اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

«دلتا» همچنان قربانی می‌گیرد؛ روند صعودی ابتلا، بستری و فوتی در کشور

تهران (پانا) - موج پنجم کرونا همچنان در کشور می‌تازد و قربانی می‌گیرد، موجی که با کرونای دلتا آغاز شد و حالا در کل کشور گسترش تسری یافته و در هفته گذشته بالاترین میزان مرگ در پیک پنجم با ۴۱۱ فوتی در کشور به ثبت رسید.

کد مطلب: ۱۲۰۵۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
«دلتا» همچنان قربانی می‌گیرد؛ روند صعودی ابتلا، بستری و فوتی در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در ایران تاکنون تعداد ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون سه میلیون ۴۴۴ هزار و ۷۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۵۹۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۳۹.۲۲ درصد رسیده که این میزان کمترین حد رعایت از اوایل تیر ماه ۱۳۹۹ است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سیر نزولی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور تقریبا از اواسط خرداد ماه تاکنون ادامه داشته و از هفته اول تیر ماه ۱۴۰۰ تاکنون این روند به سرعت کاهشی شده و به ۳۹.۲۲ درصد رسیده است.

احتمال درگیری کشور با موج سهمگین کرونا

کرونای دلتا در 29 استان گسترش یافته است و به گفته
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است و خیلی از تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پُر شدن است. وی همچنین تاکید کرد که این هشدار جدی است و اگر پروتکل‌ها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم. درعین حال هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده‌ایم اما رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است.

آمار واکسن کرونا

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۱ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۸۵ هزار و ۲۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

ورود دهمین محموله واکسن کرونا به کشور

دهمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در هفته‌ای که گذشت در فرودگاه امام خمینی جهت توزیع در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. در این مرحله یک میلیون و ۱۲۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد شد که تاکنون توسط ۱۲ پرواز به کشور منتقل شده است مجموعا ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است.

کاهش سن دریافت واکسن کرونا

در هفته‌ای که گذشت، وزیر بهداشت با انتشار نامه‌ای به معاون بهداشتی وزارت بهداشت از کاهش ۲ ساله سن واکسیناسیون در گروه‌های هدف و اضافه شدن محیط‌بانان به مشمولین دریافت واکسن کرونا خبر داد. اکنون متولدان سال ۴۷ به بالا می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

واکسیناسیون بیماران نادر و دیابتی انسولینی

همچنین در هفته‌ای که گذشت، ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای بیماران نادر و دیابتی انسولینی فعال شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون حدود 500 هزار نفر از بیماران نادر یا دیابتی دریافت کننده انسولین ۱۸ سال به بالا در سراسر کشور و بدون اولویت سنی از طریق سامانه salamat.gov.ir فراهم خواهد شد.

واکسیناسیون برای معلولانی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند

در هفته‌ای که گذشت وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از انجام واکسیناسیون افراد دارای معلولیت و سالمندانی که در بیش از هزار مرکز نگهداری شبانه‌روزی در سراسر کشور نگهداری می‌شوند و واکسیناسیون‌شان در دو نوبت به انجام رسید، برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند این امکان فراهم شده است که واکسیناسیون این افراد نیز برای کرونا صورت بگیرد.

شرایط برگزاری عزاداری محرم

تجربه یک و نیم ساله بیماری کرونا نشان داده که موثرترین گزینه در مهار این بیماری، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی با 2 مکانیسم استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون است و از آنجا که کشور در آستانه ایام عزاداری محرم قرار دارد، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا شرایط برگزاری مراسم در ایام محرم امسال را اعلام کرد. حسین ذوالفقاری رئیس این کمیته گفت امسال هم مثل سال گذشته ایستگاه‌های صلواتی دایر نخواهد شد و در عوض موکب‌های سلامت برای پخش ماسک مورد توجه قرار می‌گیرد. این مراسم نباید به محلی برای تجمع عزاداران تبدیل شود و باید صرفاً به صورت محلی و محدود با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود.

رد پیشنهاد وزیر بهداشت برای تعطیلی ۲ هفته‌ای

وزیر بهداشت طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری تعطیلی ۲ هفته‌ای را به منظور کنترل شیوع سریع ویروس دلتا، پیشنهاد داد و خواستار این تعطیلی شد. در پی طرح این موضوع، رهبر معظم انقلاب نیز در نامه‌ای به ستاد ملی کرونا بررسی این پیشنهاد را خواستار شدند. ستاد ملی کرونا با برگزاری جلسه‌ای پیشنهاد مذکور را بررسی کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حاشیه این جلسه گفت: همه دوستان در این جلسه بحث کردند و نظرات مختلفی مطرح شد همه این موارد نشان داد که درست است تعطیلات به عنوان یکی از راه‌های اقدام و اثرگذاری است اما انجام این کار نیازمند مقدمات، برنامه‌ریزی، اقناع‌سازی و همراه‌سازی مسوولان و مردم است. بنا شد بررسی دقیق تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث مطرح شود و پس از آن تصمیم‌گیری کنیم.

پایان کار شورای شهر پنجم و آغاز به کار شورای ششم

در هفته‌ای که سپری شد، پنجمین دوره از شورای شهر تهران به فعالیت چهارساله خود پایان داد و شورای شهر ششم کار خود را آغاز کرد. مهدی اقراریان، سخنگوی منتخبین شورای ششم تهران از برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای ششم و انتخاب «مهدی چمران» به عنوان رئیس و «پرویز سروری» به عنوان نایب رئیس شورا خبر داد. همچنین در پی انتشار خبری مبنی بر انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، مهدی چمران، عضو منتخب شورای شهر ششم تهران اخبار منتشر شده مبنی بر انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران را تایید نکرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار