نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

ایجاد زیرساخت برای طرح نهضت ملی مسکن در گرو همراهی همه وزارتخانه‌ها است

هدف، خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه است

تهران (پانا) - نایب‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس معتقد است هدف اصلی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه است و زیرساخت‌های اجرایی شدن این طرح در کلان‌شهرها فراهم شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۴۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد زیرساخت برای طرح نهضت ملی مسکن در گرو همراهی همه وزارتخانه‌ها است

مدتی قبل «محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی 6 راهبرد برای نهضت ملی مسکن تعریف کرده و عنوان کرده بود راهبرد اول این است که ساخت‌وساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است، ارتقا پیدا کند. دومین راهبرد تحریک تقاضا در بافت فرسوده است؛ زیرا در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد. راهبرد سوم ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعت خانوارهای این دهک‌ها است که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است. راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت است. راهبرد پنجم احداث واحدهای مسکونی روستایی است و راهبرد آخر موضوع مسکن اجاره‌ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

وضعیت زیرساخت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کلان‌شهرها

در همین رابطه «اسماعیل حسین زهی» نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره زیرساخت‌های اجرایی شدن این طرح گفت: «تاکنون نزدیک 3 میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. شهرهایی که ثبت‌نام انجام‌ نشده، سامانه باز خواهد شد اما در کلان‌شهرها این مهم در حال انجام شدن است.»

نایب‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان ثبت‌نام برای برخی شهرها که از ثبت‌نام نهضت ملی مسکن جا مانده بودند، فراهم خواهد شد، اظهار کرد:‌ «در کلان‌شهرها هم زیرساخت‌های خوبی برای اجرایی‌شدن این طرح فراهم شده است. حتی در مورد بافت‌های فرسوده انگیزه‌های مختلفی پیش‌بینی‌ شده تا افرادی که در این نوع بافت‌ها هستند اقدام به ساخت مسکن‌شان کنند، حالا از وام گرفته تا حمایت در زمینهٔ عوارض و مالیات و موضوع نظام مهندسی و حتی اینکه در شهرداری تراکم بیشتری می‌دهند تا این افراد مایل به همکاری در ساخت‌وساز مسکن در بافت فرسوده باشند.»

ساخت سالانه یک میلیون مسکن در گرو تعامل همه وزارتخانه‌ها است

حسین‌زهی با تأکید بر اینکه تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در گرو این است که تمام وزارتخانه‌های مربوطه به یاری وزارت راه و شهرسازی بشتابند، ادامه داد: «مشکل مسکن را نمی‌توان یک روزه حل کرد، بنابراین با توجه به وعده مسئولان دولت آقای رئیسی که اعلام کردند سالی یک‌ میلیون مسکن احداث خواهد شد، انتظار ما این است که در پایان دوره چهارساله دولت، در بحث مسکن وضعیتی روشن و متفاوت از شرایط کنونی را شاهد باشیم.»

950 هزار واحد مسکونی به مرحله اخذ تسهیلات رسیده‌اند

حسین‌زهی ادامه داد: «طبق گزارش‌های رسیده از وزارت راه و شهرسازی و معاونت این وزارتخانه اکنون 950 هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به مرحله اخذ تسهیلات از نظام بانکی رسیده است.»

اولویت این طرح دهک‌های پایین جامعه است

نایب‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور بخش خصوصی در راهبردهای این طرح تعریف شده است، اظهار کرد: «این به معنی نادیده‌گرفتن حقوق دهک‌های پایین جامعه نیست. طبق قانون در این طرح از دهک‌های اول تا سوم حمایت‌های مختلفی خواهد شد تا بتوانند خانه‌دار شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار