طالبان مجری نقشه جدید آمریکایی‌ها

تهران (پانا) - سفیر پیشین ایران در افغانستان تاکید کرد با پیشرفت طالبان همه ساختارهای موجود در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متلاشی خواهد شد؛ تصرف افغانستان به معنی فروپاشی همه ساختارهای سیاسی 20 سال گذشته افغانستان است.

کد مطلب: ۱۲۰۶۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
طالبان مجری نقشه جدید آمریکایی‌ها

به گزارش رادیو گفت‌وگو، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان هدف طالبان را فتح کابل و تمام افغانستان دانست و گفت: مسیری که طالبان در حال طی کردن است، همانند دهه 70 است و تلاش می‌کند مجدداً امارت اسلامی را برقرار کند و این اقدام زمینه‌ای برای خلافت اسلامی محسوب می‌شود.

وی افزود: البته طالبان فعلاً جرأت بیان این موضوع را ندارد چراکه اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه موضع مثبتی درخصوص شکل‌گیری امارت اسلامی ندارند زیرا این اقدام به معنی فروپاشی همه ساختارهای سیاسی 20 سال گذشته افغانستان، از بین رفتن نقش مردم و جمهوریت است.

سفر پیشین ایران در افغانستان با تصریح بر اینکه با پیشرفت طالبان همه ساختارهای موجود در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متلاشی خواهد شد، اظهار کرد: طالبان در حال حاضر تلاش دارند مرکز چند ولایت اصلی از جمله هرات و مزار شریف را تصرف کنند. اگر طالبان این دو مرکز را تصرف کنند، کلید رسیدن به کابل را به دست خواهند آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها از منطقه بیرون نرفته‌اند، بلکه شیوه بازی را تغییر داده‌اند، عنوان کرد: آمریکا شیوه بازی را در چارچوب نقشه راهی که با طالبان در دوحه قطر به توافق رسیدند، تغییر دادند. امروز یک اشتراکی بین آمریکا و انگلیس از یک سو، امارات، پاکستان و عربستان از سوی دیگر و طالبان به عنوان یک عنوان متغیر وابسته و اجرا کننده نقشه وجود دارد.

ظهره‌وند با اشاره به تغییرات سریع در افغانستان و فتح ولایت‌های مختلف، بیان کرد: این تغییرات به این دلیل است که فرماندهی نیروهای دفاعی و نظامی افغانستان دچار استیصال شده است. در حقیقت مدیریت در کابل به گونه‌ای عمل می‌کند که قصد اجرایی کردن پروژه مشترک با آمریکا را دارد.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه این کشور حدود 370 هزار نیروی نظامی آموزش دیده دارد اما 20 سال قبل چنین نیرویی وجود نداشت، اظهار کرد: بالغ بر 20 میلیون نفر از جمعیت 28 میلیون نفری که در داخل افغانستان وجود دارد، طرفدار نظام سیاسی فعلی هستند. متأسفانه آنارشیست، خیانت و پول سنگینی که برای خریدن افراد استفاده می‌کنند، سبب ایجاد این وضعیت شده است. اما از سوی دیگر شاهد هستیم ولایت هرات، به دلیل وجود اسماعیل خان، مقاومت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار