در حاشیه جشنواره توانایی باشگاه مهارت منطقه۱۶ مطرح شد:

باشگاه مهارت، توجه و ارزش‌گذاری به همه توانمندی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان است

تهران(پانا)- مصطفی پالیزدار؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۶ تاکید کرد باشگاه مهارت بیش ازآن که یک اقدام باشد نیازمند یک باور، رویکرد و اندیشه است.

کد مطلب: ۱۲۱۱۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
باشگاه مهارت، توجه و ارزش‌گذاری به همه توانمندی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان است

نخستین جشنواره ابداعی توانایی باشگاه مهارت، با حضور مصطفی پالیزدار؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۶، مصطفی سلیم خانی؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی، رئوف علایی؛ معاون متوسطه، داود محمدی وند؛ مسئول پشتیبانی، مریم قربانی؛ کارشناس سلامت و کارشناسان مسئول ابتدایی، متوسطه اول و دوم، کارشناس مسئول هنرستان، کارشناس فرهنگی هنری و جمعی از دانش آموزان و اولیا و مدیران و معلمان در تالار اجتماعات دکتر علی شریعتی منطقه ۱۶ (دارالشهدای دانش آموزی شهر تهران) در بستر سامانه شاد برگزار شد.

در حاشیه این مراسم مصطفی پالیزدار ضمن بیان این که باشگاه مهارت یک برنامه عملیاتی است به پانا گفت: «این باشگاه بیش از آن که یک اقدام باشد به یک باور، رویکرد و اندیشه نیاز دارد؛ تا بتوانیم مدرسه را با مختصات آن پیش ببریم. باشگاه مهارت، توجه و ارزش گذاری به همه توانمندی ها و مهارت های دانش آموزان است. سند تحّول بنیادین قاطعانه می گوید: تربیت باید تمام ساحتی باشد، یعنی همه جانبه نگری، همه بُعدی نگاه کردن. نزدیک به دوازده سال است که سند تحول بنیادین طراحی شده است ولی اجرایی نمی شود. منطقه ما برای اجرای سند تحول بنیادین، طرح باشگاه مهارت را عنوان و اجرایی کرد. تمام حرف این باشگاه، مهارت است.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۶ درباره فواید و دستاورد باشگاه مهارت گفت: «اگر ما به تمام توانمندی ها و مهارت های دانش آموزان توجه کنیم فواید زیادی به ارمغان خواهد آورد؛ از قبیل دانش آموز با مدرسه آشتی می کند. مدرسه محلی امن و آرام برای معلمان و مدیران می شود. توجه دانش آموزان به حوزه درسی بیشتر می شود. مشارکت اولیا در مدرسه ارزش می یابد. آرامش و تکریم به خانواده ها اهدا می شود. اعتماد به نفس و عزّت نفس به بچه ها داده می شود و آن ها خواهند فهمید که دانش آموزانی ضعیف و ناکارآمد نیستند. خودانگاری منفی آن ها به خودانگاری مثبت تبدیل خواهد شد. شاید دانش آموزی در حوزه درسی موفق نباشد، اما همان شخص، توانمندی های دیگری دارد که باید دیده شود و مورد ارزشیابی قرار گیرد.»

پالیزدار، ضمن یادآوری عهد و پیمان مدیران و معلمان منطقه در نگاه به توانایی های دانش آموزان اظهار کرد: «جشنواره توانایی باشگاه مهارت باید تمام توانمندی ها را مدّ نظر قرار دهد. امروز از دانش آموزان توانمند منطقه دعوت شد و نشان توانمندی درجه برتر، درجه یک و دو به آن ها اعطا شد؛ در حالی که این دانش آموزان از مدارس لازم به توجه و از محله های ضعیف منطقه بودند. امروز از توانمندی های آنان تقدیر به عمل آمد. به آن ها فهماندیم که ما و کشور به شما و توانمندی هایتان چشم امید بسته ایم. شما با اعتماد به نفس می توانید موتور موفقیت تان را به سوی اهداف متعالی به حرکت درآورید. امروز ما با دیدن توانمندی های این عزیزان حال دلمان خوب شد.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۶ درباره تعمیم طرح باشگاه مهارت؛ در میان تمام دانش آموزان و گلخانه ای عمل نکردن نسبت به آن و نزدیک شدن به شعار «هر دانش آموز، یک مهارت» گفت: «ما در منطقه، انجمن های مهارتی تشکیل دادیم و به مدارس ابلاغ کردیم تا مدیران، بچه های توانمند و دارای مهارت را شناسایی کنند؛ تا با ایجاد اعتماد به نفس و خود باوری، از آن ها در مناسبت های مختلف استفاده شود و به عنوان الگو و نمونه موفق در مدارس معرفی شوند. در گذشته ملاک مدارس موفق فقط درصد قبولی دانش آموزان بود اما رویکرد باشگاه مهارت هر دو بُعد را در نظر می گیرد.»

پالیزدار، در رابطه با این سوال که آیا در ایام کرونا می توان از زاویه دیگر به باشگاه مهارت نگاه کرد؛ مثلا به سمت ایجاد رشته های بهداری و کمک های اولیه در مدارس رفت؛ اذعان کرد: «این یک ایده است که در شرایط خاصّ امروزی می تواند به عنوان مهارت بهداشتی اجرایی شود؛ اما از نظر تامین نیروی انسانی و تجهیزات، این ایده باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. باید دید آیا وزارت بهداشت با مشغله های بسیارش می تواند پای کار بیاید.»

در پایان مراسم جشنواره توانایی باشگاه مهارت، از دانش آموزان توانمند و دارای مهارت در رشته های مکانیک خودرو، آرایشگری، خیاطی، طلاسازی، پویا نمایی، ورزشی و هنری از مقاطع مختلف، با نشان درجه یک، دو و رتبه برتر تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار