عاقبت نافرمانی صداوسیما از ستاد کرونا

«خندوانه»، «دورهمی» و«عموپورنگ» قربانیان جدی ماسک‌های چانه‌ای

تهران (پانا) - درباره دردسرهای کرونا برای تمامی مشاغل زیاد دیده و شنیده شد اما درمورد برنامه های تلویزیونی حکایت دیگری است. تصاویر بدون ماسک یا استفاده نمایشی از ماسک، این باور را به مخاطب منتقل می کند که مسئله کرونا آنقدرها هم که می گویند جدی نیست.

کد مطلب: ۱۲۰۳۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
«خندوانه»، «دورهمی» و«عموپورنگ» قربانیان جدی ماسک‌های چانه‌ای

از روزی که کرونا پایش به زندگی مردم باز شد، همه مشاغل تحت‌الشعاع این ماجرا قرار گرفتند و ناگزیر به تغییراتی در روند کاری خود شدند. در این میان برخی از مشاغل و گروه‌ها این مشکلات را به شکل ملموس‌تری تجربه کردند، مانند بسیاری از برنامه‌سازان و تولیدکنندگانی که ما آن‌سوی تلویزیون تنها نتیجه کارشان را می‌بینیم، بدون این‌که از آنچه در پشت‌صحنه می‌گذرد چیزی بدانیم.
پشت‌صحنه‌ای مملو از عوامل فنی و غیرفنی تا بازیگران و مجریانی که روی صحنه به ایفای نقش خود می‌پردازند تا مبادا سبد تولیدات صداوسیما در این روزهای کرونازده که تلویزیون مهم‌ترین سرگرمی مردم شده است، خالی بماند. همه این افراد مطابق شرایط شغلی‌شان در روزهای پیک این ویروس سرکار حاضر می‌شدند اما علی‌رغم همه این تلاش‌ها خیلی از این برنامه‌ها حریف ویروس کرونا نشدند و با تعویق و توقف مواجه شدند و برخی با پایان‌بندی‌های سریع کیفیت برنامه‌شان تحت تأثیر قرار گرفت.
ماجرای ماسک‌های چانه‌ای در سریال‌های تلویزیونی
از سال گذشته تا کنون در بسیاری از سریال‌ها و برنامه‌هایی که جدید ساخته می‌شود حتماً ردی از ماسک را مشاهده می‌کنیم. اولین بار سریال نوروزی «نون. خ» زدن ماسک را به‌صورت جدی به روی بینندگان خود آورد. تا پیش از آن هرآن چه در تلویزیون دیده می‌شد با دنیای واقعی ماسک زده مخاطبان تلویزیون تفاوت داشت گویی در آن‌سوی صفحه جادویی دنیایی خارج از این کره خاکی تماشا می‌شود. تولیدکنندگان فصل سوم «نون.خ» اگرچه کوشیدند، همگام با شرایط روز جامعه، ادامه جریان زندگی در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به تصویر بکشند، اما حاصل کارشان پیامی دیگر را به مخاطب منتقل کرد.
ماسک‌های بازیگران «نون.خ» علی‌رغم اینکه ردپای پررنگ کرونا در زندگی‌مان را نشان می‌داد اما نحوه استفاده از آن و بودن تمام‌مدت زیر چانه در سکانس‌های مختلف در آن شرایط ناشناخته و مبهم کرونا زده پیام معکوسی را به مخاطب منتقل می‌کرد که مورد انتقاد جدی بسیاری از دغدغه مندان حوزه سلامت قرار گرفت.
بعد از بحرانی شدن اوضاع کرونا گروه‌های تولید فیلم و سریال دست از کار نکشیدند و همچنان در وضعیت خطرناک کرونا، بی‌توجه به سلامتی اعضای گروه کار را ادامه دادند. این در حالی بود که در خارج از کشور، شیوع کووید19باعث به تأخیر افتادن تولید و نمایش بسیاری از پروژه‌های فیلم و سریال شد و جشنواره‌های سینمایی مهم و معتبر بین‌المللی نیز یا به تعویق افتاده‌اند یا به برگزاری آنلاین ‌روآوردند.
دردسرهای برنامه‌های تماشاچی محور
در طول کرونا بسیاری از برنامه‌هایی که تماشاچی محور بودند، درگیر مشکلات متعدد شدند و برخی عوامل آن‌ها کرونا را تجربه کردند. یکی از نمونه‌های معروف این ماجرا برنامه «عصرجدید» بود که چند بار با وقفه‌های مختلف کوتاه و بلند مواجه شد. در ادامه هم با شروع ضبط مجدد آن، تماشاچی‌ها از این برنامه حذف شدند و تنها شرکت‌کنندگان همراه داوران حضور پیدا کردند.
این مسئله برای برنامه‌های پرمخاطب دیگری مانند «دورهمی» یا «خندوانه» نیز پیش آمد. هرکدام بعد از توقف مقطعی برنامه‌هایشان را بدون حضور تماشاچی ادامه دادند و در ادامه کار این روند بازهم تغییر کرد و حاضران در استودیو با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در برنامه شرکت کردند تا بازهم فضا و حس و حال برنامه به آنچه درگذشته وجود داشت، نزدیک شود.
بعد از پشت سرگذاشتن چند پیک از کرونا موضوع ماسک زدن جلوی دوربین کمرنگ شد و دیگر حتی از همان ماسک‌های چانه‌ای «نون.خ » هم خبری نبود. تماشاچی‌ها با رعایت فاصله اجتماعی و با ماسک حضور داشتند اما مجریان و بازیگرانی که مقابل دوربین بودند ماسک‌هایشان را از چانه به انگشتان دستشان سپرده‌اند.
وضعیت ماسک زدن در برنامه «خندوانه»
فصل هفتم «خندوانه» در حالی آغاز شد که با تغییرات زیادی در دکور و حضور تماشاچی روبرو بود. رامبد جوان سرانجام بعد از نزدیک به ۲ سال پیش تولید فصل تازه خندوانه را آغاز کرد و از مردم دعوت کرد تا در این برنامه حضور پیدا کنند. خندوانه همراه با مسابقه «خنداننده شو» و حضور جناب خان ساخته شد. این برنامه در نیمه راه پخش شدن بود که ناگهان به دلیل ابتلای 17 نفر از عوامل برنامه و از جمله «رامبد جوان» متوقف شد. سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده «خندوانه» نوشت: «با وجود ابتلای هفده نفر از دوستان و همکاران‌مان و نیز بستری شدن رامبد جوان عزیز، تمام تلاش‌مان را کردیم تا شب‌های عید بزرگ و مهم غدیر، کنار هم باشیم اما متأسفانه با هیچ تدبیری مقدور نشد. به تقدیر گردن می‌گذاریم و تا پس از ماه‌های محرم و صفر از خدمت‌تان مرخص می‌شویم!»
در برنامه خندوانه علی‌رغم اینکه تماشاچیان ماسک داشتند اما اجراکنندگان برنامه ماسک نداشتند و فقط در سکانس‌هایی آن را در دست می‌گرفتند.


وضعیت ماسک زدن در برنامه «دورهمی»
فصل پنجم برنامه دورهمی است با تغییر کلی نسبت به فصل‌های پیشین و در قالب مسابقه تلویزیونی برگزار شد. این برنامه نیز با تعداد محدود تماشاچی بود اما خبری از ماسک برای مجری و شرکت‌کننده نبود، نه در چانه و نه در دست.
درنهایت «مهران مدیری» با همه ذکاوتی که دارد نتوانست از حمله ویروس کرونا در امان بماند و با ابتلایش به کرونای دلتا ادامه ضبط مسابقه دورهمی متوقف شد. این خبر توسط صفحه رسمی «دورهمی» در فضای مجازی منتشر شد. با ابتلای مهران مدیری به کرونا و بستری شدن در بیمارستان، ضبط برنامه «دورهمی» متوقف شده است هرچند قسمت‌های آماده برای پخش ضبط شده است.


دردسرهای کرونا برای «عموپورنگ»
«کلبه عمو پورنگ» یک مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانرهای کمدی، خانوادگی و موزیکال به کارگردانی احمد درویشعلی پور، نویسندگی محمد درویشعلی پور و تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده است. برنامه‌های عموپورنگ که همچنان از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی برای کودکان و بزرگ‌سالان است در شرایط کرونا نیز متوقف نشد اما این روزها خبرهای خوبی از این برنامه به گوش نمی‌رسد. احتمال دارد پخش مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» به دلیل ابتلای برخی بازیگران و عوامل به ویروس کرونا متوقف شود. مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» در هفته‌های گذشته با درگیری برخی بازیگران از جمله سپند امیرسلیمانی و امیر سهیلی، با مشکلاتی در روند تولید روبرو شدند و حالا باخبر ابتلای امیرمحمد متقیان و چند تن از عوامل این برنامه به کرونا، به نظر می‌رسد مجموعه در آستانه توقف قرار بگیرد.


بازگشت ماسک چانه‌ای در سریال دودکش2
مجموعه تلویزیونی «دودکش2» بعد از استقبال فراوانی که در سری اول ساختش داشت، ساخته شد. این مجموعه با بازیگران سرشناس و محبوبش شب‌های تابستانی سرگرم‌کننده‌ای برای خانواده‌های ایرانی رقم‌زده است اما مسئله جدی در این برنامه آموزش ناصحیح استفاده از ماسک است. علی‌رغم اینکه درهمه سکانس‌های سریال ماسک حضور جدی دارد اما استفاده غلط از ماسک می‌تواند برای میلیون‌ها خانواده ایرانی الگو شود.


بعد از گذشت دو سال از ورود ناخوانده‌ای به نام کرونا و از دست دادن هنرمندان عزیزی همچون انصاریان و میناوند به دلیل ابتلا در برنامه تلویزیونی اما همچنان ماسک‌ها به‌صورت موثر زده نمی‌شوند و فاصله‌ها رعایت نمی‌شود و تهویه مناسب نیست. ظاهراً ستاد ملی کرونا چندان کاری با استودیوهای ضبط برنامه و تهیه فیلم و سریال ها ندارد حتی اگر به قیمت جان چهره های محبوب این مردم تمام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار