در گفت و گو با پانا بررسی شد؛

چه عواملی باعث شده 20 درصد خوزستانی‌ها واکسن نزنند؟

اهواز (پانا) - به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان، همه انواع سویه های کرونا می‌تواند باعث بیماری شدید یا مرگ به خصوص برای افراد آسیب پذیر شود. با همین اوصاف هنوز 20 درصد از مردم خوزستان واکسینه نشده‌اند و سید محمد علوی علت اصلی آن را بی‌اعتمادی به واکسن از سوی این دسته از افراد می‌داند.

کد مطلب: ۱۲۳۶۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
چه عواملی باعث شده 20 درصد خوزستانی‌ها واکسن نزنند؟

حالا چند هفته ای از خروج کشور از پیک پنجم کرونا و سویه دلتا می‌گذرد. بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت افزایش روند واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موتاسیون‌های ویروس و... همگی در گذر از پیک پنجم نقش داشته اند، اما پس از قرار گرفتن اغلب استانها و شهرهای کشور در وضعیت آبی کرونا و بازگشایی اصناف و کاهش محدودیت های اجتماعی، بسیاری از کارشناسان به این راهبرد انتقاد دارند. از اوایل آذرماه نیز با شناسایی سویه او میکرون کرونا ویروس در قاره آفریقا و ثبت چند مورد ابتلا در کشورهای حوزه خلیج فارس نگرانی ها در کشور افزایش یافته و پزشکان همچنان بر رعایت پروتکل‌ها تاکید دارند و بیان می کنند که واکسن‌های تولید شده جهت کنترل ویروس ووهان است و ممکن است در برابر این سویه کارایی مورد نظر را نداشته باشد. از همین رو در گفت و گو با سید محمد علوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رییس مرکز بهداشت استان خوزستان به بررسی آخرین وضعیت استان به‌لحاظ واکسیناسیون، بررسی اومیکرون و... پرداخته‌ایم.

وضعیت کرونایی استان را با توجه به روند واکسیناسیون چگونه ارزیابی می کنید؟

هم‌اکنون میزان بروز بیماری در استان خوزستان به پایین‌ترین حد خود از ابتدای پاندمی رسیده است و این موضوع متاثر از رفتار ویروس، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و حضور نیافتن در تجمعات از جمله مواردی است که مردم همچنان باید رعایت کنند و نسبت به آنها ساده‌انگاری نکنند.

تاکنون چه تعداد خوزستانی واکسینه شده‌اند و آمار هدف شاخص در واکسیناسیون چند درصد است؟

تاکنون حدود 80 درصد از افراد بالای 12 سال(3.014.269نفر) واکسن نوبت اول و 60 درصد(2.233.529نفر) واکسن نوبت دوم را دریافت کرده اند، اما آن ایمن‌سازی که بتواند ایمنی جمعی ایجاد و موج اپیدمی را مهار کند، 85 درصد است. البته باید تاکید کنم که 20 درصد جمعیت کشور ما زیر 12 سال است و واکسن های موجود برای افراد بالای 12 سال ساخته شده اند. ما اگر حتی 100 درصد افراد 12 سال به بالا را هم واکسینه کنیم تازه همان 20 درصد که زیر 12 سال است همچنان باقی می ماند. پس هدف شاخص ما فعلا واکسیناسیون افراد 12 سال به بالاست.

در خبرها آمده بود هنوز تعداد قابل توجهی از افراد در خوزستان واکسن دریافت نکرده اند. علت آن چیست؟

حدود 20 درصد از جمعیت گروه هدف تاکنون واکسن خود را دریافت نکرده‌اند. این افراد متاثر از شایعات فضای مجازی و عمدتا به دلیل ترس از عوارض واکسن و عدم اطمینان به واکسن‌ها، واکسن خود را دریافت نکرده اند که البته خدمت این عزیزان باید عرض کنیم که واکسن ها اکثرا یا بدون عوارض هستند یا عوارض خفیفی دارند.

مهمترین چالش ما در واکسیناسیون چیست؟

مهمترین چالش فعلی، تبلیغات منفی علیه واکسن در سطح جامعه است که باعث شده برخی از افراد کماکان برای دریافت واکسن دچار تردید باشند. در فضای مجازی و با کمک ادارات و سازمان های مرتبط، اقدامات خوبی برای اقناع‌سازی افرادی که واکسن نزده اند در حال انجام است. از افرادی که واکسن زده اند در خواست داریم در این اقناع سازی ما را یاری دهند و اگر در بین دوستان و نزدیکان خود افرادی هستند که واکسن نزده اند، آنها را برای دریافت واکسن ترغیب کنند. اهمیت واکسیناسیون متاثر از رفتار ویروس، ماهیت اپیدمی های پیش‌رونده، ایمنی ناشی از ابتلای قبلی، پوشش واکسیناسیون، رفتار مردم در رعایت شیوه نامه‌ها، مشارکت جمعی در کنترل بیماری، هماهنگی دستگاه‌ها و موسسات در اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی و ستاد استانی کرونا است.

سویه جدید کرونا دارای چه خصوصیات و رفتاری است؟

سویه اومیکرون از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان واریانت مهم و نگران‌کننده طبقه‌بندی شده است. هنوز مشخص نیست این سویه نسبت به نوع دلتا مسری تر است یا خیر. تعداد افرادی که تست آنها مثبت شده است در مناطقی از آفریقای جنوبی در حال افزایش است، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است. همچنین هنوز مشخص نیست که شدت بیماری این نوع واریانت در مقایسه با بقیه سویه ها بیشتر است یا خیر و مشخص شدن این موضوع چند هفته طول می کشد، اما به این نکته باید توجه کرد که همه سویه های کووید 19 می تواند باعث بیماری شدید یا مرگ به خصوص برای افراد آسیب‌پذیر شود و بنابراین پیشگیری همیشه مهم است.

گفت و گو :محمد شاهرخ نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار