چه کسانی در معرض گرمازدگی هستند؟

تهران (پانا) - یک پزشک عمومی گفت بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی آموزش فردی و همگانی است که رسانه های گروهی، سمعی و بصری نقش مهمی را در این زمینه می توانند ایفا کنند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
چه کسانی در معرض گرمازدگی هستند؟

به‌گزارش ایسنا، رضا نجفی اظهار کرد: با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا، پرداختن به مقوله بیماری‌های فصول گرم از جمله گرمازدگی اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

وی اضافه کرد: گرمازدگی معمولا در دو گروه از افراد اتفاق می‌افتد که گروه اول افراد جوانی هستند که در محیط های گرم و آفتابی به مدت طولانی یا با شدت زیاد به فعالیت می پردازند و گروه دوم افراد مسن مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

نجفی با بیان اینکه افراد بسیار جوانی هستند که حتی با فعالیت مختصر در محیط های نه چندان گرم نیز دچار گرمازدگی می شوند، اضافه کرد: کسانی مثل کشاورزان، نانوایان و دامداران که شغلشان ایجاب می کند مدت زمان طولانی تر و بیشتری در محیط‌های گرم و آفتابی فعالیت کنند یا کسانی مثل ورزشکاران که فعالیت بدنی شدی تری را در محیط های گرم انجام می دهند، بیشتر در معرض و خطر گرمازدگی به خصوص در فصل تابستان و همزمان با آغاز موج گرما هستند.

به گفته این پزشک عمومی، مصرف الکل و مواد مخدر و برخی داروها مثل داروهای نورولپتیک و آنتی کولینرژیک و بیماری هایی مثل پرکاری تیروییدی و سپسیس و انسفالیت نیز فرد را مستعد گرمازدگی و هیپرترمی می کنند.

راه‌های پیگیری از گرمازدگی

نجفی با بیان اینکه افزایش دمای بدن بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد، سردرد، تهوع و استفراغ، تپش قلب، گرفتگی و درد عضلانی از علایم عمده و شایع گرمازدگی هستند، تشریح کرد: در صورت شدید بودن، گرمازدگی می تواند به تشنج، کما و مرگ نیز بیانجامد یا در دراز مدت به علت آسیب و اختلال عملکرد سیستم عصبی و قلبی عروقی و عضلانی صدمات جبران ناپذیری را برای فرد گرمازده به همراه بیاورد .

این پزشک عمومی ادامه داد: در استان اردبیل نیز با توجه به طولانی بودن فصل گرما و شدت بیشتر آن در مناطق شمالی استان از جمله شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی و اصلاندوز و وسعت و اهمیت کار کشاورزی در این شهرستان ها، بالطبع افراد با خطر بیشتری از نظر گرمازدگی روبرو هستند و این ‌مساله مهر تاییدی بر اهمیت آموزش همگانی جهت پیشگری از گرمازدگی و خطرات و آسیب های گاها جبران ناپذیر بعدی در این مناطق است.

وی افزود: مصرف مایعات به صورت متناوب و نه فقط موقع تشنگی به خصوص هنگام فعالیت بدنی، استفاده از لباس های نخی، روشن، نازک و گشاد در فصول گرم سال، کار کردن به صورت متناوب و استراحت های مقطعی در محیط خنک و دارای تهویه مطبوع، استفاده از عینک و کلاه و کرم ضد آفتاب، مشاوره با پزشک درباره داروهای مصرفی و درمان بیماری های زمینه ای و محدود کردن مصرف الکل و مواد مخدر از جمله راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی هستند.

این پزشک عمومی با بیان اینکه در صورت بروز گرمازدگی بلافاصله باید فرد را به محیط خنک و دارای تهویه مناسب منتقل کرده و اقدام به خنک کردن فرد گرمازده کرد، ادامه داد: در صورت هوشیار بودن فرد می توان از مصرف مایعات خنک ترجیحا آب برای کاهش دمای بدن فرد گرمازده استفاده کرد و در اولین فرصت فرد را به نزدیکترین مرکز درمانی جهت ادامه اقدامات درمانی منتقل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار