمات متقابل اسلام و ایران پرداخت و خوشبختانه امروزه همین مسیر با هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به درستی دنبال می‌شود بطوری که امروز هویت ایرانی، اسلامی شکل دهنده هویت جامعه است.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به اندیشه شهید مطهری در خصوص اهمیت نقش آفرینی زنان در جامعه پرداخت و گفت: اساسا یکی از مواردی که در دوران پهلوی در مقابله با اندیشه اسلامی با شیطنت مطرح می‌شد مباحث مربوط به فعالیت اجتماعی بانوان بود که شهید مطهری به خوبی از پس این دوگانه فتنه انگیز برآمد و در ادامه شاهد هستیم زنان عفیف و اصیل ایرانی توانستند سهم مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کنند.

وی در پایان گفت: جامعه امروز به شدت نیازمند تفکر و آثار شهید مطهری است زیرا هنوز بخش هایی با آن اصول مطلوب که استاد مطهری ترسیم کرده فاصله دارند که البته در راستای رسیدن به تکامل امری طبیعی است و انشالله با هدایت مقام معظم رهبری که خودشان بزرگترین پرچمدار تفکر نواندیشی دینی هستند، پرچم حسینی انقلاب اسلامی را به دست صاحب زمان (عج) برسانند.

سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: همه ساله در ایام بزرگداشت مقام معلم افتخار می کنیم که سالگرد شهادت شهید مطهری به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران به عنوان روز معلم گرامی داشته می‌شود زیرا شهید مطهری یکی از اعضای خانواده بزرگ دانشگاه تهران است که نام ایشان همواره در تاریخ دانشگاه تهران میدرخشد.

همچنین علی مطهری، استاد دانشگاه و فرزند استاد شهید مرتضی مطهری در این مراسم به ذکر خاطراتی از شهید مطهری در دوران تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار