گزارش بسته‌های تحولی سه گانه در شورای راهبردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

تهران (پانا) - از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست صبح شنبه شورای راهبردی سند تحول بنیادین وزرات آموزش و پرورش گزارش اجرای بسته‌های تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها ارائه شد.

کد مطلب: ۱۲۰۳۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
گزارش بسته‌های تحولی سه گانه در شورای راهبردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش مرکز روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه بسته های تحولی گام مهمی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۹ بود، گفت: سند تحول بنیادین دست کم از سه منظر، توجه به آموزه های نوآورانه و تاسیسی، نگاه به آموزه های مدرسه ای، معلمان، دانش آموزان و اولیا و ابعاد مشارکت جویانه و مشارکت طلبانه باید مود توجه بیشتر قرار بگیرد و بسته های تحولی آن ها را مد نظر قرار داده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: یکی از ابعاد مربع طلایی اهداف بلند مدت سند در کنار ارتقا کیفیت، تعمیق هویت و توسعه عدالت، بسط مشارکت است و این موضوع با تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه بسته های تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشتمل بر ۸ برنامه و ۳۶ فعالیت بود، گفت: از نکات قابل توجه این بود که 93.3 درصد فعالیت های این بسته ها جنبه های نوآورانه و تاسیسی داشتند و برنامه ها تدوینی نیز نشان از رشد 160 درصدی داشتند. تمام شاخص ها و اهداف بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی محقق گردید و در ارزیابی وزارت این بسته ها جزء بسته های موفق قرار گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در راستای تحقق بسته های تحولی مدرسه انطباقی سال گذشته ۶۴ مدرسه مناسب سازی الگویی شدند و ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در سال جاری مناسب سازی الگویی خواهند شد.

حسینی با بیان اینکه ۱۰۵ قلم وسایل آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه نیاز است، گفت: تامین این تجهیزات در قالب نهضت توان افزایی پیگیری می شود و سال گذشته در همین قالب ۱۴۵ میلیارد تومان کمک های مردمی، عمومی و دولتی جذب شد همچنین قرار بود ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان از برخی از این وسایل برخوردار شوند که در عمل بیش از ۳۰ هزار دانش آموز از این تجهیزات برخوردار شدند. برای اولین بار ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای نهضت توان افزایی از سوی مجلس در سال جاری در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل قرار بود ۵ هزار معلم، مدیر، اولیا دانش آموزان و برخی از نهاد ها آموزش ببینند، گفت: در عمل ۸ هزار نفر از این آموزش ها برخوردار شدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت یابی و حرکت هدف گذاری شده است.

‏وی افزود: آموزش مهارت های چندگانه به معلمان کودکان با نیاز های ویژه ذهنی به منظور تحقق عدالت آموزشی و پوشش تحصیلی برای ۱۰ درصد معلمان هدف گذاری شده بود که خوشبختانه ۱۵ درصد محقق گردید و ۴۶ دوره توانمندسازی معلمان برگزار شد.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی، مناسب سازی فناوری های نوین بود اظهار کرد: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی و سامانه ندای همراه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی، گسترش آموزش های منزل محور، مناسب سازی شبکه شاد و در نهایت اجرای طرح هدایت از جمله فعالیت های انجام شده سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مناسب سازی فناوری های نوین بود.

‏حسینی با بیان اینکه در حوزه مداخلات بهنگام طلایی سند جامع مداخلات بهنگام طلایی تدوین شد، گفت: هدف گذاری شده بود پوشش نوآموزان پیش دبستان به ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر برسد که در مجموع به ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر رسید. ارائه خدمات توانبخشی به کودکان پیش دبستان ۱۵ درصد هدف گذاری شده بود که ۶۱.۷ درصد محقق شد و برای دوره ابتدایی این هدف ۴۵ درصد در نظر گرفته شده بود که ۵۰ درصد محقق شد.

معاون وزیر با بیان اینکه خدمات مشاوره ای برای دانش آموزان ۵ درصد هدف گذاری شده بود و در عمل به ۸.۹ درصد رسید، گفت: غربالگری و ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۸.۵ درصد هدف گذاری شده بود که با وجود کرونا به بالاترین حد خود یعنی ۹۸.۸ در طول دوره های سنجش رسید.

‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح نحوه تدوین، اجرا و دستاوردهای بسته تحولی توسعه مشارکت ها پرداخت و گفت: تبیین مسئله و ضرورت تدوین بسته، توصیف شاخص های مشارکت و مزایای مشارکت، احصای نظریات اندیشمندان در حوزه مشارکت، بررسی مدل سه وجهی مشارکت و مولفه های مشارکت واقعی پایدار و چگونگی شکل گیری چنین مشارکتی در نظام آموزشی وپرورش از جمله اقدامات ابتدایی تدوین بسته توسعه مشارکت ها بود.

وی ادامه داد: تدوین دلالت ها و استنادات مشارکت در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، احصا اضلاع و ابعاد مشارکت درون سازمانی شامل معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و مناطق و ادارت کل از یک سو و اضلاع مشارکت برون سازمانی شامل دانشگاهیان و حوزویان، اولیاء، دستگاه ها و سازمان های دولتی، عمومی و تشکل ها و سازمان های مردم نهاد از سوی دیگر و تدوین ساختار لازم برای توسعه مشارکت ها از جمله دیگر مراحل تدوین بسته تحولی توسعه مشارکت ها بود.

حسینی به نتایج حاصل از بسته توسعه مشارکت اشاره کرد و گفت: در قالب طرح جمع آوری ایده های مطلوب ۶۳ طرح در سال ۱۳۹۹ به سازمان ارسال شد و مشارکت معلمان در قالب طرح گروه‌بندی حرفه ای معلمان به ۵ هزار و ۲۵۳ معلم رسید در صورتی که مشارکت ۲۰ درصد معلمان برنامه ریزی شده بود و در عمل ۳۰ درصد مشارکت محقق شد. در بسته توسعه مشارکت ها شرکت ۱۰ درصد مدارس درقالب طرح نظارت همتا با رویکرد تجربه گردانی سیستم مدیریتی از یک مدرسه به مدرسه دیگر مدارس هدف گذاری شده بود که ۲۵ درصد تحقق یافت.

‏وی گفت: درحوزه اولیاء نیز پارلمان مشورتی اولیا شکل گرفت و مشارکت ۳۰ درصدی اولیا در طرح مدرسه یاری اولیا هدف‌گذاری شده بود که 67.4 درصد محقق شد همچنین طرح اولیای همیار معلم نیز به مدارس ابلاغ شد. ۷ پایگاه آموزش و اطلاع رسانی جامع اولیاء درگروه های ۷ گانه شکل گرفت و درسال ۱۴۰۰ بسته تحولی مشارکت اولیا در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر ادامه داد: همچنین درحوزه دانش آموزی مجلس دانش آموزان در سطح ملی و‌ استانی راه اندازی شد. در قالب طرح هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۷۰ درصد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در این طرح تحقق عملی یافت و ۴۶ درصد مدارس در طرح هر مدرسه یک سرود شرکت کردند.

‏حسینی به طرح مدام با رویکرد مدیریت مدرسه از سوی دانش آموزان نیز اشاره کرد و ادامه داد: این طرح نیز در ۱۰ درصد مدارس هدف گذاری شده بود، که خوشبختانه ۴۱.۷ درصد محقق شد.
وی گفت: در حوزه مشارکت پیشکسوتان و تشکل های مردمی، طرح گنجینه مدیریتی طراحی شد و ۲۱۰ باشگاه پیسکسوتان با استفاده از ظرفیت فضای برخی از مدارس در دسترس و با امکانات در ساعات غیرآموزشی با تحقق ۶۵.۱ درصدی راه اندازی شد.

‏رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در پایان با بیان اینکه در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه ۵۰۰ مدرسه دبیرخانه فعالیت های مشارکت جویانه با دستگاه های دولتی شدند، گفت: در قالب توسعه کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد ۱۰ سازمان مردم نهاد ایجاد شد و با ۴۸ تشکل همکاری های نزدیک شکل گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار