اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند صنعت طلا را از رکود خارج کند؟

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده مصنوعات طلا، از تاریخ ۱۳ دی‌ماه اجرایی شده است، عنوان کرد این طرح منجر به کاهش هزینه‌های خرید طلا شده و می‌تواند زمینه‌ساز افزایش رونق کسب‌وکار در این حوزه شود، اما در اصل قیمت طلا و نرخ هر گرم طلای خام تأثیری ندارد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند صنعت طلا را از رکود خارج کند؟

طی سال‌های گذشته حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب هم شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و دوباره به مجلس ارجاع شد. در نهایت این قانون ۱۲ تیر امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد.

طرحی برای افزایش قدرت خرید طلا

«ابراهیم محمد‌ولی» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره اجرایی‌شدن طرح حذف ارزش افزوده مالیات طلا از کل مصنوعات و اخذ آن از اجرت عنوان کرد: «ارزش افزوده ارتباطی با قیمت طلا ندارد و اینکه بگوییم ارزش افزوده برداشته شده، پس قیمت طلا پایین می‌آید اصلاً ارتباطی ندارد، اما به نظر ما قدرت خرید مردم را درصدی افزایش می‌دهد چون به طور مثال این روزها که قیمت یک گرم طلا یک میلیون و 250 هزار تا 300 هزار تومان است، این 9 درصد، بار هزینه‌ای که بر روی دوش همکاران ما و حتی مصرف‌کننده گذاشته بود را برمی‌دارد. پس حذف مالیات بر ارزش افزوده از کل مصنوعات طلا و اخذ مالیات از اجرت و دستمزد بر قیمت هر گرم طلا در بازار بی‌تاثیر است.»

حدود ده سال صنعت طلا تلاش کرد تا ایرادهای ارزش افزوده را در بیاورد و به مسئولین مربوطه منتقل کند. خوشبختانه آن‌ها هم گوش شنوا داشتند. پس صنعت طلا از حذف ارزش افزوده مالیات استقبال کرده و این دادوستد بیشتر خواهد شد اما سازمان امور مالیاتی باید یک سامانه‌ای مهیا کند که هنوز انجام نشده و امیدواریم تا عید آماده شود

محمدولی با اشاره به تأثیر این موضوع بر افزایش تقاضا برای خرید طلا عنوان کرد:‌ «ما اعتقادمان بر این است که حالا که هزینه کم شده و 9 درصد هر گرم طلای خام داده نمی‌شود، ممکن است تقاضا برای خرید مصرف طلا بیشتر شود.»

وی افزود:‌ «البته این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده و اگر کارمزد، اجرت و سودی باشد حتماً گرفته می‌شود.»

کارمزد طلا چقدر است؟

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به استقبال احتمالی مردم برای خرید طلا عنوان کرد‌: «مدت زمان زیادی از ابلاغ این طرح به واحدهای صنفی نمی‌گذرد و اکنون نمی‌توان گفت چند درصد از این طرح استقبال کرده‌اند، باید زمانی بگذرد تا بتوانیم قضاوتی در این موضوع داشته باشیم.»

10سال است منتظریم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حذف شود

محمد ولی درباره زیرساخت‌های اجرایی‌شدن این طرح اظهار کرد: «حدود ده سال صنعت طلا تلاش کرد تا ایرادهای ارزش افزوده را معین کند و به مسئولان مربوطه منتقل کند. خوشبختانه آن‌ها هم گوش شنوا داشتند. پس صنعت طلا از حذف ارزش افزوده مالیات استقبال کرده و این دادوستد بیشتر خواهد شد اما سازمان امور مالیاتی باید یک سامانه‌ای مهیا کند که هنوز انجام نشده و امیدواریم تا عید آماده شود تا آن سامانه همه کارهایی که همکاران انجام می‌دهند، ثبت کند نه اینکه در برخی مکان‌های نرم‌افزاری و برخی مکان‌های دیگر دستی محاسبه شود.»

وی در پایان درباره کف و سقف نرخ کارمزدی که این روزها برای طلا وجود دارد، گفت:‌ «حداقل کارمزد 4 درصد است و این عدد تا 15 درصد یا 21 درصد و حتی حداکثر 25 درصد هم ممکن است، برسد این تفاوت بسته به میزان کاری که بر روی مصنوعات طلا انجام شده تعیین و بر روی هر مصنوع طلا نرخ‌گذاری می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار