دلیل لرزش تهران در پی زلزله کاشان چه بود؟

تهران (پانا) - استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره دلایل لرزش بامداد پنجشنبه تهران در پی زلزله کاشان، توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۴۹۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دلیل لرزش تهران در پی زلزله کاشان چه بود؟

مهدی زارع با حضور در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: زلزله 4.9 ریشتری که 5 بامداد پنجشنبه رخ داد جنوب کویر نمک قم را لرزاند و با اینکه 160 کیلومتر با تهران فاصله داشت اما خیلی ها این لرزش را در تهران حس کردند. این لرزش بخصوص در آپارتمان هایی با طبقات بالاتر حس شد و این پرسش هست که چرا این زلزله تهران را نیز لرزاند؟

وی با اشاره به کانون این زمین لرزه در کاشان و قم توضیح داد: در جاهایی از شهر تهران خاک نرم و آبرفت ضخیم وجود دارد و همین مورد می تواند موجب تشدید زلزله شود. همچنین ساختمان های بلندمرتبه در طبقات بالاتر بیشتر این لرزش را احساس می کنند.

استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: کاشان از مناطق لرزه خیز ایران است و در مجاورت این شهر، ویرانه های باستانی وجود دارد که در هزاره سوم قبل از میلاد، یک تمدن نابود شده و گسل فین نیز امروز دیگر در شهر کاشان قرار دارد. شدت زمین لرزه در احساس این زلزله در تهران نیز موثر است اما با توجه به بزرگی این زلزله، 5 درصد از مردم لرزش ها را حس کردند.

زارع یادآور شد: 30 دی 68 زلزله ای در فیروزکوه در 130 کیلومتری تهران رخ داد که بزرگی آن 5.9 بود و ساعت این زلزله خیلی شبیه زلزله اخیر است و بامداد 30 ام رخ داد. من این زلزله را در همان سال بشدت حس کردم و گسل ها در این بخش زیاد است.

استاد تمام پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: وقتی زلزله ای اطراف تهران رخ می دهد حتی در 130 کیلومتری می تواند تهران را بلرزاند. سیستم هایی هست که 4 ثانیه زودتر هشدار پیش هنگام بفرستید که موج اولیه در راه است و معمولا موج ثانویه مخرب و برشی است. سیستم هشدار پیش هنگام می تواند 20 ثانیه پیشتر اعلام کند و شهرداری تهران در این زمینه پیشگام است و وزارت نیرو نیز از سال 93 این موضوع را دنبال کرده و شبکه گاز نیز پیگیر این سیستم است اما متاسفانه در 10 سال هنوز این سیستم را استفاده نمی کنیم.

زارع گفت: سوم بهمن 1287 شمسی زلزله ای در دشت سیلاخور بین بروجرد و درود رخ می دهد و 8 هزار تن کشته می شوند. 113 سال پیش تا یک هفته بعد، دولت مرکزی نمی دانست در این بخش زلزله آمده و مردم کشته شده اند و در نهایت با پیغام ها و اخبار فهمیدند که اینجا از بین رفته است. گسل جوان زاگرس پتانسیل رخدادهای مختلف را دارد و باید از سیستم اطلاع رسانی کهن فاصله بگیریم.

وی توضیح داد: زلزله های دم صبح و نیمه شب هولناک تر است و آسیب بیشتری دارند اما دلیل خاصی ندارد و بسیاری از زمین لرزه های مخرب از 10 تا 14 اتفاق افتاده که البته درصد آسیب جانی این زلزله ها به دلیل زمان وقوع، کمتر است.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار